Moderkort+CPU, vilket bäst av följande alternativ?

Permalänk
Medlem

Moderkort+CPU, vilket bäst av följande alternativ?

Hej,

Kör fortfarande på min gamla PIII 933MHz hemma (jo faktiskt...) och det funkar fint men nu har jag ett presentkort på komplett.se med 1500 kr som brinner inne snart om jag inte använder dom så nu ska jag uppgradera.

Spelar inget, använder datorn för kontorsprogram etc. Budget kan jag väl säga är första prioriteringen. Därefter att det ska vara utbyggningsbart (vill kunna ha detta system lika länge som jag haft PIII'an...) så därför är antal PCI/PCIe-slottar av betydelse.

Av det som finns på komplett.se har jag kommit fram till tre huvudalternativ:

Intel-alternativ:
- Gigabyte GA-EP41-UD3L, G41, Socket-775 600kr
   - DDR2: PC2-6400, PC2-5300
   - 1 PCIe x16, 3 PCIe x1, 3 PCI
- Intel Pentium Dual Core™ E5300 2,60GHz 640 kr
- Sapphire Radeon HD 4350 256MB DDR2 300 kr
tot.: 1540 kr

AMD-alternativ 1:
- Gigabyte GA-MA785GT-UD3H, Socket-AM3 880 kr
   - DDR3: PC3-8500, PC3-10666, PC3-12800
   - 1 PCIe x16 (4x-läg), 1 PCIex16, 3 PCIe, 2 PCI
- AMD Athlon II X2 240 600 kr
tot.: 1480 kr

AMD-alternativ 2:
- ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3, 920 kr
   - DDR3: PC3-6400, PC3-8500, PC3-10666
   - 1 PCIe x16 (4x-läg), 1 PCIex16, 2 PCIe, 3 PCI
- AMD Athlon II X2 240 600 kr
tot.: 1520 kr

Åsikter? Priserna är ju ungefär desamma.

Båda processorerna är "boxed" och jag har tänkt använda fläkten som kommer med.

Samt några konkreta frågor:
- Har ingen aning om hur prestanda mellan intel- och AMD-CPU-erna är, åsikter om detta?
- Intel-alternativet har betydligt slöare minnesbussar samt DDR2 ist. f. DDR3, är detta signifikant?
- Intel-alternativet har inte integrerad grafik så det blir grafikkort där, hur förhåller sig detta (det billigaste jag hittade) till den integrerade grafiken i dom två andra moderkorten?

Moderkort+CPU+(grafik om ej integrerat) kommer jag sätta in i befintlig låda. Där finns/kommer finnas bl a följande:
- Befintligt nätaggregat, ett år gammalt, ATX 400W, 120mm
- Behåller mina diskar, en gammal IBM Deskstar med OS (skippar kanske den dock) och en nyare WD 300GB IDE för allt annat.
- Minne: köper en 2GB-modul
- DVD-enhet köper jag nu också (Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5240S t ex).

Tack på förhand!

Permalänk

För dina behov är det egentligen hugget som stucket prestandamässigt. E5300 och Phenom II x2 240 ligger rätt nära varandra i prestanda oklockat (klockad har E5300 en liten fördel då den går att få upp högre i frekvens).

Grafikmässigt så ger ett separat grafikkort, även ett såpass billigt som HD4350 faktiskt bättre prestanda än en integrerat grafikkrets.

Men eftersom du inte spelar, så spelar det ingen roll att grafiken blir bättre med Intel-alternativet. Jag skulle tagit AMD-alternativet, eftersom moderkorten är lite mer påkostade och för att s775 är på väg bort ur sortimentet. Du har bättre uppgraderingsmöjligheter med AM3 och DDR3 helt enkelt. Om du sedan tar Asus eller Gigabyte är en ren smakfråga.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. OK, är sockeln för Intel-processorn påväg bort så är det skäl nog att välja bort det alternativet, vill kunna uppgradera i framtiden. Och även DDR3 är ju ett skäl för det som du skriver.

Några andra åsikter? Åsikter om Gigabyte eller Asus-moderkortet är bäst? Gigabyte-kortet klarar lite snabbare minnesbuss, är enda skillnaden jag kan se.

Permalänk

tror jag skulle ta gigabyte brädan, lite billigare samt en pcie mer.

Permalänk
Medlem

Tycker inte ens vi ska snacka prestanda och facktermer mer än om han va på väg att köpa åt helvete fel grejjer,,

han ska helt enkelt köpa det absolut billigaste som han hittar och han är på rätt spår,,

han ska dock ha cred att han kommit in på Swec forumet

man får alltid bra med hjälp hära...

Skulle också rekomendera att köpa Separat grafikkort men du skulle klara dig med integrerat med dina behov..

Kollade på fyndvaror och då får du för ca:1600kr

AMD AthlonII x3 AM3
2GB ddr3 1333mhz (2x1GB)
Moderkort AM3 med integrerad grafik

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=508420

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=500140

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=356739

Kanske värt å kolla upp,, men hur som helst så verkar det ju gå att hitta extremt prisvärda datorer för 1500-2000kr om man bara ska göra enklare kontorsarbeten..

har för mig jag va med i en tråd för ett par år sedan som handlade om att hitta så billig dator som möjligt för under 2500:- de va rätt kul,, Prisjakt.se är att rekomendera men nu har du ju bara komplett.se att välja på så..

Lycka till iallafall

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carwer82
Tack för svaret. OK, är sockeln för Intel-processorn påväg bort så är det skäl nog att välja bort det alternativet, vill kunna uppgradera i framtiden.

Du behöver inte bry dig om sockeln. Uppgraderingsteorin funkar aldrig. Tro mig. 775 är jättebra. Moderkorten är billiga och stabila.

Normalt hade ddr3 varit smart kanske, men om du haft din pIII tills nu så är du väl lite mer åt det hållet "använda datorn tills den behövs bytas ut".. Och även om du köper 2x2Gb idag för några hundralappar mer än ddr2, så kommer 3x4Gb vara standard lagom till nästa dator ändå.

Titta på g41mf-us2h (ddr2) och g41mft-us2h (ddr3) också..

e5X00 är trevliga.. Men om e7X00 inte kostar så mycket mer så är de bättre.. Hittar du jättebilliga e3X00 så räcker de till mycket. Dock inte spel.

Sen har jag svårt att tro att du kan förlänga livslängden på datorn mha insticksplatser. Nja bättre att spara alla hundralappar man kan.
Visst, någon pci-e-plats kan komma till användning, men det är ju inte som på PIII-tiden då man behövde grafikkort, nätverkskort, usb-kort, kontrollerkort, wlan-kort, tv-kort, ljudkort... (som en annan)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hm, tack för tipsen, dock verkar inte moderkortet du länkade till överst finnas att köpa (just nu i alla fall). Men tror inte det hade varit aktuellt i alla fall, det är ett m-ATX och har följaktligen lite för få kortplatser mot vad jag vill ha.

Har 5 PCI-platser i nuvarande datorn och dom har jag fyllt upp, hade jag inte haft så många insticksplatser hade jag inte kunnat använda nuvarande dator så länge. Och vad man kommer känna behov av om flera år vet man ju inte idag... vill va på säkra sidan och ha gott om utbyggnadsmöjligheter.

Men tack för tipset om fyndvaror, där fanns ju rejält billiga minnen bl a.