Permalänk
Medlem

Nya HP Pavilion DV6-2003so ?

Hej.

Jag har kikat runt ett tag på olika laptops då jag har bestämt mig att den ska ersätta min stationära.

Jag har varit inne på HP Pavilion DV6-1224eo (Länk), men igår såg jag att HP lanserat någon ny maskin för samma pris, nämligen HP Pavilion DV6-2003so (Länk)

Det jag är mest fundersam på är CPU'n, AMD Athlon II M300 som ger fattiga resultat med google-sökningar.

Jag blir inte riktigt klok på det notebookcheck visar. Den har lägre FSB-värden (nu vet jag inte vad det innebär i prestanda). I övrigt ganska lika, förutom att DV6-2003so har DDR3-minnen.

Hur pass stor skillnad kan det bli i slutändan? Den går trots allt 0,1ghz långsammare, kan det rent utav bli bättre prestanda, trots lägre FSB-värde och klockfrekvens i jämförelse med AMD Athlon X2 QL-65 som sitter i HP Pavilion DV6-1224eo?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Funderar också på denna...

Jämför dessa:

HP Pavilion DV6-2003so
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=508020

Acer Aspire 5739G-644G50Bn
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=459578

Mycket lutar mot Hp med tanke på att det är bra grafikkort och det är Windows 7 med 64 bit så man kan använda sina 4 Gb minne.

Det ända som stör mig är AMD processorn som i regel gör att datorn låter mer än en med Intel, pga att AMD blir varmare vad jag vet.

En annan nackdel som jag ser det är Windows 7, pga hitta program som funkar till det, ex. Norton etc. Samtidigt en fördel som tidigare nämnts.

Båda datorerna kostar för övrigt samma vilket gör jämförelsen lite kul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morax Hur pass stor skillnad kan det bli i slutändan? Den går trots allt 0,1ghz långsammare, kan det rent utav bli bättre prestanda, trots lägre FSB-värde och klockfrekvens i jämförelse med AMD Athlon X2 QL-65 som sitter i HP Pavilion DV6-1224eo?

Athlon 64 x2 har en annan arkitektur än Athlon II (som är nyare) vilket innebär att jämförelser av klockfrekvenser är missvisande. Nya arkitekturer ger i allmänhet bättre prestanda per Hz. Det finns som sagt inte så mycket att läsa om M300 än, men den verkar vara den något bättre av de två.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi0S Det ända som stör mig är AMD processorn som i regel gör att datorn låter mer än en med Intel, pga att AMD blir varmare vad jag vet.

Nu minns jag inte riktigt hur stor skillnaden var mellan hur AMD och Intel rapporterar sin TDP, eller om AMD helt enkelt börjat ange det på samma sätt som Intel, men enligt Notebookcheck har Athlon II M300 och C2Duo T6400 samma TDP (35 W), vilket borde betyda åtminstone väldigt snarlik värmeutveckling. Intel har förvisso C2Duo med mycket lägre TDP än AMD, men då är det inte T-modellerna som gäller utan P (25), SL (17) och SU (10).

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem

Ok hitta en toppen sida där man kan se vilken processor som är att föredra framför en annan osv.

http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Nästa fråga blir då program till Windows 7 som det kanske redan finns en annan tråd för men det berör ändå Hp datorn som denna tråd beskriver.

Vad har man för virus skydd, officepaket till Windows 7?

Har hört att det ska vara problem med program som ex Norton osv.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi0S
Ok hitta en toppen sida där man kan se vilken processor som är att föredra framför en annan osv.

http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Nästa fråga blir då program till Windows 7 som det kanske redan finns en annan tråd för men det berör ändå Hp datorn som denna tråd beskriver.

Vad har man för virus skydd, officepaket till Windows 7?

Har hört att det ska vara problem med program som ex Norton osv.

Någon som vet?

Norton har jag me hört något om.. Har dock en DV6 med win7 och har inte haft problem med något program ännu. Allt funkar som jag hade med vista.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk

Nån som köpr 2003? Funderar också på den.

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk

Om detta är en ny version, har HP fixat problemen med värme och flyttat fläkten från undersidan till sidan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Om detta är en ny version, har HP fixat problemen med värme och flyttat fläkten från undersidan till sidan?

Ja det vill jag också veta.

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk

Grym tråd!

Har också kollat på dessa modeller. Enda problemet är att jag inte vill gå ner för mycket i prestanda. Någon som vet om det blir extrem skillnad på den datorn jag har nu?
spec:

amd phenom 9650 x4
2gb 1066mhz
1tb 7200
gts 250 512
dvd-rw

Kan också säga att min kompis köpte denna för er som vill betala lite mer https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5739g-window...
funkar hur bra som helst, lirar mycket cod mw2 på hög grafik.

mvh Filip

Visa signatur

MSI H61MU-E35 REV B3 - Western digital caviar green 1tb 5400rpm - OCZ 4GB OCZ Gold Kit (2x2GB) 1333MHz - Intel Core i3 2100 3,1GHz - Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC - Silverstone PS05B Precision Svart - Corsair CX 500W

Permalänk
Medlem

Köp inte en hp, du kommer ångra dig annars....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loveb
Köp inte en hp, du kommer ångra dig annars....

Varför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perorobin
Varför?

För att han har problem med sin 2år gamla HP när han skulle skruva upp den och dammsuga
Kör på en HP DV6, har själv testat den och är impad

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
För att han har problem med sin 2år gamla HP när han skulle skruva upp den och dammsuga
Kör på en HP DV6, har själv testat den och är impad

Hehe
Vad testade du då? Tror du den e bra för spel/musikproduktion?
Är också lite nervös för att processorn ska släpa efter när man sätter igång tunga vst instrument, effekter mm.

Visa signatur

MSI H61MU-E35 REV B3 - Western digital caviar green 1tb 5400rpm - OCZ 4GB OCZ Gold Kit (2x2GB) 1333MHz - Intel Core i3 2100 3,1GHz - Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC - Silverstone PS05B Precision Svart - Corsair CX 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sirlancelot
Hehe
Vad testade du då? Tror du den e bra för spel/musikproduktion?
Är också lite nervös för att processorn ska släpa efter när man sätter igång tunga vst instrument, effekter mm.

Jag testade windowsmiljö, även spel såg den ut att klara fint. Hur det är med musikredigering kan jag tyvärr inte uttala mig, hur höga är kraven på sånt egentligen?

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Jag testade windowsmiljö, även spel såg den ut att klara fint. Hur det är med musikredigering kan jag tyvärr inte uttala mig, hur höga är kraven på sånt egentligen?

Snackade me bror min o han sa att så länge man har minst 2 gb ram och en hyffsad processor så funkar det nog.
Jag är så övertygad om datorn att ja kommer skaffa en i jul, hoppas att dom sänker den lite bara

Tack för hjälpen!

Visa signatur

MSI H61MU-E35 REV B3 - Western digital caviar green 1tb 5400rpm - OCZ 4GB OCZ Gold Kit (2x2GB) 1333MHz - Intel Core i3 2100 3,1GHz - Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC - Silverstone PS05B Precision Svart - Corsair CX 500W

Permalänk
Medlem

Beställde en HP Pavilion dv6-2003 IDAG! så ja hoppas verkligen den e bra kan ge lite info sen!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pestorio
Beställde en HP Pavilion dv6-2003 IDAG! så ja hoppas verkligen den e bra kan ge lite info sen!!

Det vore trevligt! Funderar nämligen på att slå till på en sån

Permalänk

Vill bara meddela att jag av en ren slump kom över en hp pavilion dv7 2129 och den fungerar sjukt bra! ungefär samma prestanda som i dv6 2003. Lirar COD MW 2 på hög grafik, kör Cubase 5.1 utan problem. Har Windows 7 kan jag tillägga vilket känns som det ända bra alternativet, fick med vista och hade det i några dagar men det kraschade mer än det funkade.
HP rekommenderas!

Visa signatur

MSI H61MU-E35 REV B3 - Western digital caviar green 1tb 5400rpm - OCZ 4GB OCZ Gold Kit (2x2GB) 1333MHz - Intel Core i3 2100 3,1GHz - Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC - Silverstone PS05B Precision Svart - Corsair CX 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sirlancelot
Vill bara meddela att jag av en ren slump kom över en hp pavilion dv7 2129 och den fungerar sjukt bra! ungefär samma prestanda som i dv6 2003. Lirar COD MW 2 på hög grafik, kör Cubase 5.1 utan problem. Har Windows 7 kan jag tillägga vilket känns som det ända bra alternativet, fick med vista och hade det i några dagar men det kraschade mer än det funkade.
HP rekommenderas!

Oj! Det låter bra. Vart köpte du den?/Specs?

OT: Någon som har dv6-2003. Isf hur är det att spela WOW, Cod MW, CS Source och Crysis på den?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en DV6-2003so och måste säga att jag är så jäkla nöjd över mitt köp, kör AIOn och COD MW2 på max utan det mista lagg, att det ligger en 7200 varvare i den är ju ingen nackdel heller, dock när jag hade den på jobbet och ströspelade aion, efter ett antal timmar blev den ganska varm, men det är ju självklart.

Ångrade inte mitt köp för 5 öre, får grymt mycket för pengarna!!! KÖP

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
Jag köpte en DV6-2003so och måste säga att jag är så jäkla nöjd över mitt köp, kör AIOn och COD MW2 på max utan det mista lagg, att det ligger en 7200 varvare i den är ju ingen nackdel heller, dock när jag hade den på jobbet och ströspelade aion, efter ett antal timmar blev den ganska varm, men det är ju självklart.

Ångrade inte mitt köp för 5 öre, får grymt mycket för pengarna!!! KÖP

Hur mycket kostade den?

Vilken dator är bäst:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498543
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=461297