Vikten av teckensnitt på CV?

Permalänk
Medlem

Vikten av teckensnitt på CV?

Hur viktigt tror ni det är att det är ett snyggt lättläst teckensnitt på ett CV?

Lucida console vs arial tex. Det blir ganska stor skillnad på hur överskådlig texten blir mellan olika teckensnitt, har man ett övertag om man skriver med ett mer lättläst sådant?

Jag tror det blir lättare för folk att läsa texten om det är ett teckensnitt dom ser väldigt ofta, nåt dom är vana vid.

Vilka teckensnitt tycker ni är bäst?

Själv tycker jag om:

Arial, lättläst men känns lite trist faktiskt, 5p, baseline.

Courier new, lättläst och snyggare än arial (men lite sämre läsbarhet), 7p.

Georgia är ganska bra med, snäppet sämre än arial, känns lite skrikig, 5p.

Sylfaen är ganska skön och tydlig på nåt sätt, 7p.

Tahoma fin den med, bra separation av ord, men lite sämre läsbarhet än arial, lite plottrigare, 5p.

Times new roman, jag tycker den är mycket lik arial på nåt sätt men lite sämre 4,5p.

Trebuchet MS, tydligare än arial, den här gillar jag, den känns överskådlig, 8p.

Verdana, känns som en blandning av trebuchet och courier new på nåt sätt, men inte lika mycket robotaktig som couriern, 8p.

Det känns som att Verdana och Trebuchet MS vinner det här, själv ska jag nog börja använda Trebuchet mer.

En jag verkligen inte gillar och som jag tror saboterar är Lucida console, iofs gillar jag ingen förrutom dom jag skrivit över men den här ser man ibland ändå. Jobbig är den.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Entusiast

Jag brukar hålla mig till arial vad jag än skriver.
Annars spelar det nog inte så jättestor roll så länge man har ett bra, lättläst typsnitt.
Folks som använder spexiga grejer som Comic Sans förtjänar inte jobb...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag använder det vanliga i office 2007, Calibri. Tycker den ser bra ut och har relativt bra läsbarhet.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

Har alltid använt antingen arial eller times new roman.

Fast man kanske borde testa: http://new.myfonts.com/fonts/archivetype/archive-black-title/

(archive black title.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Så länge du väljer något som är neutralt så blir det nog bra.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Standard är bäst (Arial??) annars ser det väl lite konstigt ut om man skickar in en pimpad CV
Viktigaste är väl ändå att du delar upp texten lite, gör tydliga rubriker och skriver allt kortfattad..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jo jag vet hur man skriver ett CV, tänkte mer på effekten av hur själv texten ser ut.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk

\usepackage{times}

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
\usepackage{times}

Vad har du emot standardtypsnittet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Jo jag vet hur man skriver ett CV, tänkte mer på effekten av hur själv texten ser ut.

Om man tänker på att man har nånstans mellan 20 och 40 sekunder på sig att fånga personalchefens hjärta så kanske ett lite annorlunda typsnitt som ändå är lättläst kan vara bra.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

På utskrivet papper: något med seriffer! Jag änvänder Calibri.

På datorskärm: något utan seriffer... minns inte vad det hette, men det är rätt likt Helvetica/Verdana

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Computer Modern

Permalänk
Medlem

alltid wingdings!

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Du ska använda ett serif-typsnitt till brödtext och sans serif till rubriker. Dom typsnitt som följer med Windows är rätt kassa. Använd Helvetica eller Helvetica Neue istället för Arial. Själv kör jag med Garamond som standard för brödtext.

Men typsnittet spelar nog mindre roll. Det är viktigare att du har en känsla för grafisk design, radavstånd, kolumnbredd och liknande gör mer för läsbarhet och utseende.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Om man tänker på att man har nånstans mellan 20 och 40 sekunder på sig att fånga personalchefens hjärta så kanske ett lite annorlunda typsnitt som ändå är lättläst kan vara bra.

Det där beror helt på vilken sorts jobb det är.

Jag sökte en doktorandtjänst vid Lunds universitet. Fem månader senare fick jag tillbaka en ingående redogörelse för urvalsprocessen, en lista på alla som sökt och deras meriter, en ingående motivering för de val som rekryteringsgruppen gjort, osv. De hade till och med räknat ut folks snittbetyg. Knappast några 20-40 sekunder där inte.

Nu var det såklart ett specialfall (offentlig rekrytering) men jag är helt övertygad om att de flesta arbetsgivare tar sig tid att läsa alla CV:n som kommer in och gör en bedömning utifrån innehållet i CV:t, inte dess utseende. Relevant erfarenhet är trumf i sammanhanget. Har man det har man jobbet som i en liten ask.

Undantaget är förstås jobb med extremt många sökande, typ ekonomiassistent eller nätverkstekniker eller vad det nu kan vara. Fast även där tvivlar jag starkt på att ett superbra CV skulle vara till någon större nytta. Däremot tror jag att motsatsen gäller - har man ett riktigt torftigt CV med stavfel eller riktigt rejäla designmissar så kan man nog bli ratad på grund av det.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Vad har du emot standardtypsnittet?

Ingenting egentligen, det har bara blivit så att Times ligger i min "grundfil"

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det där beror helt på vilken sorts jobb det är.

Jag sökte en doktorandtjänst vid Lunds universitet. Fem månader senare fick jag tillbaka en ingående redogörelse för urvalsprocessen, en lista på alla som sökt och deras meriter, en ingående motivering för de val som rekryteringsgruppen gjort, osv. De hade till och med räknat ut folks snittbetyg. Knappast några 20-40 sekunder där inte.

Nu var det såklart ett specialfall (offentlig rekrytering) men jag är helt övertygad om att de flesta arbetsgivare tar sig tid att läsa alla CV:n som kommer in och gör en bedömning utifrån innehållet i CV:t, inte dess utseende. Relevant erfarenhet är trumf i sammanhanget. Har man det har man jobbet som i en liten ask.

Undantaget är förstås jobb med extremt många sökande, typ ekonomiassistent eller nätverkstekniker eller vad det nu kan vara. Fast även där tvivlar jag starkt på att ett superbra CV skulle vara till någon större nytta. Däremot tror jag att motsatsen gäller - har man ett riktigt torftigt CV med stavfel eller riktigt rejäla designmissar så kan man nog bli ratad på grund av det.

När jag sökt som PC-tekniker så får man vara glad att man får svar ifall man inte själv jagar ifatt dem.
Särskilt nu när arbetsförmedlingen uppmanar folk att söka jobb som de inte har meriter till. Eftersom kraven som arbetsgivaren ställer bara är "önskemål".
50-150 ansökningar ska visst inte höra till ovanligheterna och där rensas 50% bort bara genom att ögna igenom dem. Har man då skrivit ett dåligt CV och framhävt helt fel saker så åker man i papperskorgen precis som du säger.

Säger inte att man får ett jobb för att CV:t ser vackert ut. Men det kan hålla personalchefens hjärta tillräckligt länge för att läsa klart.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Så länge det har hög läsbarhet kan man gott kosta på sig att använda ett annorlunda typsnitt. Kommer inte ihåg vad det jag kör med just nu heter, men det är vackert, lättläst och annorlunda. Jag är sketanöjd.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic: En dokumentär om Helvetica http://svtplay.se/v/1791017/dokumentar/helvetica

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Arial är väl allt annat än standard på brödtext?

Som sprucetwig skriver har jag också lärt mig -sans serif-teckensnitt i rubriken, annars serif.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Computer Modern

Jupp, kör den jag med.

Har ju kommit till intervju ett antal gånger, så det är väl iaf inte teckensnitt på cv jag failar på.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Något lättläst och inte minst, ha större radavstånd än standard så blir det lättläst!

Har dock varit väldigt dålig på att tänka på typsnittet. Har kört standard Word 2007'varianten hittills, med blandat resultat.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ska du ha så lättläst som möjligt är det en med serifer som gäller, tex. times.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Sen måste man ju fråga sig om man vill jobba på ett ställe där kollegorna är utvalda pga av typsnitt, radavstånd och marginalbredd i sina cv. Jag tycker det är respektlöst att lägga ut jobbannonser och sedan sitta och gallra utifrån vilka typsnitt den tekniskt illitterate PA-clownen på rekryteringen gillar innan chefen på avdelningen som vill ha den nyanställde ens får se ansökningarna. Föreläsningar med rekryterare från större företag har gett mig uppfattningen att det är så det går till.

edit: ett till t

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bad_spanker
Sen måste man ju fråga sig om man vill jobba på ett ställe där kollegorna är utvalda pga av typsnitt, radavstånd och marginalbredd i sina cv. Jag tycker det är respektlöst att lägga ut jobbannonser och sedan sitta och gallra utifrån vilka typsnitt den tekniskt illitterate PA-clownen på rekryteringen gillar innan chefen på avdelningen som vill ha den nyanställde ens får se ansökningarna. Föreläsningar med rekryterare från större företag har gett mig uppfattningen att det är så det går till.

edit: ett till t

Fast folk som skriver med skumma typsnitt och andra inställningar är ju tokiga, antar att chefen endast vill ha in seriösa människor.

Har fått höra från en som anställer folk om vissa som "beskrev sig själv med en dikt" och "använde rosa papper" när de ansökte till ett arbete på kontor med inriktning IT. Dessa åkte ju självklart i papperskorgen illa kvickt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Exocet

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fast folk som skriver med skumma typsnitt och andra inställningar är ju tokiga, antar att chefen endast vill ha in seriösa människor.

Har fått höra från en som anställer folk om vissa som "beskrev sig själv med en dikt" och "använde rosa papper" när de ansökte till ett arbete på kontor med inriktning IT. Dessa åkte ju självklart i papperskorgen illa kvickt.

Jasså? Är det SJÄLVKLART?

Tycker det är idiotiskt av de som granskar CV:na att slänga ett CV bara för att det är präntat på rosa papper. Hade det varit en väl skriven dikt så hade jag tyckt det var mer spännande än en som rapar upp "jag kan A, och jag kan B".

Och det säger jag inte för att mitt CV är rosa. Mitt är vitt, blått och gult, med svart och vit text. Har fått många komplimanger för mina CV:n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Jasså? Är det SJÄLVKLART?

Tycker det är idiotiskt av de som granskar CV:na att slänga ett CV bara för att det är präntat på rosa papper. Hade det varit en väl skriven dikt så hade jag tyckt det var mer spännande än en som rapar upp "jag kan A, och jag kan B".

Och det säger jag inte för att mitt CV är rosa. Mitt är vitt, blått och gult, med svart och vit text. Har fått många komplimanger för mina CV:n.

Man skall ju vara ungefär 12 för att tycka det är en bra idé att använda rosa papper när man söker arbete inom IT sektorn. Eventuellt om man sökte till inredningsdesigner.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Jasså? Är det SJÄLVKLART?

Tycker det är idiotiskt av de som granskar CV:na att slänga ett CV bara för att det är präntat på rosa papper. Hade det varit en väl skriven dikt så hade jag tyckt det var mer spännande än en som rapar upp "jag kan A, och jag kan B".

Och det säger jag inte för att mitt CV är rosa. Mitt är vitt, blått och gult, med svart och vit text. Har fått många komplimanger för mina CV:n.

Fast det är ju listan med vad man kan som är intressant.
Rosa papper och dikter samt udda typsnitt känns som såna knep man tar till om man inte har några relevanta meriter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Giddyup Std självklart! Lättläst och helt enkelt bäst!

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.