Intel släpper Gadget för Turbo Boost

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper Gadget för Turbo Boost

Turbo Boost Monitor är ett litet program som bevakar processorns klockfrekvens i Vista och Windows 7.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Vill ha - fast temps istället... Och för AMD

Nån som vet om det finns en sån gadget?

Permalänk

Jag gillar coretemp

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paronfesken
Jag gillar coretemp

Har inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är nytt med detta.?Turboboost finns som sagt innbygt.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Funkar dåligt om man har stängt av turboboost och kör överklockat..

Inget för swec alltså.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBu
Vad är det som är nytt med detta.?Turboboost finns som sagt innbygt.

Den visar när Turboboost används

OT: Nice program men jag använder inte gadgets så..

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hmm, laddade ned men den känns inte så spännande. Det är ju självklart att min processor ligger på 2,8 GHz vid surf + musik.

Hmm, kanske photoshop, en winrar för varje hårddisk(3) och massa folding kan få resultatet förändrat...
Men det känns så oviktigt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

grattis dom vann mitt pris för årets onödigaste aplikation........ såhär på slutet..

Permalänk

Hahahaha så himla nödvändigt! Jag tycker att intel ska göra ett program där man kan överklocka t ex som då passar till alla intel chipset baserade moderkort.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Vilken oerhört formellt sätt att ladda ned en gadget!. Att acceptera villkoren känns som man underteckna inför husköp eller nåt stort och allvarligt!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Sådant fjoll, tar det inte av prestandan eller .... tacka vet jag när man klockar på moderkortet och man ändrar IRQ på korten det var tider det!!! Nu käkar "fjortisarnas" program en del prestanda.... Men klart att de som knappt vet vad de gör ska få vara med.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1
Sådant fjoll, tar det inte av prestandan eller .... tacka vet jag när man klockar på moderkortet och man ändrar IRQ på korten det var tider det!!! Nu käkar "fjortisarnas" program en del prestanda.... Men klart att de som knappt vet vad de gör ska få vara med.

Men herregud...

Hade du suttit med en 486:a hade jag förstått hur du tänker, men vid lever inte på 1992.

Ett sådant program tar prestanda ja, det är helt rätt. Men hur många procent talar vi om på en i7??? Under 0.5% kanske???

På vilket sätt är det bättre att klocka hårvarumässigt på moderkortet mot mjulvärumässigt? Inget vad jag kan komma på.

Låt mig gissa, du gillade inte 98:an när det kom, för då var 95:an bättre.
Och när XP kom var 2000 sååååå mycket bättre. Och Vista hatar du. 7:an kan man inte ta med tång...

Urp.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1
Sådant fjoll, tar det inte av prestandan eller .... tacka vet jag när man klockar på moderkortet och man ändrar IRQ på korten det var tider det!!! Nu käkar "fjortisarnas" program en del prestanda.... Men klart att de som knappt vet vad de gör ska få vara med.

Ehhum...läste du nyheten? Det är ett program för att visa turboboosten, inte för att klocka. (tacka vet jag tiderna då folk faktiskt läste nyheterna och inte förutsatte att de redan vet vad som står genom att läsa rubriken )
Intel turbo-boost är ett inbyggt system för överklockning som ser efter hur många kärnor som används och om inte alla kärnor används så klockas de som används upp. Ett mycket intelligent användande av en flerkärnig processor.
Vill man klocka själv, så kan man även göra det, men turbo-boosten har den finessen att processorn aldrig går över en viss maxeffekt utan kraften fördelas till de kärnor som behöver den.
Jag blir alltid lika fascinerad när folk ser detta som en dålig sak.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |