Permalänk
Medlem

Otroligt seg/slö Compaq 6510 b

Tja!

Håller på att fixa en bärbar dator åt en bekant.
Symtomet var att den var så slö så den inte gick att använda.

Jag fick fria händer, så jag tänkte att jag formaterar och installerar om xp.

När jag bootar up med xp skivan så flyter det på som vanligt, men sen när jag ska börja installera så finns det ingen hårddisk att installera på.

Provar flera olika xp versioner, med sata stöd inbakat såklart.

Lyckas efter mycket krångel installera(bara installationen tog en hel natt)

Men datorn är naturligtvis lika slö som innan jag formatera hårddisken.

Sätter i en ny hårddisk, lika seg dator efter xp-installation även på denna hårddisk.

Så att det är fel på hårddisken är ju uteslutet.

T.o.m xp-loggan kommer fram stegvis(tonas fram i flera steg) när man startar upp windows, och datorn är som sagt extremt slö vad man än ska göra.

Några idéer på vad det kan vara som spökar?

Mvh.

Permalänk
Vive la liberté!

Överhettning?

Testat med annan laddare? Ibland händer märkliga grejer med vissa HP-datorer med 3-pins Smart-laddaren när denna krånglar.

Annars kan det vara någon krets på moderkortet som får dålig kontakt.

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera BIOS

Högst troligt är de som Apanx säger att de är överhettning, testa att skruva upp datorn och se om fläkten är igensatt med damm.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Testa uppdatera BIOS

Högst troligt är de som Apanx säger att de är överhettning, testa att skruva upp datorn och se om fläkten är igensatt med damm.

Jo, det tyder ju på att det är det som spökar.

Finns det något program som man kan boota från skiva, där man kan kolla temperaturen?

Orkar inte skruva isär en bärbar i onödan liksom!

Permalänk
Vive la liberté!

Går ju att testa dammsuga fläktutblåset då.

Permalänk
Medlem

Re: Otroligt seg/slö Compaq 6510 b

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tall3n

T.o.m xp-loggan kommer fram stegvis(tonas fram i flera steg) när man startar upp windows
Mvh.

Så blir det om man inte har rätt grafikdrivrutiner.

Och nej, dammsug aldrig en dator.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Vive la liberté!

Nej, även om du kör Microsofts SVGA-drivrutin tonas loggan fram tillräckligt snabbt för att det inte ska vara alltför märkbart. Fel grafikdrivrutiner leder inte heller till att datorn blir allmänt slö vad man än försöker göra utan oftast bara till att man får klara sig med sämre upplösningar.

Det är möjligt att dammsuga datorer om man gör det på rätt sätt. Risken för ESD-urladdning går att hålla nere så att man förhoppningsvis undviker skador.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

Dock skulle det vara att föredra att skruva ur fläkten för att kolla om det möjligtvis finns ett dammtäcke mellan den och flänsen. Du behöver nog bara ta bort tangentbordet och fläkten för att se detta.

Permalänk
Medlem

Hm jo, utblåset har jag redan sugit ur. Det vart ingen förbättring.

Kollade processortempen, och den låg mellan 42-45 grader. så känns ju inte som att det är överhettning heller.

Sitter tre skruvar, på olika ställen under datorn, med tangentbords symbol bredvid. Kan det vara så enkelt att det bara är dom som håller tangentbordet?

Har aldrig skruvat isär en bärbar förut nämligen

Tack för alla förslag btw

Permalänk
Vive la liberté!

Ja det är dem, fast då det inte verkar vara överhettning så får du väl kolla om det blir bättre av en annan laddare. Annars är det något vajsing med moderkortet, vilket är asjobbigt att felsöka.