Fujitsu återkallar batterier

Permalänk
Melding Plague

Fujitsu återkallar batterier

Datorjätten Fujitsu återkallar batterier för en rad bärbara datorer i Amilo P-serien.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Trist läge om man köpt ny dator, är skitglad och sitter med den i knät *PANG* batteriet exploderar och hej då kronjuvelerna.

Permalänk
Testpilot

Ojdå, jag har ju en Pa2510. Ska kolla serienummer så fort jag kommer hem

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Trist läge om man köpt ny dator, är skitglad och sitter med den i knät *PANG* batteriet exploderar och hej då kronjuvelerna.

känns som du märker att batteriet blir så varmt

Permalänk
Avstängd

Dom behöver en Q&A (quality & assurance) enhet.
Det är ju farligt om batteriet ska explodera!

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Dom behöver en Q&A (quality & assurance) enhet.
Det är ju farligt om batteriet ska explodera!

Flera datortillverkare har ju dock råkat ut för det här, är nog svårt att förutspå. Har troligtvis hänt något med ett batteri och då tycker jag det är bra att tillverkaren går utmed sånt här så man vet om att man får gratis utbyte.

Det gällde visst inte mitt batteri, hade ett klenare på 4000mAh och problemet gällde 4400mAh-varianten.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Själv har jag inte fattat varför inte laptopbatterier kan standardiseras (3/4/6/8 celler, ett par volttal) och tillverkas i ett 8-tal rektangulära modulstorlekar. Mobiler kan man ju förstå, för de är ju lite mindre. Men samtliga Netbooks har ju i princip identisk formfaktor, likadant med laptops.

Hur svårt är det egentligen att göra en lucka för ett batteri som man har en lucka för en 2.5"-hårddisk? Så kan de ju knäppa på en "front" med lite styling på om det behövs.

Bara undrar varför de måste slösa miljaurrrder på att utveckla batterier med ny form, annan spänning osv.

De ska väl ha sina egna batterier förstås, och behandla riktiga batteritillverkare som underleverantörer eller köpa upp dem. Undrar bara om det verkligen lönar sig att "göra" alla delar själv (lägre totalkostnad) mot den utvecklingskostnad de tar på sig.

Man hör liksom inte att bilbatterier eller borrmaskinsbatterier exploderar. Nej, det är nåt speciellt med laptopbatterier.

// Hälsningar gnällgubben

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HolyFather
Själv har jag inte fattat varför inte laptopbatterier kan standardiseras (3/4/6/8 celler, ett par volttal) och tillverkas i ett 8-tal rektangulära modulstorlekar. Mobiler kan man ju förstå, för de är ju lite mindre. Men samtliga Netbooks har ju i princip identisk formfaktor, likadant med laptops.

Hur svårt är det egentligen att göra en lucka för ett batteri som man har en lucka för en 2.5"-hårddisk? Så kan de ju knäppa på en "front" med lite styling på om det behövs.

Bara undrar varför de måste slösa miljaurrrder på att utveckla batterier med ny form, annan spänning osv.

De ska väl ha sina egna batterier förstås, och behandla riktiga batteritillverkare som underleverantörer eller köpa upp dem. Undrar bara om det verkligen lönar sig att "göra" alla delar själv (lägre totalkostnad) mot den utvecklingskostnad de tar på sig.

Man hör liksom inte att bilbatterier eller borrmaskinsbatterier exploderar. Nej, det är nåt speciellt med laptopbatterier.

// Hälsningar gnällgubben

Bilbatterier är lite annorlunda jämfört med laptopbatterier Du måste ha dem uppställda samt att de innehåller frätande syra (om man inte har de lite dyrare med gelé).

Men jag förstår vad du menar, man borde göra någon standard

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Trist läge om man köpt ny dator, är skitglad och sitter med den i knät *PANG* batteriet exploderar och hej då kronjuvelerna.

Hahaha nä det hade vart nå vidare

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk

nog för att bärbara datorer är värma men ändå

Tråkiga är nog att denna varning och liksom många andra inte kommer ut till almännheten. borde nästan vara ettt nyhetsinskal om just sånt här varje vecka elelr något så iaf fler folk blir uppmärksammade.

Tex vi har en kamera som är en6-7år kanske OCD slocknade en dag och vi tänkte det bara var att kasta. så jag gjorde ett försök här på forumet om någon visste varför den gjordeså (tog svarta kort- varför visste jag inte)
En medlem hittade en rätt så gömd länk på tillverkarens hemsida med ett 20tal produkter med 'samma' fel. bara att skicka in och sen var det klart.. tänk vad många personer som förlorar så mycket på detta viset.

hade nog tagit en 10K bilder då och ca 2-3 nu efter. så nog används den iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jobbigaste med det här är att folk verkar inte förstå att det rör sig om 3 specifika modeller och då är just det berörda batteriet ganska ovanligt

Sen fanns det ju en viss sida som gjorde ett rejält fint tryckfel

"Fujitsu återkallar 50 000 datorer" för att sedan inse misstaget efter påpekning och ändra till datorbatterier

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tråkiga är nog att denna varning och liksom många andra inte kommer ut till almännheten. borde nästan vara ettt nyhetsinskal om just sånt här varje vecka elelr något så iaf fler folk blir uppmärksammade.

Samma sak har slagit mig. Tycker ibland att åtminstonde konsumentombudsmannen eller liknande åtminstonde kunde ha på första sidan en direktlänk till en sida över annonserade återkallningar, alla produktgrupper (bilar, datorer, strykjärn, vattenkokare) samlade.

Och med tanke på hur glada nyheterna är över att dra upp att vattenkokare dras tillbaka för de slår gnistor om man använder dem på ett av tillverkaren icke rekommenderat sätt borde de vara lika glada över detta.