Asus förbereder moderkort för Gulftown

Permalänk
Melding Plague

Asus förbereder moderkort för Gulftown

Moderkortsjätten Asus släpper BIOS-uppdateringar inför lanseringen av Intels kommande sexkärniga processor Gulftown.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice, do want

Permalänk

Vilken SweC användare behöver 6kärnor?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

coolt, undrar när det kommer spel som verkligen utnyttnjar alla kärnor

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Vilken SweC användare behöver 6kärnor?

Alla som håller på med lite tyngre grejer skulle jag gissa, tex video/bild-redigering, rendering/animering och liknande...
Ju kraftigare konsumenthårdvara blir destå fler kommer göra mer än bara testa/prova ovanstående då många inte gör just mer än testa/prova pga att det går så segt...
Sen finns det ju dom som gillar att göra flera saker samtidigt, tex spela medans du kompilerar virtuellt

När 2 kärnor kom var det många som sade samma sak "vem behöver mer än en kärna?", samma när 4 kärnor kom...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Gulftown kommer ej döpas till Core i9!

Permalänk
Medlem

Hoppas den släpps i mer än extreme version.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Vadå core i7 900 serien. Det är ju dagens bloomfield också, varför inte göra det tydligt att det är ett rätt stort steg uppåt med 50% fler kärnor? Core i9!!!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Behöver inte men ändå så drar det i vill-ha-tarmen... hmm känner mig lite som Homer Simpson när han ser mat.. aaaa... gulftown...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Avstängd

Den billigaste skulle väl gå på runt 10k va? rätta mej om jag har fel...

men visst jag vill ha en plus kör med ett Rampage 2 Extreme så jag är väl förbered...

Permalänk

Men shit vilket fult mammakort, blåvitt på svart pcb!? Är alla färgblinda med ingen känsla för stil o design i kina?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Såg att EVGA Classified också skulle funka ! Gött

Permalänk
Casemod-mästare

säger som några andra här... den ska ju inte heta i7 dom börjar bli lite som nv döpa om allting (från i9 till i7)

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
säger som några andra här... den ska ju inte heta i7 dom börjar bli lite som nv döpa om allting (från i9 till i7)

i7 8X0-serien borde ju hetat i6 eller något för att distansiera den från LGA1336.

Kul att det verkar komma billigare sexkärniga för oss som inte vill lägga ut 999dollar för en EE.

Permalänk

Anledning till att denna heter i7 är för att det kommer en annan i9.

i9 har 8 kärnor och kommer antagligen krossa allt vad benchmarks heter.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Någon som vet när vi får se AMDs 6-kärniga modeller? För privatpersoner då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Anledning till att denna heter i7 är för att det kommer en annan i9.

i9 har 8 kärnor och kommer antagligen krossa allt vad benchmarks heter.

Men då skulle de väl kunna döpa den till i8 då så man enkelt ser skillnad på de 4 kärniga och de 6 kärniga midellerna.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Anledning till att denna heter i7 är för att det kommer en annan i9.

i9 har 8 kärnor och kommer antagligen krossa allt vad benchmarks heter.

i9 har väl ändå 6 kärnor vad vi vet idag? Vart har du sett information om 8 kärnor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Någon som vet när vi får se AMDs 6-kärniga modeller? För privatpersoner då...

Jag tror jag såg något om Q2 eller Q3 2010. Och då är det Thuban som vad jag förstått är den för oss vanliga dödliga. Opterons finns tydligen redan ute.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Jag tror jag såg något om Q2 eller Q3 2010. Och då är det Thuban som vad jag förstått är den för oss vanliga dödliga. Opterons finns tydligen redan ute. [/QUOTE]

Inte lång tid kvar varför har man inte hört så mycket om den?

eller är jag inte så uppdaterad

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

I7 980? Hmm vad är då i7 Extreme 1025?

Källa: http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_extreme_1025

Permalänk

Varning titta inte ner om du har känslig plånbok!

Värt att notera är att dessa cpuer gör 6,4ghz med ln2. XD

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

antagligen kommer inte plånboken va sig själv på väldigt länge efter sånt inköp.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sipe46
Hoppas den släpps i mer än extreme version.

Som jag förstått det blir det först bara en "Extreme" version, men antagligen kommer det senare att släppas nya 6-core CPU i de andra billigare serierna också. Priset för denna lär ligga på runt 10 000:- (och i7 975 sänks i pris). Frågan är väl bara när de billigare varianterna är på gång.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det bara krävs ett cpu byte vid nästa uppgradering.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Sh/\rK=-
Men shit vilket fult mammakort, blåvitt på svart pcb!? Är alla färgblinda med ingen känsla för stil o design i kina?

Vad sägs om att använda moderkortet istället för att titta på den ? Bara ett förslag.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Alla som håller på med lite tyngre grejer skulle jag gissa, tex video/bild-redigering, rendering/animering och liknande...
Ju kraftigare konsumenthårdvara blir destå fler kommer göra mer än bara testa/prova ovanstående då många inte gör just mer än testa/prova pga att det går så segt...
Sen finns det ju dom som gillar att göra flera saker samtidigt, tex spela medans du kompilerar virtuellt

När 2 kärnor kom var det många som sade samma sak "vem behöver mer än en kärna?", samma när 4 kärnor kom...

De är iofs sant Men skulle tro att merparten av alla Swecare inte redigerar/animerar mer än på skoj då och då. Tror dock att de flesta kommer backa för prislappen

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Om man ska tro på ryska källor så stämmer det att i9 gulftown kommer gå under i7 istället (Core i7-980X)

Och de har 6 kärnor som det var planerat, däremot olåst multiplikator och kostar $999

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BiffenL
Gulftown kommer ej döpas till Core i9!

Hur vet du det?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
[B]

Inte lång tid kvar varför har man inte hört så mycket om den?

eller är jag inte så uppdaterad

Kan ju bero på att den fick storstryk utav den 4kärniga xeon(i7)
förutom då strömförbrukningen (på vissa modeller) har stått massvis om den för några månader sen när den va intressant

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

De borde döpt propparna enligt följande för att underlätta för konsumeter.
Core i2 = två kärnor
Core i4 = fyra kärnor
Core i6 = sex kärnor
Core i8 = åtta kärnor
Osv...
Varför krångla till det i onödan?