Fyra moderkort med Intel P55

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Vilket jag är tacksam för. Jag gillar att ni skriver artiklar om alla segment men jag är mer intresserad av det lite dyrare segmentet.

Inte jag , skulle hellre se typ gigabyte ud4 , asus p55 pro och msi gd 65 men men alla e inte som jag

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Roligt test men jag tycker att Maximus III kortets VRM flänsar är för feta. De ska vara flera och tunna! Feta flänsar ger ett intryck av att det inte är prima kvalité så att säga :mad::down:

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Kollade på nya datordelar, fastnade direkt för Asus Maximus III Formula, en i5 samt monsterminnena Corsair Dominator GT 2000mhz, såg då att fläkten för RAM-minnena skall fästas i "snap" grejerna som håller fast minnena.
Om de då på Formulan är nedsänkta, funkar det att sätta fast minnena?

Ursäkta om jag var otydlig och lite off-topic.

Väldigt bra recension, både skriftligt och video;igt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det stämmer inte. Anledningen till att vi ofta går på de lite dyrare produkterna är att de i allmänhet är betydligt mer intressanta. När man kommer ner till runt tusenlappen när det gäller moderkort är modellerna väldigt lika varandra. Det är först i denna prisklass det finns större skillnader som gör det mer intressant att skriva om.

Sen beror det faktiskt en hel del på er läsare också. Testet av Radeon HD 5700-serien hade exempelvis bara 1/3 så många läsare som den dyrare 5800-serien, vilket vi tolkar som att våra läsare är betydligt mer intresserade av produkter i de högre prisklasserna.

det där var en helt värdelös analogi, självklart är folk mer intresserade av ati's senaste och snabbaste grafikkort än budgetsegmentet som leverer prestanda i klass med 3 år gamla grafikkort. vad gäller grafikkort skalar oftast priset med prestandan, det kan man inte säga om dessa p55-moderkort. och om det är så liten skillnad, varför recenserar ni dem då över huvud taget utan att ens ta med ett billigt moderkort som jämförelse?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Fin recension men vad är poängen med att testa moderkort? Alla presterar ju så lika att det är bara en smak sak vilket man köper tex vilka portar eller layout på kortet man vill ha.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni använda en i7:a till socket 1156 moderkort?

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
det där var en helt värdelös analogi, självklart är folk mer intresserade av ati's senaste och snabbaste grafikkort än budgetsegmentet som leverer prestanda i klass med 3 år gamla grafikkort. vad gäller grafikkort skalar oftast priset med prestandan, det kan man inte säga om dessa p55-moderkort. och om det är så liten skillnad, varför recenserar ni dem då över huvud taget utan att ens ta med ett billigt moderkort som jämförelse?

Nejdå, det var bara ett exempel ur många där våra läsare verkar uppskatta mer påkostade produkter. Givetvis ska vi även testa billigare produkter, men allt får inte plats i en artikel och i många fall är det mer lämpligt att jämföra prylar i samma prisklass.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

ytterst trevligt att en tillverkare har "vågat" ta bort den otrevliga och totalt onödiga PATA porten (Maximus III Formula)
Den skulle jag nästan välja bara för det

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Ni, SweClockers, kanske borde testat Gigabyte GA-P55-UD6 istället för UD5? Eller t.o.m. båda för att få se skillnaden!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Jättekul att ni gjort en youtube klipp där! Mer sådant tycker jag, jag älskar videoreviews för jag är så slö

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nejdå, det var bara ett exempel ur många där våra läsare verkar uppskatta mer påkostade produkter. Givetvis ska vi även testa billigare produkter, men allt får inte plats i en artikel och i många fall är det mer lämpligt att jämföra prylar i samma prisklass.

Tycker personligen att det va trevligt att få se lite av en genomgång av det vinnande kortet i ett videoklipp, något jag absolut gärna ser mer av. Däremot så tycker jag det är väldigt synd att ni inte kör lite mer "extrem" klockning när ni jämför moderkort. Man behöver nödvändigtvis inte köra med Ln2 eller liknande men det hade ju varit intressant om man iaf. kört med tex. kompressorkylning eller kanske torr-is?

Några större skillnader brukar man ju enklare kunna se just när man kommer upp i högre frekvenser och det faktiskt handlar om att pressa ur så mycket som möjligt, om inte annat är det mycket mer intressant än luftkylning.

Namnet på sidan pekar ju också lite på vad vi alla vill se eller bör vilja se; lite svensk överklockning ;).

Nu är det visserligen inte relevant i förhållande till citatet men jag hoppades på att det blev enklare att få ett svar om jag citerade självaste chefsredaktören.

Permalänk
Medlem

Här är kortet man ska köpa om man vill köra core i5
+ Gigabyte GA-P55M-UD2 Moderkort 889:-
+ prisvärd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=467973

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Fy fan. Nästan 1800 för billigaste kortet.

Som många har varit inne på. Testa billigare kort. När det handlar om premiumsegmenetet så skiljer det inte mycket men när man måste snåla in nånstans var har dom gjort det? Är det fortafarande en bra layout? Bra strömförsörjning så det klockar bra? Jag tror att ni kommer hitta större skillnader i den lägra prisklassen än bland dessa. Att alltid ha med ett kort i det lite lägre prissegmentet som jämförelse kan vara intressant för de flesta. Är det i slutändan bara en tredje fullängds PCIe (som ändå bara går i 4x ), 7-10 interna sataporten och en massa designade kylare som är den verkliga skillnaden.

Ur konsumentsynpunkt vore det bättre att hitta guldkornet bland de mer resonabelt prissatta moderkorten. Kanske även ta med ett µATX moderkort för att jämföra med vad man förlorar och är det verkligen värt 1000kr för dom extra finnesserna?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ med videoklippet, fortsätt gärna med det!

Visa signatur

Cooler Master Mystique | Gigabyte GA-P35C-DS3R | Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,51 GHz | OCZ Reaper HPC PC8500 | Inno3D Geforce 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Här är kortet man ska köpa om man vill köra core i5
+ Gigabyte GA-P55M-UD2 Moderkort 889:-
+ prisvärd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=467973

Nä tack.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd

Yeah MSI <3

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Smileet på slutet på videorecentionen var det bästa av allt Underbart

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Trevligt, jag kör själv med Asus Maximus III och det är så klockrent bra. Helt klart prisvärt.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Det är kul att det börjas med videorecensioner här på sweclockers! Riktigt skönt att bara starta videon, minimera och göra annat under tiden man lyssnar >.<

Ett tips dock för framtida videorecensioner.
Presentera även vad du heter och försök att inte använda "eehm" då du tänker. Det låter faktiskt nästan bättre om du är tyst någon sekund än att säga "eehm".
Sen vet jag inte om du hade ett manus eller ej att gå efter men det lät inte som det, testa gärna med att göra en liten sammanfattad punktlista du kan tugga dig igenom. Det går så mycket enklare då man har något att följa istället för att bara improvisera. ^^
Annars var det helt okej keep that spirit!

Permalänk
Medlem

Det krävs åratal av erfarenhet för att snacka naturligt och med flyt vid lite pressande situationer. Första gången är givetvis värst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nejdå, det var bara ett exempel ur många där våra läsare verkar uppskatta mer påkostade produkter. Givetvis ska vi även testa billigare produkter, men allt får inte plats i en artikel och i många fall är det mer lämpligt att jämföra prylar i samma prisklass.

Så snart kommer det ett test av P55 moderkort < 2000 kronor?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Använder moderkortet en Foxconn sockel?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nessur
Kollade på nya datordelar, fastnade direkt för Asus Maximus III Formula, en i5 samt monsterminnena Corsair Dominator GT 2000mhz, såg då att fläkten för RAM-minnena skall fästas i "snap" grejerna som håller fast minnena.
Om de då på Formulan är nedsänkta, funkar det att sätta fast minnena?

Du menar Asus lite egensinniga nedre RAM-fäste som "möjliggör minnesbyte utan att ta ur grafikkortet"?
Nix, det går inte, tyvärr. Synd på färgtemat, men det blir ju vackert utan fläkten med.

Dessutom är jag osäker på ifall AirFlow-fläkten medföljer 2x2Gb-kitet, vilket är rätt till S1156. Sådana här
Själv har jag 3x2Gb, till sockel 1366 & till dessa medföljer AirFlow-fläkt. 3x2Gb på Inet.se

Prisskillnaden dessa paket emellan gör att jag inte tror att fläkten medföljer 2x2Gb kitet.
(2x2Gb för 2.4k gör 1.2k per sticka. Skulle i sin tur göra 3.6k för 3x2Gb, - men det kostar 3.9k.)
Någon som har 2x2Gb Dominator GT får gärna bekräfta eller dementera.

Mvh

Permalänk
Medlem

MSI har absolut de prisvärdaste moderkorten till 1156 just nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Grymt bra med Videorec.

Verkar va ett riktigt schysst kort.

måste också säga det att det va grymt bra med videorec.

En bild säger mer en 1000 ord heter det ju, tror att en video säger mer än 1000 bilder.

Bra jobbat!

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xxbiker
Jag tycker inte om artikeln då den saknar alla billiga mb, meningen med p55 var jo att den skulle vara ett billigt alternativ till x58. Med priser runt 2000 kr är inte p55 särskilt prisvärt längre. Frågan är om det inte är mera lönt o köpa ett x58 för ca 1500 kr och då ha ett mera framtidssäkert system?

Exakt.
Ska P55 vara mellanklass så är väl inte 2 papp en optimal prisnivå?

"Kul" o se att Foxconn nooba till det igen, det hade ju häromsistens lyckats producera BIOS på vissa kort där suspend/hibernate totalt ballade ut med Linux.

Fet noobvarning på dom!

---
PS. Har inte läst hela tråden så varning på att nån annan kan ha haft liknande åsikter och svar på dom. DS.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett gigabytes nya kort istället, dvs något från deras P55A serie.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nejdå, det var bara ett exempel ur många där våra läsare verkar uppskatta mer påkostade produkter.

Ofta så "uppskattas" dock de dyrare produkterna på grund av "dyrast är bäst" mentaliteten och det är här ni kan hjälpa till att "undervisa" massorna. Kör några tester mellan det billigaste och dyraste P55 kortet från en (eller flera) tillverkare istället. Påpeka de faktiska skillnaderna mellan korten, såsom de extra SATA/USB portarna, Firewire, USB3/SATA6 (och hurvid dessa portarna faktiskt kan användas fullt ut eller om en USB3 kanal kommer att saturera bussens bandbredd etc) samt extra features ala auto-overclocking, on-board power etc etc.

När det gäller moderkort, och då speciellt med P55 moderkort, så är skillnad i prestanda och överklockningsegenskaper försumbar mellan ett Gigabyte UD2 och ett Asus Maximus III Supreme Commander Formula-1 edition och som "vanlig" användare (vilket, om ni tror det eller inte, majoriteten av era läsare faktiskt är) spelar det större roll om kortet har det antal bussar/portat man behöver än om det ger en N-procentig förbättring vid max-klock.

Jag tycker heller inte er överklockningstest var speciellt bra genomförd då ni hade satt ett [relativt lågt] tak på CPU volten. Ni skrev heller ingenting om hur ni testat stabiliteten vilket är er rätt viktig bit av pusslet - om ni nöjt er med en timmes Prime körning kan man inte lita på resultaten alls - har ni däremot kört riktiga stabilitetstester kan man heller inte helt lita på resultaten med mindre ni faktiskt testat flertaler kort från samma tillverkare/serie och arbetat utifrån medianen för varje model då ett GD80 inte nödvändigtvis klockar likt ett annat (med samma CPU/RAM/settings).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Dyra som fan moderkort...då kan man lika gärna fixa X58. Max 1000:- ska det va.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

Asus P7P55D Deluxe, Snyggast!

Jag tycker personligen att Asus P7P55D Deluxe är det snyggaste moderkortet!

Gillar starkt hur de blandar olika nyanser av blått!

Kolla här så får ni se vad jag menar!