Gulftown är Core i7 980X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enorus
i7 prisvärdaste Intel processorn? Skulle inte tro det.

i5 får min röst iaf.
32nm=130w tdp??? har jag missat något eller skulle finare tillverkningsteknik minska strömförbrukningen

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Ser fin ut, men inget att ha när man fortfarande är nöjd med sin 2kärniga och väntar på bättre stöd på mjukvara fronten. Finns nog i human priser till nästa jul:)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Hur ska word kunna nyttja fler cores?

Genom att dela upp arbetet den gör i olika trådar.
Vilket det redan gör idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
i5 får min röst iaf.
32nm=130w tdp??? har jag missat något eller skulle finare tillverkningsteknik minska strömförbrukningen

Du får ju ta 130/6,~22w, för att se hur mycket energi varje kärna tar och sen jämföra med dagens, 95/4~25w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Om man inte tänker på priset ser det galet bra ut och min i7 920 c0 fyller ett år om ett par veckor. Så dom har arbetat snabbt.

Du ska köpa den va?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
att vara före sin tid är alltid fel, sett med investeringsmässig syn. läs en kurs i företagsekonomi/industriell ekonomi så förstår du att pengar investerade idag men oanvända till imorgon är bundet kapital utan avkastning.

Jag kanske tog i lite hårt som i att säga att de var före sin tid. x antal kärnor i processorer är ju ganska gammalt nu. Det jag menade var att antalet kärnor är ju sannolikt det som kommer öka på "hastigheten" på en processor, snarare än antalet hz.

Nej tack. Jag hade bara G i företagsekonomi i gymnasiet så en högskolekurs eller motsvarande skulle jag avsky. Att vara före sin tid är ändå ett relativt begrepp, vad får dig att tro att jag inte menade tid som i... några månader? Jag skulle säga att det är en stor fördel att vara på marknaden då med sex kärnor före sin konkurrent, vad säger du?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enorus
i7 prisvärdaste Intel processorn? Skulle inte tro det.

Jo det tycker iaf jag..!
Jag bryr mig inte i i5 eftersom den inte är lika kraftfull.
Men det beror väl på vad man behöver. I vilket fall rådde det inte mycket tvekan om att jag skulle satsa på i7 920. Den är liksom mitt lägsta krav.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk

Det finns gott om program som är optimerat för att ta tillvara på alla kärnor. Personligen så kör jag FSX, vilket är extremt CPU beroende. En överklockad 980X med upplåst multiplier kommer att ge mig en massa goa fördelar mot min gamla Q9300. Med denna CPU kommer jag att kunna skjuta upp ett nytt grafikkortinköp och ändå få klart bättre prestanda, dessutom slippa anstränga MB komponenter och minnen som jag gör nu. Jag köper den första som dyker upp, må det vara engineersample eller ej.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Det finns gott om program som är optimerat för att ta tillvara på alla kärnor. Personligen så kör jag FSX, vilket är extremt CPU beroende. En överklockad 980X med upplåst multiplier kommer att ge mig en massa goa fördelar mot min gamla Q9300. Med denna CPU kommer jag att kunna skjuta upp ett nytt grafikkortinköp och ändå få klart bättre prestanda, dessutom slippa anstränga MB komponenter och minnen som jag gör nu. Jag köper den första som dyker upp, må det vara engineersample eller ej.

Flight Simulator X? Hur mycket prestanda har du nu? (avarage fps?) Hur mycket prestanda tror du du vinner genom att köpa en gulftown?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Genom att dela upp arbetet den gör i olika trådar.
Vilket det redan gör idag.

Av mina 4 cores använder den 7% som mest av en enda tråd.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Man kan köra virtuella maskiner. Då är många cores bra. Många användare kan logga in med tunna klienter, och de skrotar sina egna PC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Av mina 4 cores använder den 7% som mest av en enda tråd.

En enda tråd kan bara använda en kärna i taget.

Att ha flera applikationer (en för varje kärna) fungerar bra så länge merparten av arbetet håller sig i kärnans register. Om alla applikationer måste använda minnet ofta, eller ännu värre hårddisken, så kommer kärnorna bli strypta på information att exekvera. Då blir det inte snabbare oavsett hur många och snabba kärnor du har tills dess du ökar bandbredden till minnet och hårddisken, eller andra I/O-enheter som bromsar.

Problemet med att dela upp arbete över flera kärnor är att det måste finnas tillräckligt mycket arbete för att uppdelningen ska löna sig. Om det bara är t.ex. ett fåtal tal som ska adderas så är "overhead:en" att skapa och "sync:a" trådar dyrare än att låta en och samma tråd göra arbetet. Grafik har en jävla massa data som ska bearbetas, men det tas redan om hand om en extremt flerkärning enhet nämligen GPU:n (eller flera GPU:s på samma grafikkort).

Har man inte mycket data så kan man dela upp själva arbetet i sig. Om det finns arbete som är helt oberoende av varandra så kan man låta en kärna göra ett visst arbete medans en annan kärna gör något annat. Men även här måste det löna sig att göra uppdelningen genom att det måste finnas tillräckligt med arbete att utföra.

Dessutom är det inte så lätt att skriva effektiva flertrådade program eftersom det är väldigt lätt att skapa buggar eller ineffektivitet som faktiskt gör programmet långsammare ("false sharing", t.ex.) än om det hade varit helt entrådat. Så utvecklarna av mjukvara ligger efter utvecklarna av hårdvara.

Åter igen, flerkärnigt lönar sig bara om du ska köra rätt applikationer, d.v.s. applikationer som
1) är flertrådade, och
2) har mycket data att bearbeta.

Alternativt, som saddam påpekade, så är flerkärniga processorer trevligt när du har virtuella maskiner, för då kan varje virtuell kärna tilldelas en kärna. Trevligt om du vill garantera att varje virtuell kärna alltid har lika mycket tillgång till CPU:n.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

Den va ju inte så dyr. Coolt att dom kommer med 6-kärniga nu också. Läste i en tidning för ett tag sen och då stog de att 8-kärniga Intel processor skulle komma den här julen och AMD 16-18 kärniga om 2-4år.

Visa signatur

Q9550 @ 3,0Ghz | Corsair H70 | Gigabyte GA-EP43-DS3L | XFX 4890 xXx @ 1000, 1120x4=4480 | DDR2 Corsair 8gb 800mhz | Corsair Dominator fan | Antec 1200 | 160Gb HHD | 630w Xion