AMD eller Intel? Vilken dator ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

AMD eller Intel? Vilken dator ska jag köpa?

Hej allihopa!

Jag ska köpa ny dator i dagarna och jag behöver lite assistans från proffsen här på Sweclockers.

Jag ska köpa en färdigbyggd burk, jag vet att det inte är det optimala men så får det bli nu. Jag står i valet & kvalet mellan två stycken varav en är AMD & den andra Intel. Jag är inte lika full insatt i processorer numera som jag var frr och har inte riktigt hängt med i utvecklingen så jag hoppas på att ni kan ge mig lite tips.

Här är en länk till de två datorer jag funderar mellan:

http://www.netonnet.se/CompareView/3012?compareItemId=124651&itemList=124738&itemList=125701

Grafikkortet skiter jag i för jag har ett nyköpt som jag tänker slänga in i burken när jag väl fått hem den.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

MvH
GRiMA

Permalänk
Medlem

1: Bygg själv.
2: Nätagg i märkesdatorer brukar suga hästb*l*e, om du ska slänga in eget g-kort får du tänka på det.
3: ett svårslaget paket för sitt pris är detta http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10394 . Som dessutom har bättre g-kort än exemplen i ditt förslag.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Skulle nog fortfarande valt ihop en dator på inet för 5300 och sen lägga på 700 för montering och installation.

Permalänk
Medlem

Ja välj en på Inet istället, ja eller komplett som dom får montera, eller bygg själv, och undvik märkesdatorer som pesten, med märkesdator får du tveksam kvalite samt svåra att uppgradera, ofta brist på drivrutiner för det OS du kanske vill ha, samt bara recovery OS skiva med massa blotware

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det viktiga är att du berättar din budget och vad datorn ska användas till.

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk

Re: AMD eller Intel? Vilken dator ska jag köpa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grima
Hej allihopa!

Jag ska köpa ny dator i dagarna och jag behöver lite assistans från proffsen här på Sweclockers.

Jag ska köpa en färdigbyggd burk, jag vet att det inte är det optimala men så får det bli nu. Jag står i valet & kvalet mellan två stycken varav en är AMD & den andra Intel. Jag är inte lika full insatt i processorer numera som jag var frr och har inte riktigt hängt med i utvecklingen så jag hoppas på att ni kan ge mig lite tips.

Här är en länk till de två datorer jag funderar mellan:

http://www.netonnet.se/CompareView/3012?compareItemId=124651&itemList=124738&itemList=125701

Grafikkortet skiter jag i för jag har ett nyköpt som jag tänker slänga in i burken när jag väl fått hem den.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

MvH
GRiMA

De är rätt lika, men Intel-burken verkar innehålla lite mer, dubbelt så stor hårddisk, fler minnesplatser, gigabitnätverkskort och fler USB-portar. Det enda som AMD-systemet är bättre på är att det har inbyggt trådlöst nätverkskort (det större grafikminnet spelar ingen roll på det halvkassa grafikkortet).

Processorerna är i stort sett likvärdiga, så prestandamässigt är de likvärdiga.

Men som flera andra sagt köp hellre ett ihopplock från Komplett eller Inet (eller någon annan bra datorbutik).

Om man t.ex. tar datorn som Kixer länkar till, trycker på knappen "konfigurera själv" och byter nätaggregat till Corsair VX550, väljer 2x2GB Corsair XMS, byter moderkort till ASUS P5Q SE2 P45, byter operativsystem till Windows 7 home premium Swe 64bit och går ned i grafik till PowerColor Radeon HD 4670 (eftersom du redan har ett bra kort att sätta i burken).

Hela kalaset landar då på 6211kr. (du kan ju även kränga grafikkortet om du ändå har ett)

Fördelen med den burken är att den då har ett riktigt bra nätaggregat som täcker in ditt uppgraderingsbehov under lång tid framöver. Du har ett moderkort som faktiskt kan överklockas, till skillnad från märkesdatorernas moderkort utan klockningsmöjligheter (E5300 riktigt ber om att få överklockas och 3GHz-3,33GHz på originalkylaren fås utan problem, med bättre kylare fås maxklock på 3,6-4.0GHz). Dessutom har moderkortet garanterat stöd för alla intels nya s775 processorer och det kommer att släppas BIOS-uppdateringar om det kommer nya s775-processorer (något man sällan ser när det gäller BIOS till moderkort i märkesdatorer)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Annars kanske detta kan vara intressant?
Iof får du bygga den själv men lovar dig att det är enklare en vad man tror. Finns mycket om guider hur man gör. Och os får du kanske lägga till om du inte har eller fixar på annat sett.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha för alla svar. Datorn från komplett tyckte jag verkade jäkligt bra för det priset om man som sagt ändrar på lite småsaker. Jag har själv ett nätagg på 500W så det kan jag i så fall slänga in. Samt att jag trycker in mitt grafik-ort jag redan har.

Jag undrar dock en sak till. Vad ska ag ta för RAM-minne? Jag vill ha i alla fall 4GB men vilken typ har jag ingen aningen om :S

Sen undrar jag även om det Operativsystemet som medföljer är 64-bit eller måste jag ändra något för att få det?

Tack så mycket ska ni ha!

Permalänk
Medlem

ddr2 sen beror det på hur snabba du vill betala för

är ditt 500w agg i gamla datorn bara något no name agg från märkesdator så skulle jag rekommendera att köra ett nytt corsair 400w istället

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för graffe då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ASUS EAH4770 Formula

Det är inte det bästa i världen men det fungerar för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Då borde det vara läge för CrossFire? Men då får du köpa ett annat paket än det som komplett har.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Då borde det vara läge för CrossFire? Men då får du köpa ett annat paket än det som komplett har.

Om man nu inte går in på konfigurera själv och väljer deluxe-moderkortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ok, jag har nu bestämt mig för att antingen köra på den dator som Kixer rekomenderade eller denna:

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10323

Vad säger panelen?