Permalänk
Medlem

[RAM] Skol-uppgift DDR2

Hejsan Sweclockers, sitter här i skolan och håller på med en skoluppgift.
Frågan vi skulle svara på var att ge 3 anledning till varför DDR2 Minnen i moderkortet är kopplade 1 3 2 4 och inte 1 2 3 4 ( Ordningen på hur minnena sitter för att samarbeta tillsammans ).

Skulle vara väldigt tacksam om man skulle kunna få lite hjälp då Google inte ger nån

Permalänk

ITG-uppgift? >_>

Permalänk
Medlem

beror ju på vilket moderkort du har. i din uppgift så syftar dem på att man kopplar dem så för att använda dual channel.

Permalänk
Medlem

det beror ju helt på moderkortet

på mitt sitter dem 1-2 och 3-4, och inte 1-3 och 2-4...

inkompetenta lärare

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Läs nån manual för valfritt moderkort. Dessutom är 1 2 3 4 vanligt...

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket dåligt formulerad fråga, och frågan är om detta leder till bättre kunskap för er elever? Har läraren tänkt efter innan han skrev frågan?

Edit: stevfal

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

be han specifiera moderkorts modell eller att man får gå efter manualen då bägge modellerna förekommer

1/3,2/4

1/2,3/4

nån polare köpte nått udda moderkort på en lokal datorbutik en gång som jag aldrig hört talas om märket förut men skulle tydligen vara bra enligt dom

blev dock tveksam för av nån olågisk anledning hadde dom valt att montera sina

1/4, 2/3

fanns i stort sett inga instruktioner till kortet medföljande
gick dock bra med kinesiska och bara titta på bilderna typ

tror det kan varit nått piratmärke

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

3 anledningar? Det här är ju rätt spännande.
Är det just DDR2 och inte de ursprungliga DDR minnen eller DDR3 som detta gäller?
Alltså är det bara anledningar som är specifikt för DDR2?

Kan det ha med strömbelastning att göra? Kan det ha med närheten till CPUn?

Som andra sagt så är det ju olika och varför någon specifik tillverkare har av en viss anledning( eller i detta fall 3 anledningar är ju lite luddigt svårt att veta).

När du misslyckats med uppgiften så får du komma hit med facit så vi också lär oss.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tre anledningar tror jag ingen kan komma på, enda anledningen vad jag vet är för att det ska bli dualchannel.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

din lärare har som sagt fastnat i nå gammalt läge.

Rätt formulerad fråga "Varför ska man montera minnen i dual-channel läge?"

DDR2 i single channel arbetar med en bussbredd på 64-bits
medans DDR2 monterat i dual-channel ligger i 128-bits
som enklast kan förklara med en ren prestandavinst av alla värden

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/DDR2_SDRAM

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quser
Hejsan Sweclockers, sitter här i skolan och håller på med en skoluppgift.
Frågan vi skulle svara på var att ge 3 anledning till varför DDR2 Minnen i moderkortet är kopplade 1 3 2 4 och inte 1 2 3 4 ( Ordningen på hur minnena sitter för att samarbeta tillsammans ).

Skulle vara väldigt tacksam om man skulle kunna få lite hjälp då Google inte ger nån

Kom ihåg i fortsättningen att rena trådar "fixa min läxa" inte är tillåtna. Men som synes har "vi" (medlemmarna på forumet) inte löst det ens. Jag lämnar tråden öppen så du kan återkomma och säga vad läraren hävdar är anledningar till det.
Jag tror fler medlemmar är mer intresserade av att debattera frågan i sig en försöka få fram något svar på den konstiga frågan.
För som några i tråden skriver så formuleringen på frågan inte så bra och hela tre anledningar för det verkar "mycket".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Min lärare sa att vi skulle få reda på det. men inte när. så jag kommer skriva svaret. tack i varje fal för eran hjälp!

Permalänk

Tre anledningar kan jag inte hitta, men en kan väl vara att man med konfiguration 1,3,2,4 får längre mellanrum mellan minnesmodulerna om man bara använder två st (i dual channel) och att de därmed är lättare att kyla och inte påverkar varandra med värmestrålning lika mycket. så många andra fördelar kan jag inte komma på.

Visa signatur

~Pelle~