Permalänk
Medlem

Installera windows genom USB minne?

Jag har en Acer Timeline 1810TZ och på den finns ingen optisk enhet. Jag hade hoppats på att inte behöva köpa en extern optisk enhet.

Jag skulle vilja partitionera om hårddisken och installera om windows 7. Kanske genom ett USB minne. Är det någon som gjort det och kan förklara lite hur jag går till väga och om det finns något jag behöver tänka på? Är det krångligt m.m. ?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Inte krångligt alls, det är i själva verket mycket enkelt. Öppna kommandotolken (Run --> cmd) och skriv in följande instruktioner i följd:

diskpart
list disk

Kolla upp vilket nummer ditt USB-minne har (måste ju såklart vara inkopplat)

select disk # (# = numret på ditt USB-minne)
clean
create partition primary
select partition 1
active
format fs=NTFS (kommer ta en stund beroende på storleken på ditt minne)
assign
exit

Sätt in din Windows 7 skiva eller mounta iso-filen om du har den lagrad som sådan. Öppna Windows Explorer och kolla vilken bokstav den har. T.ex. E:

Skriv då in följande i kommandotolken:

E:
cd boot
bootsect /nt60 j: (där J: är bokstaven för ditt USB-minne, kolla upp detta i Windows Explorer och använd rätt bokstav)

Nu återstår det bara att kopiera över alla filer från installationsskivan till USB-minnet.

På din notebook måste du gå in i BIOS och ändra på boot-ordningen, så att USB-enheter kommer längst upp i ordningen.

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

skall provas!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

det tar minder än 5 minuter för mig att installera windows7 med usb, det är så jäkla skönt att slippa dvd skivor

edit: om du inte lyckas automatiskt boota från usb så trycker du på f8 vid start så kanske kommer upp en meny med boot diskarna.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

Är inne på att köpa en 13 tums hp men såg efter många dagars grubblande att de saknar optisk enhet. När jag tänker efter så används den väll kanske inte så jätteofta.

Men tänkte på en sak, när jag köper den så ligger win7 installerat på den, kan jag spara över det från datorn till ett usb-minne?

Och hur funkar det om man vill lägga in ett spel på datorn? säg att man har en orginalskiva, kan jag kopiera hela den skivan till ett usb-minne på en annan dator och sedan lägga in det på min datgor utan optisk enhet?
Mvh

Permalänk
Medlem

Microsoft har återigen lagt ut Win 7 USB verktyg som finns här:
http://store.microsoft.com/Help/ISO-Tool

Scrolla ner och läs igenom hur går till väga och lycka till.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Microsoft har återigen lagt ut Win 7 USB verktyg som finns här:
http://store.microsoft.com/Help/ISO-Tool

Scrolla ner och läs igenom hur går till väga och lycka till.

Den var ju jäkligt enkel Funkade klockrent

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

aha, har inte köpt någon ännu, men jag antar att man skriver in ett serial när man tankat ner det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke91

E:
cd boot
bootsect /nt60 j: (där J: är bokstaven för ditt USB-minne, kolla upp detta i Windows Explorer och använd rätt bokstav)

PROBLEM: jag får inte det där att fungera. För mig står det följande:

"E:\boot>bootsect /nt60 f:
Target volumes will be updated with BOOTMGR compatible bootcode.

Could not map drive paritions to the associated volume device objects:
Åtkomst nekad."

LÖSNING: cmd.exe körs inte i administratör läge. För att köra det i administratör läge gå in i: start/program/tillbehör/ och högerklicka på kommandotolken och välj "kör som administratör".

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Jag får inte det där att fungera. För mig står det följande:

"E:\boot>bootsect /nt60 f:
Target volumes will be updated with BOOTMGR compatible bootcode.

Could not map drive paritions to the associated volume device objects:
Åtkomst nekad."

Prova det XPerion rekomenderade Det var skitenkelt Nån minut sen var det bara att börja installera från usbminne

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

mnah, dum som man är så läste jag inte hela tråden så försökte mig på jocke91's förklaring först. Sen läste jag resten och såg Xperions länk -.-

Men det funka iallafall vilket är bra!:)