Permalänk

Ren Win7 installation på asus laptop

Jag har en ASUS X5BTP med Windows Vista home premium som jag skulle vilja installera Win7 på. Tanken är att formattera om Hårddisken och göra en "ren" installation.
Med tanke på att jag tidigare haft bärbara som krävt egna drivrutiner som varit svåra/omöjliga att få tag på vilket nästan omöjliggjort installation av nytt OS så undrar jag om någon vet om ASUS också har det eller om det brukar funka att använda generiska drivrutiner för hårdvaran.

Permalänk

Kolla innan du formaterar vad för hårdvara & vilka drivrutiner du har ex i enhets hanteraren.

Sedan tanka hem dem enklast genom Asus hemsida, det går alldels utmärkt att hämta hem drivrutiner från enskild komponents hemsida.

Kör så själv, iom att laptop tillverkarens drivers ofta är gamla (dock ej alltid)

Det underlättar enormt mkt för dig om du redan från början har koll på vilken hårdvara du har.

Permalänk

Jo, att ladda ner drivarna bör man ju göra. Det jag mest undrade är om alla drivare finns tillgängliga att ladda ner när det gäller ASUS.
Jag hade en Compaq en gång som jag skulle göra en ren installation av och där visade det sej att de inte hade moderkortsdrivare att ladda ner utan det var bara genom att köra Compaqs egen OS-disk som man kunde installera dessa.