Permalänk
Medlem

Fläktproblem + felmeddelande

Hej allihopa,
Jag har en Timline 4810-TZG som jag köpte för ca två veckor sen.
Jag är mycket nöjd med det mesta förutom att fläkten beter sig lite konstigt och att jag får ett felmeddelande lite väl ofta.

Jag kör den som den kom med W7, för ungefär en vecka sen började fläkten att låta konstigt. Så fort man lyfter datorn minsta lilla så låter det som att fläkten går emot någonstans och det blir ett missljud.
Är det någon som har samma problem, eller låter era datorer som vanligt om ni lyfter upp dem och vinklar dem lite medan de är igång?
Fläkten låter också konstigt vid arbete till och från.

Sen får jag också felmeddelandet "a disk read error has occurred tryck ctrlaltdel för att starta om" detta kommer upp relativt ofta efter att jag haft datorn i viloläge/strömsparläge. Någon som vet?

Mycket tacksam för svar!

-Emni

Permalänk
Medlem

Är det någon som får Voddler att "flyta" på med smooth fps?
Får inte min 4810t med win7 att klara driva voddler utan att filmerna hackar sönder. Troligtvis cpun som inte klarar av belastningen

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk

Re: Fläktproblem + felmeddelande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emni
Hej allihopa,
Jag har en Timline 4810-TZG som jag köpte för ca två veckor sen.
Jag är mycket nöjd med det mesta förutom att fläkten beter sig lite konstigt och att jag får ett felmeddelande lite väl ofta.

Jag kör den som den kom med W7, för ungefär en vecka sen började fläkten att låta konstigt. Så fort man lyfter datorn minsta lilla så låter det som att fläkten går emot någonstans och det blir ett missljud.
Är det någon som har samma problem, eller låter era datorer som vanligt om ni lyfter upp dem och vinklar dem lite medan de är igång?
Fläkten låter också konstigt vid arbete till och från.

Sen får jag också felmeddelandet "a disk read error has occurred tryck ctrlaltdel för att starta om" detta kommer upp relativt ofta efter att jag haft datorn i viloläge/strömsparläge. Någon som vet?

Mycket tacksam för svar!

-Emni

Det här är inte dina problem, det är Acers. Lämna in datorn så dom får fixa den. Speciellt "disk error" låter inget vidare...

Ang. fläkten har jag hört att det är en konstruktionsmiss där den är inte riktigt inpassad och att det ligger metall mot metall som skramlar. Man kan ta i sär, passa in och lägga eltejp emellan, men akta så du inte förverkar garantin. Låt Acer fixa det istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skippo
Är det någon som får Voddler att "flyta" på med smooth fps?
Får inte min 4810t med win7 att klara driva voddler utan att filmerna hackar sönder. Troligtvis cpun som inte klarar av belastningen

Min 1810TZ klarar Voddler utmärkt med de få filmerna jag försökt. Men en 4810T är en singel-core eller?

Edit: 4810T är singel-core så då är det CPU:n som går på knä med andra ord. Tror Voddler har stöd för Nvidias grafikkort (eftersom det är baserat på XBMC) men mig vetterligen finns inget stöd för Intel GM45 chipsetet vilket skulle kunna vara räddningen för dig om det nu fanns...

EDIT2: Det visar sig att XBMC porten till Windows inte stödjer någon GPU för tillfället:
http://en.wikipedia.org/wiki/XBMC#Official_Team-XBMC_ports_of...

Permalänk
Medlem

Helnöjd med min 1810TZ efter ett par veckor! Med fullt blås på skärm och CPU krämar jag ändå ut närmare 5 timmar trots att jag tittar på videosar - nice!

Nu till en Battery Bar + Windows 7-fråga:

Vid uppstart av Windows 7 får jag alltid fråga om Battery Bar skall få access till datorn. Kan man slippa frågan utan att ställa ner säkerheten generellt sett?

/Jonzy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonzy
Helnöjd med min 1810TZ efter ett par veckor! Med fullt blås på skärm och CPU krämar jag ändå ut närmare 5 timmar trots att jag tittar på videosar - nice!

Nu till en Battery Bar + Windows 7-fråga:

Vid uppstart av Windows 7 får jag alltid fråga om Battery Bar skall få access till datorn. Kan man slippa frågan utan att ställa ner säkerheten generellt sett?

/Jonzy

Jag kör med Batterybar+w7 och UACn i standardjäge. Den går då igång vid uppstart. Dock fungerar inte 1810tray.

Ni som kör Batterytray och har haft era datorer ett tag nu hur mycket har er batterikapacitet minskat. Mitt batteria har minskat med 5,4% på ca 2 månader, är detta normalt. Har nu 58775 mW kvar och en totaldrifttid på 7.30 h

Visa signatur

_____________________
HP Pavillion 9095 - AMD Turion 64 X2 1.8 GHz (TL-56), 2 GB Ram, Nvidia GeForce Go 7600 256 MB

Permalänk
Relik 📜

Min är oförändrad, 0,0% wear enligt batterybar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datoni
Jag kör med Batterybar+w7 och UACn i standardjäge. Den går då igång vid uppstart. Dock fungerar inte 1810tray.

DUH! Jag menade givetvis UAC-fråga om 1810Tray, inte Batterby Bar...

Kan man slippa UAC-frågan om "1810Tray.exe" vid Windows-uppstart på något sätt?

/Jonzy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonzy
DUH! Jag menade givetvis UAC-fråga om 1810Tray, inte Batterby Bar...

Kan man slippa UAC-frågan om "1810Tray.exe" vid Windows-uppstart på något sätt?

/Jonzy

Auslogics program "Auslogics BoostSpeed" samlar alla bra inställningar som är mer eller mindre dolda i windows xp/vista , bland annat kan man stänga av UAC kontrollen =). Då programmet använder windows egna funktioner så är det endast 5mb stort (y).

PM'ar dig en länk.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Är grafiken dålig på 3810 TZ? Funkar det spela nåra bra spel eller ska man se sig om efter nån annan?

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne_145
Är grafiken dålig på 3810 TZ? Funkar det spela nåra bra spel eller ska man se sig om efter nån annan?

definiera "bra spel"

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk

Doom3 ? Edit: Nja typ 3D spel vad som helst. Och så vill man ha nån som inte hackar om man kör HD 1080 filmer. Andledningen till jag frågar är om man ska köpa en med dedikerad grafik eller om man kan köra på en sån här med delad grafik.

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne_145
Doom3 ?

Kanske går att köra på riktigt låga inställningar.. men det är nog på gränsen

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fläktproblem + felmeddelande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av losdrivare
Det här är inte dina problem, det är Acers. Lämna in datorn så dom får fixa den. Speciellt "disk error" låter inget vidare...

Ang. fläkten har jag hört att det är en konstruktionsmiss där den är inte riktigt inpassad och att det ligger metall mot metall som skramlar. Man kan ta i sär, passa in och lägga eltejp emellan, men akta så du inte förverkar garantin. Låt Acer fixa det istället...

Tack för svaret, har nu kontaktat Acer för en garantireparation!

Är de någon som har haft sin dator inne på service hos dem, hur snabba är de, var servas datorerna?
Funderar lite nu inför jul när jag kommer att fira på annan ort och gärna har datorn med mig!

Tack så mycket

-Emni

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Fläktproblem + felmeddelande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emni
Tack för svaret, har nu kontaktat Acer för en garantireparation!

Är de någon som har haft sin dator inne på service hos dem, hur snabba är de, var servas datorerna?
Funderar lite nu inför jul när jag kommer att fira på annan ort och gärna har datorn med mig!

Tack så mycket

-Emni

Jag har skickat in min 1810TZ för garantiåtagande gällande fläkten som i vissa lägen låter riktigt illa.

Jag fyllde i ett formulär på Acers hemsida och fick till svar att de skulle återkomma i ärendet. En vecka senare hade jag inte hört ett pip, men när jag loggade in med mitt "Case ID" stod det att den var godkänd för frakt samt en länk till fraktsedel. Det enda som hände när jag tryckte på den länken var att jag fick upp ett fönster där jag hade Case ID och en text "ups".

Ringde till dem, och efter femtioelva olika val fick jag prata med en människa. Fem minuter efteråt fick jag en fraktsedel på min mail. Ringde sedan till UPS för att beställa hämtning. En timme senare plingade det på dörren...

Jag fick skicka min till Ahrensburg i Tyskland. Jag skickade iväg min i tisdags, så vi får la se när jag får tillbaka den. Fick mail idag att de hade mottagit min dator på verkstan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne_145
Doom3 ? Edit: Nja typ 3D spel vad som helst. Och så vill man ha nån som inte hackar om man kör HD 1080 filmer. Andledningen till jag frågar är om man ska köpa en med dedikerad grafik eller om man kan köra på en sån här med delad grafik.

Intels grafikkrets GMA 4500MHD som sitter i de flesta timeline funkar bra till 1080p-film.
Till spel är det värre, HL1, CS, Source-spel på låga setting eller Sims, typ.

http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator...

Man kan också konsultera youtube mha "GMA 4500MHD".

Mvh

Permalänk

Det lutar åt Asus UL30VT istället. Eller om UL80VT versionen kommer före.

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Intels grafikkrets GMA 4500MHD som sitter i de flesta timeline funkar bra till 1080p-film.
Till spel är det värre, HL1, CS, Source-spel på låga setting eller Sims, typ.

http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator...

Man kan också konsultera youtube mha "GMA 4500MHD".

Mvh

Man kan få upp spelprestandan en del genom att använda 800 MHz-minnen, eller till och med flasha om de minnen som sitter i med Typhoon Burner så att de blir 800 mhz istället för 667 mhz.

Grafikkretsen svarar riktigt positivt på dual channel, så att ha två styck likadana minnesstickor är också viktigt för spelprestandan.

Notebookreview har en hel tråd med tweaks för 1810-varianterna, synd bara att man måste vara lödningsninja för att kunna få överklocka.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=419117

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Fick hem min lilla svarta idag och måste säga att jag har rätt blandade intryck. Inte helt positivt med andra ord.... :/

Det bra är storleken och att den är hyfsat tunn. Gillar också att tangentbordet har breda tangenter och riktigt bra layout. Däremot har jag svårt för "känslan" i det. Jag upplever tangenterna som svampiga och odistinkta, speciellt mellanslag. Själva trycket är dessutom mycket kortare än vad jag är van i från mina andra notebooks, det bidrar säkert till känslan.

Bakslag nummer två var vikten. Enligt Acers spec skulle den väga 1.35 kg men digitalvåg visar på 1450 gram. Kanske inte så jättestor skillnad med ett hekto, men grejen är att jag väljer mellan denna och en HP 2510p som jag har och som väger 1.55 kg - helt plötsligt blev viktskillnaden mellan datorerna hälften mot förväntat och spelar inte så stor roll längre. Den största anledningen till att jag varit öppen för nya förslag på notebooks är just att jag upplevt HP'n som något för stor och tung. Med då är den iofs en 12.1-tummare med helt fantastiskt solid byggkvalitet...

Decisions, decisions...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datoni
Jag kör med Batterybar+w7 och UACn i standardjäge. Den går då igång vid uppstart. Dock fungerar inte 1810tray.

Ni som kör Batterytray och har haft era datorer ett tag nu hur mycket har er batterikapacitet minskat. Mitt batteria har minskat med 5,4% på ca 2 månader, är detta normalt. Har nu 58775 mW kvar och en totaldrifttid på 7.30 h

Hade 0% wear de första ~2 månaderna, tills jag råkade lämna datorn igång och batteriet laddades ur helt (förutom de sista procenten). Fick då 2% wear och har haft i nån månad nu.

Drar slutsatsen att man inte bör låta batteriet ladda ur och ser alltid till att inte använda datorn när jag har 20% kvar av batteriet. Brukar räcka gott och väl ändå. Mycket möjligt att jag har fel, så ta det med en nypa salt.

Full lifetime är bara 6:45 enligt Batterybar, men jag tror att den faktiska tiden är bättre. Kör Vista så det kanske har med saken att göra.

Måste påpeka att jag är riktigt nöjd med Vista efter en del tweaking. Har W7-skivan liggandes på hyllan men vill helt enkelt inte uppgradera.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det för er att ladda 1810 fullt ifrån ett i stortsett tomt batteri ?

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Hade 0% wear de första ~2 månaderna, tills jag råkade lämna datorn igång och batteriet laddades ur helt (förutom de sista procenten). Fick då 2% wear och har haft i nån månad nu.

Drar slutsatsen att man inte bör låta batteriet ladda ur och ser alltid till att inte använda datorn när jag har 20% kvar av batteriet. Brukar räcka gott och väl ändå. Mycket möjligt att jag har fel, så ta det med en nypa salt.

Mycket riktigt, moderna batterier av typen li-ion och li-polymer slits av djupurladdning. Dessa ska helst laddas så ofta som möjligt, men man ska inte ha sladden i för jämnan - då är det bättre att köra datorn utan batteriet ikopplat.

Det är bara de gamla (mycket gamla) ni-mh som man ska ladda ur helt innan man laddar på nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Hur lång tid tar det för er att ladda 1810 fullt ifrån ett i stortsett tomt batteri ?

Har i skrivande stund 25% kvar på batteriet och nätadaptern i. Enligt Batterybar ska det ta 5 timmar och 20 minuter innan batteriet är fullt igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av losdrivare
Mycket riktigt, moderna batterier av typen li-ion och li-polymer slits av djupurladdning. Dessa ska helst laddas så ofta som möjligt, men man ska inte ha sladden i för jämnan - då är det bättre att köra datorn utan batteriet ikopplat.

Det är bara de gamla (mycket gamla) ni-mh som man ska ladda ur helt innan man laddar på nytt.

Ja, det stämmer ju! Det visste jag egentligen
Men då var det ju ändå 5-10% kvar på mitt batteri vid det tillfället, trodde bara att det slet på batteriet om det laddades ur innan.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Så....

Då har man inhandlat en 3810TZ 414G32n (LX.PL30X.002) med inbyggt 3G modem. Finns i Telias butiker. Vart faktiskt förvånad över att hitta den då jag inte sett nånstans att 3810 med inbyggt 3G skulle finnas tillgänglig i Sverige. Lite skumt dock att den leverades med Vista, borde ju tyda på att det var en stund sen den tillverkades, har ju vad jag vet inte funnits här tidigare. Har iaf beställt Windows 7 uppgraderingsskivan. Blir till att vänta på den innan jag tweakar burken efter mitt tycke och smak.... Mycke skräppgm som följde med vid installation.

Mvh

Lengis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Hur lång tid tar det för er att ladda 1810 fullt ifrån ett i stortsett tomt batteri ?

Jag skulle uppskatta ca 4 timmar, inte gjort någon exakt mätning dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Mitt fläkt har börjat låta lite lustigt, som om någonting ligger emot. Ljudet försvinner under tiden man vinklar den bakåt och kommer tillbaks när man slutar röra den. På samma sätt blir ljudet högre/värre när man vinklar den framåt.

Någon annan som märkt av samma grej?

Citerar mig själv, men lyckades bli av med ljudet mha kraftigare blåsning in i ventilationshålen. Återstå att se om det kommer tillbaks.

Utöver det så kan vara värt att nämna att gnisslet i tangenterna som jag hade i början har försvunnit helt ett antal timmar med skrivande.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Finns det någon equlizer eller inställningar för ljudet i 1810. tycker basen verkar vara så dominerande i överlag.

Visa signatur

...

Permalänk

Har någon provat SSD-versionen (http://www.dustinhome.se/pd_5010367392.aspx),,,

är sjukt sugen på att köpa, verkar vara bra spec till vettigt pris.
/Andrew

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skippo
Är det någon som får Voddler att "flyta" på med smooth fps?
Får inte min 4810t med win7 att klara driva voddler utan att filmerna hackar sönder. Troligtvis cpun som inte klarar av belastningen

Har Samma problem med min nyköpta Acer AS3810T-734G32n
Fast den har ju Processor: Intel C2D ULV SU7300
Minne: 4GB DDR3 1066MHz
Grafik:Intel GMA 4500M HD
Voddler hakar men ljudet fungerar bra.
Har även kört 1080p fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Har följt denna tråd länge och skummat igenom den igen nu, men hittar inte det jag letar efter nu mitt "problem"

Har länge varit sugen på en Timeline (11.6" el 13.3") alt. en Asus Ul-30. Så idag var jag ute på mediamarkt och såg att de hade 3810TZ billigt (5990
I min iver så tänkte jag inte så mkt utan fick för mig att TZ var den bättre av T och TZ men när jag kom hem och började kolla runt inser jag att T har en bättre processor (?) SU7300 istället för SU4100 båda dubbelkärniga väl men Su7300 verkar bättre om man surfar runt lite på forum ?
Är det någon annan skillnad mellan T och TZ ? Kommer jag märka nån skillnad ? Kommer använda den till att köra Photoshop elements/ Matlab och film/slösurfa. Kort sagt borde jag lämna tillbaka den och byta till en 3810T istället?

En annan fråga nån mer som köpt den på mediamarkt i dagarna och vet om det är 64 bitars OS till den? HAr inte velat öppna den ännu ifall jag ska byta