Att organisera datafiler i mappar och partitioner

Permalänk

Att organisera datafiler i mappar och partitioner

Tjena!

Jag har länge velat få en bättre ordning på mina filer på datorn men av olika anledningar har det tidigare aldrig blivit av och jag har hela tiden förskjutit det till nästa månad och månaden därefter och så har det pågått i minst två år nu. Så det har gått runt två år sedan jag senast gjorde en större omorganisering. Men nu blir det inga fler undanflykter. Nu när jag äntligen har tid ledigt och har tömt mina hårddiskar så vill jag gärna sätta igång. Men först behöver jag en plan. Jag hoppas få lite tips och vägledning från er.

Som de flesta av oss här så älskar jag musik. Jag har musik värt flera GB och några GB värt av bilder. Jag har några få filmer och videos. Jag är inte någon filmtjusare vill jag erkänna. Ibland laddar jag ner någon film från nätet, ser den och raderar den. De filmer jag tycker verkligen om brukar jag köpa och ha på hyllan.

Till att börja med så måste jag tänka ut hur jag ska dela upp allting mellan olika partitioner. Jag hade tänkt mig ett sånt här schema.

  • Enhet 0, Partition C:\Windows

  • Enhet 0, Partition D:\Downloads

  • Enhet 1, Partition E:\Archive

  • Enhet 1, Partition F:\Software

  • Enhet 1, Partition G:\Music

  • Enhet 1, Partition H:\Movies

  • Enhet 2, kommer att bli en spegel av enhet 1

  • Enhet 3, Partition I:\Ubuntu Linux root

  • Enhet 3, Partition I:\Ubuntu Linux swap

  • Enhet 3, Partition I:\Ubuntu Linux home

  • Enhet 4, tom

Vad tycker ni om den här uppdelningen?

Kan man flytta växlingsfilen, temp filer och annan temporär data från Windows partitionen till en separat partition? Är det bra eller dåligt att göra så?

Jag vill gärna höra hur ni själva resonerar kring det här. Hur har ni själva delat upp era partitioner?

Använder ni en separat partition för installerade program? Hur fungerar det, är det bra eller blir det bara till besvär?

Jag kan tänka mig att ni också tycker om musik. Hur organiserar ni era artister, album, låtar och kompilationer? Själv brukade jag ha en mapp för varje genre och sedan en undermapp för varje artist. Men allt eftersom kollektionen växte så blev det för jobbigt så nu har jag allt ordnat efter artistnamn med album som undermappar. Kompilationer har jag i en separat mapp som jag fortfarande organiserar efter genre.

Har ni i övrigt några bra tips på hur man bäst organiserar saker på datorn som ni vill dela med er?

Ni kan börja brainstorma nu!

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

hmm... självcensurera/modifiera lite av texten innan någon mod ser dig

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Re: Att organisera datafiler i mappar och partitioner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
[B]Vad tycker ni om den här uppdelningen?

[/B]
Personligen så har jag lite emot partitionering av lagringsdiskar, annars ser det väl ok ut...

Citat:

[B]Kan man flytta växlingsfilen, temp filer och annan temporär data från Windows partitionen till en separat partition?

[/B]
jodå, går göra så utan några problem

Citat:

[B]Är det bra eller dåligt att göra så?

[/B]
Om det tvistar de lärde... rent generellt så är bedömningen att det är bra...

Citat:

[B]Använder ni en separat partition för installerade program? Hur fungerar det, är det bra eller blir det bara till besvär?

[/B]
portabla program har jag på annan partition, synkas med usb-minne ibland så usb-minnet är up-to-date...

Citat:

[B]Jag kan tänka mig att ni också tycker om musik. Hur organiserar ni era artister, album, låtar och kompilationer? Själv brukade jag ha en mapp för varje genre och sedan en undermapp för varje artist. Men allt eftersom kollektionen växte så blev det för jobbigt så nu har jag allt ordnat efter artistnamn med album som undermappar. Kompilationer har jag i en separat mapp som jag fortfarande organiserar efter genre.

[/B]
Jag kör Artistnamn - Albumnamn (releaseår) i en enda stor mapp men så har jag inte så mycket musik på burken heller

Citat:

[B]Har ni i övrigt några bra tips på hur man bäst organiserar saker på datorn som ni vill dela med er?

[/B]
Kör du windows så kan junctions/ntfs-länkar alternativt FlexRAID vara intressant att titta närmare på... för ibland får man inte riktigt till layouten man vill ha pga fysiska diskar ställer till det...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Re: Att organisera datafiler i mappar och partitioner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jag kan tänka mig att ni också tycker om musik. Hur organiserar ni era artister, album, låtar och kompilationer?

Jag har en del musik i datorn Och har organiserat den så här
Danska Artister
Finska Artister
Norska Artister
Spanien-Italien-Portugal m.m
Svenska Artister
Utlänska Artister
Det är ännu mera egentligen 12 uppdelningar till Tex Klassisk musik
Blues m,m
Vill jag lyssna på tex D.A.D blir det ju Danska Artister eftersom dom är ett danskt band Och när jag kommer till D.A.D Så är ju alla deras skivor sorterade i mappar
Call Of The Wild - Draws A Circle osv

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

är bara id-taggarna bra så spelar det ingen direkt roll vilken layout man har då spelandet görs med genererade spellistor baserat på id-taggar...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Som manisk diskslukare får jag lite kalla kårar Är det nånting som händer iaf mig stup i ett så är det att diskutrymme tar slut; jag är kanske i andra ändan av skalan men jag går mer mot att skapa så stora volymer som möjligt och sen skapa ordningen med katalogstrukturer

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
jag går mer mot att skapa så stora volymer som möjligt och sen skapa ordningen med katalogstrukturer

Så gör nog jag också Som i denna dator 20Gb till Operativsystem (W7) och program och 300GB till Musik - Mina Dokument - Film osv

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

sweloop64: Vad menar du med självcensur, det är väl inte min uppgift att censurera mig själv?! Som sagt, jag ser inte så mycket på film. Men jag ser nätet som ett utmärkt sätt för mig att "provtitta" på nya och kommande filmer. Att betala 170 - 200 kr per film som man inte har sett ännu som sedan visar sig vara en skitfilm men som "kritiker" har bedömt vara hur bra som helst är inte så klokt. Jag köper bara de filmer som jag själv tycker om. Det är antingen filmer jag sett på bio eller laddat ner från nätet. Vill man inte betala det dubbla priset där man dels ser den på bio och dels köper en DVD/BD release så är nätet ett bra sätt att "provtitta" på filmen som jag säger. Jag har inte många filmer, men de filmer jag har har jag köpt. Jag tycker om att samla på saker och filmer och spel är inget undantag. Men jag ser inget värde i en piratkopierad film eller spel från nätet. Det får antingen vara äkta vara eller inget alls.

För att återgå on-topic nu så har du rätt i att jag planerar att partitionera lagringsdisken. Det är enhet 1 alltså. Jag känner att jag får bättre ordning så och det blir på något sätt enklare att hitta rätt snabbt. Om jag t.ex. vill lägga till i ett medieprogram så som WMP eller iTunes vilka mappar eller enheter det ska övervaka för mediefiler så kan jag enkelt bara säga "övervaka enhet G" och då vet jag att den kommer få med all min musik. Alternativet blir annars att jag får sitta och lägga till mappar ett bra tag innan jag är klar, en efter en. Samma sak om man vill endast lägga till video filer i ett annat program där det absolut inte får finnas några audio filer, det är bara att välja rätt partition. Vad är anledningen till att du inte tycker om partitionering av lagringsdiskar?

Jag läste just följande på Wikipedia om att flytta växlingsfilen (Swap space) filen i Windows.

Citat:

Windows can be configured to use free space on any available drives for pagefiles. It is required, however, for the boot partition (i.e. the drive containing the Windows directory) to have a pagefile on it if the system is configured to write either kernel or full memory dumps after a crash. Windows uses the paging file as temporary storage for the memory dump. When the system is rebooted, Windows copies the memory dump from the pagefile to a separate file and frees the space that was used in the pagefile.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Paging#Windows_NT

Jag har förstått att Windows använder växlingsfilen för att temporärt lagra minnesdumpar. Men jag förstår inte varför det här är ett problem om man flyttar växlingsfilen från dess ursprungliga plats på startpartitionen (boot partition) till en annan partition. Kan någon förklara? Hur gör man för att undvika detta?

Jag la märke till att man i den engelska texten skriver i plural. Kan man alltså ha mer än en växlingsfil som Windows kan använda? De kan alltså vara utspridda på flera hårddiskar? Eller?...

Program som kräver installation ska man alltså helst ha på samma partition som Windows ligger på?

Partitionen som jag vill kalla Software är alltså en som jag använder som repository för installationspaket av olika program, inte körbara program eller installerade program. Bara så att det inte blir missuppfattat.

Partitionen som jag kallar Archive är den där jag vill lagra filer som jag aktivt arbetar på. Det kan alltså sägas vara en motsvarighet till Mina Dokument (home) mappen.

Är det någon av er som har provat att flytta på just Mina Dokument mappen till en annan partition? Hur har det funkat för er? Ni vet vad jag menar hoppas jag. Om inte så menar jag att man i t.ex. Vista högerklickar på varje enskild mapp så som Bilder, Musik, etc. i Users mappen och väljer Egenskaper där man får välja plats för den.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Funkar prima. Jag får fortfarande rysningar av alla partitioner

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
sweloop64: Vad menar du med självcensur[massa text]

var det jag menade så poängen nådde fram iaf...

Citat:

För att återgå on-topic nu så har du rätt i att jag planerar att partitionera lagringsdisken. Det är enhet 1 alltså. Jag känner att jag får bättre ordning så och det blir på något sätt enklare att hitta rätt snabbt. Om jag t.ex. vill lägga till i ett medieprogram så som WMP eller iTunes vilka mappar eller enheter det ska övervaka för mediefiler så kan jag enkelt bara säga "övervaka enhet G" och då vet jag att den kommer få med all min musik. Alternativet blir annars att jag får sitta och lägga till mappar ett bra tag innan jag är klar, en efter en. Samma sak om man vill endast lägga till video filer i ett annat program där det absolut inte får finnas några audio filer, det är bara att välja rätt partition. Vad är anledningen till att du inte tycker om partitionering av lagringsdiskar?

Partitionering begränsar dina framtida behov.
Föreslår hellre att du, istället för att partitionerar, gör 4 huvudmappar på enhet_1.
btw, downloads bör inte ske till systemdisken, har en tendens till att sega ner systemet massa pga massa aktivitet på systemdisken samt ökad fragmentering.

Citat:

Jag läste just följande på Wikipedia om att flytta växlingsfilen (Swap space) filen i Windows.

Jag har förstått att Windows använder växlingsfilen för att temporärt lagra minnesdumpar. Men jag förstår inte varför det här är ett problem om man flyttar växlingsfilen från dess ursprungliga plats på startpartitionen (boot partition) till en annan partition. Kan någon förklara? Hur gör man för att undvika detta?

Jag la märke till att man i den engelska texten skriver i plural. Kan man alltså ha mer än en växlingsfil som Windows kan använda? De kan alltså vara utspridda på flera hårddiskar? Eller?...

Använder du dig inte av minnesdumpar så behöver du inte ha funktionen aktiverad...
Skulle pagefile.sys ligga på annan disk och dumpning inte kan ske så borde du få ett felmeddelande på sin höjd.
Vet inte om påståendet om pagefile.sys på systempartitionen stämmer(längre), för i win7 så har jag pagefile.sys på en helt annan disk och den dumpar till den disken... iaf de BSOD jag fått hitills...
Jodå, det går att använda massa pagefile på flera partitioner samtidigt, dock max en per partition(tror jag, så vida det inte går att trixa lite i registret på den punkten).

Citat:

Program som kräver installation ska man alltså helst ha på samma partition som Windows ligger på?

Gör man som man själv vill, jag brukar bara installera på systemdisken när det gäller program som kräver en installation för att funka, dock även tyngre program då min systemdisk är en SSD.
Flesta standardplatser(documents and settings, program files, osv) styrs av variabler i registret som också går att ändra...

Citat:

Är det någon av er som har provat att flytta på just Mina Dokument mappen till en annan partition? Hur har det funkat för er? Ni vet vad jag menar hoppas jag. Om inte så menar jag att man i t.ex. Vista högerklickar på varje enskild mapp så som Bilder, Musik, etc. i Users mappen och väljer Egenskaper där man får välja plats för den.

Funkar utmärkt för det mesta, vissa luriga program/spel kan dock fungera på ett sätt som det inte var tänkt när dom i sin förvirring söker efter en hårdkodad destination, vilket kanske kan lösas med länk, har dock inte testat...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64

Flesta standardplatser(documents and settings, program files, osv) styrs av variabler i registret som också går att ändra...

Kan man flytta documents and settings(users)? Och sedan ändra i registret och behålla sin inställningar, vid ominstallation av samma version?

Permalänk

aldrig testat, gissar att det är som att be om problem...
SID-referenser osv lär man säkert behöva ändra, lite oklart för mig exakt hur pass mycket som är bundet till en specifik installation. Men det finns det säkert andra här som har koll på.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
För att återgå on-topic nu så har du rätt i att jag planerar att partitionera lagringsdisken. Det är enhet 1 alltså. Jag känner att jag får bättre ordning så och det blir på något sätt enklare att hitta rätt snabbt. Om jag t.ex. vill lägga till i ett medieprogram så som WMP eller iTunes vilka mappar eller enheter det ska övervaka för mediefiler så kan jag enkelt bara säga "övervaka enhet G" och då vet jag att den kommer få med all min musik. Alternativet blir annars att jag får sitta och lägga till mappar ett bra tag innan jag är klar, en efter en. Samma sak om man vill endast lägga till video filer i ett annat program där det absolut inte får finnas några audio filer, det är bara att välja rätt partition. Vad är anledningen till att du inte tycker om partitionering av lagringsdiskar?

Du kan ju göra exakt samma sak med mappar istället. Ha alla dina filmmappar i en mapp som heter Film t.ex. och så ber du programmet övervaka denna mapp.

Jag ser inga fördelar med att partitionera lagringsdisken, däremot en massa nackdelar.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Du kan ju göra exakt samma sak med mappar istället. Ha alla dina filmmappar i en mapp som heter Film t.ex. och så ber du programmet övervaka denna mapp.

Jag ser inga fördelar med att partitionera lagringsdisken, däremot en massa nackdelar.

Håller med Det är bara onödigt att krångla till det

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Säger samma sak, finns ingen anledning att partitionera upp en lagringsdisk. Blir bara omständigt när det sker en 'snedbelastning' på partitionerna.

Jag antar att du skall köra en RAID1:a mellan enhet 1 och enhet 2. (blablabla... ) Men en RAID1:a är ingen backup. Strömklabb, blixtar, partitionstabeller och diverse Windows/Linuxrelaterat som lever rövare med partitionerna så går det åt pipsvängen ändå, RAID1 till trots. Och det är lika enkelt (svårt) att återskapa från en disk som från två i det fallet.

Download får inte bo på samma disk som Windows... Det räcker med ett par MiB/s från en delvis fragmenterad disk så kommer Windows helt sluta vara användbart.

Enhet 3 ("I:"), varför bor alla tre Linuxpartitionerna under samma enhetsnamn? Behöver du verkligen komma åt / och swap:en från Windows?

Du kan vinna lite prestanda genom att begränsa den partitionen Windows ligger på, så att den inte kan skriva hejvillt över hela diskens yta (utan är begränsad till längst ut, där det går snabbast). Längre in på disken förvarar du grejer du inte behöver komma åt så ofta / inte behöver snabb överföring till. Typ musik.

Beroende på minnesmängd och användning, så kan du stänga av swap:en (och då även att den skall spara minnesdumpar osv vid krash. Sätt på så att en bluescreen visas istället för att reboota).

Hur stora är diskarna? Och hur snabba? (överföring & access, inte bara rpm)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Partitionering begränsar dina framtida behov.
Föreslår hellre att du, istället för att partitionerar, gör 4 huvudmappar på enhet_1.

Som ordningsmänniska så ser jag bara fördelar med att hålla ordning på saker och ting, enda nackdelen är väl att det går åt tid för att utarbeta ett smart system. Men när det gäller att hantera filer på datorn så har jag lärt mig att det lätt blir alldeles för kompicerat och oöverskådligt om man fixerar sig för mycket vid att hålla ordning.

Ett exempel är mina musikfiler. Som jag nämnt ovan så har jag tidigare använt ett system där jag sorterade allt efter musik-genre, artist, album, osv. Med det systemet blev det snabbt för många undermappar vilket leder till att man får klicka sig fram en massa gånger för att hamna rätt om man vill bläddra sig fram och inte använder en sökfunktion. Därefter har jag valt att flytta alla artister flera nivåer upp, direkt till roten av partitionen för att minska antalet undermappar. Jag tycker numera att det är det bästa sättet att sortera musikfiler på.

Av den anledningen har jag valt att dela in all data i flera större partitioner där partitionerna fungerar som mappar liksom, huvudkategorier så att säga. Jag valde som sagt att göra så för att minska antalet undermappar.

Men jag förstår ditt argument varför det inte är bra med partitioner. Framtida behov av diskutrymmet blir begränsat som du säger. Jag vet inte om det är en bra sak att göra med tanke på fragmentering och sånt, men jag brukar utöka de volymer där utrymmet håller på att ta slut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
btw, downloads bör inte ske till systemdisken, har en tendens till att sega ner systemet massa pga massa aktivitet på systemdisken samt ökad fragmentering.

Bra tanke! Jag har faktiskt inte tänkte på det så mycket. Jag tyckte att det funkade tillräckligt bra så hittills. Men det ska jag nog ändra på. Det kommer inte att bli någon enorm prestandavinst men jag ska ändå testa det där för att se hur mycket det skiljer ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Använder du dig inte av minnesdumpar så behöver du inte ha funktionen aktiverad...
Skulle pagefile.sys ligga på annan disk och dumpning inte kan ske så borde du få ett felmeddelande på sin höjd.
Vet inte om påståendet om pagefile.sys på systempartitionen stämmer(längre), för i win7 så har jag pagefile.sys på en helt annan disk och den dumpar till den disken... iaf de BSOD jag fått hitills...
Jodå, det går att använda massa pagefile på flera partitioner samtidigt, dock max en per partition(tror jag, så vida det inte går att trixa lite i registret på den punkten).

Ja, jag tycker också att det låter som att de relaterar till äldre Windows system. Jag misstänker att både Windows Vista och Windows 7 kan hantera det här på ett smidigt sätt. Men jag är inte helt säker. Ja, jag tycker att det är viktigt med minnesdumpar. Man behöver all sådan information när man ska felsöka datorn, speciellt när man precis har byggt ett nytt system och får en massa BSOD skärmar. (Viktigt att nämna är att om man använder mer än en växlingsfil (page file) så får inte båda ligga på partitioner på samma hårddisk, dvs. en växlingsfil per partition per hårddisk.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Gör man som man själv vill, jag brukar bara installera på systemdisken när det gäller program som kräver en installation för att funka, dock även tyngre program då min systemdisk är en SSD.
Flesta standardplatser(documents and settings, program files, osv) styrs av variabler i registret som också går att ändra...

När man installerar ett nytt program i Windows så kan man själv välja destinationsplats för installationen. Men du menar alltså att man helst bör ändra standardplatsen för programinstallationer i Windows och flytta ut hela Documents and Settings mappen till annan partition i så fall om man föredrar att inte ha program installerade på samma partition som Windows? Är det här något man ändrar i dialgorutan Miljövariabler eller går man direkt in i Windows registret och ändrar där?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Du kan ju göra exakt samma sak med mappar istället. Ha alla dina filmmappar i en mapp som heter Film t.ex. och så ber du programmet övervaka denna mapp.

Jag ser inga fördelar med att partitionera lagringsdisken, däremot en massa nackdelar.

Som jag skrev ovan så har jag valt att göra så för att minska antalet undermappar. Förutom det att man begränsar framtida behov av diskutrymme genom partitioner, vad mer är negativt med att partitionera en lagringsdisk tycker du?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
När man installerar ett nytt program i Windows så kan man själv välja destinationsplats för installationen. Men du menar alltså att man helst bör ändra standardplatsen för programinstallationer i Windows och flytta ut hela Documents and Settings mappen till annan partition i så fall om man föredrar att inte ha program installerade på samma partition som Windows? Är det här något man ändrar i dialgorutan Miljövariabler eller går man direkt in i Windows registret och ändrar där?

Anledningen till att jag installerar program, som kräver installation för att funka, på systempartitionen är att vid en formatering av systempartitionen så måste ändå dom programmen installeras om(givetvis har man backup av konfigurationsinställningar så man slipper det varje gång).
Rent generellt så rekomenderar jag inte att man flyttar omkring på standardmappar då vissa(mindre smidigt kodade) spel/program har hårdkodade sökvägar.
Ändringarna av standardsökvägar görs bäst i registret, det skadar dock inte att veta vad man håller på med då man ganska lätt kan få mindre roliga konsekvenser av pillandet

Citat:

Som jag skrev ovan så har jag valt att göra så för att minska antalet undermappar. Förutom det att man begränsar framtida behov av diskutrymme genom partitioner, vad mer är negativt med att partitionera en lagringsdisk tycker du?

Jag skulle vilja påstå att översikten minskas genom flera partitioner på en lagringsdisk... flera diskutnyttjande siffror att hålla reda på, fler enheter att defragga, massa tid till att utöka/minska partitioner pga olika tillväxttakter osv.
Finns säker många fler att nämna, men dessa är nog de mest primära...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Avstängd

Varför partition när man kan ha mappar?

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Kör en lite mindre disk som os-disk och resten med enbart en partition och dela upp i mappar. Dock är ju fördelen med att partitionera systemdisken när man vill formatera om och installera om sitt operativsystem, en del gör detta ganska ofta och en del gör det aldrig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Varför partition när man kan ha mappar?

Därför att få lite ordning på skiten.
Därtill anpassar du klusterstorleken efter snittstorleken på filerna i partitionen och får därmed bättre prestanda.

Permalänk
Avstängd

Jaha okej

Själv så blir jag mest irriterad på partitioner när jag väll behöver utrymme från två olika partitioner för att få plats med fler filer, så jag bestämde mig att bara ha en per disk.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk

Jag skippar partitioner helt. Gör hellre som några andra redan sagt, skapar mappar för olika kategorier. T ex ... Musik -> ArtistNamn -> AlbumNamn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Varför partition när man kan ha mappar?

För att det är möjligt? Man har ju hela det engelska alfabetet till förfogande när man tilldelar enhetsbokstäver, A-Z, så varför bara använda bara två till tre bokstäver då, bokstav C för hårddisk och eventuellt E för optisk enhet? Varför snåla? Tänk dig ha en enhet X! Fan va coolt att fylla hela Explorer fönstret med diskenheter! Det gäller bara att döpa alla volymer systematiskt och konsekvent så hittar man rätt volym enkelt. Jag brukar t.ex. skriva en förkortning inom parentes i slutet på volymetiketten för varje partition så vet jag vilken det är och vilken fysisk disk den hör till. Windows volymen heter t.ex. "Windows (ST1, P1)". Det säger mig att det är Part 1 - partition 1 av den första Seagate disken. Jag kör med ST för Seagate, MX för Maxtor och WD för... ja, gissa vad.

Jag tycker i alla fall att man får bättre överblick och bättre ordning på filerna. Man slipper också minst en extra klick när man ska komma åt t.ex. sina bilder eller musik jämfört med att ha de i en mapp. Har man en separat partition för endast bilder så går man bara in i den så är bilderna där. Annars går man först in på en partition, och sedan in i en mapp, och eventuell undermapp för att komma åt sina bilder.

Det som jookeer är inne på är också en anledning nog för att överväga att använda fler partitioner. Man behöver ju inte ha upp till enhet X eller Z, men man behöver ju inte snåla med partitioner heller. Det skadar inte hårddisken att ha flera partitioner, tvärt om så kan det vara väldigt smart att ha flera partitioner. Ett exempel kan vara t.ex. att ha Windows på en separat partition och de filer som man arbetar med på en annan partition. Då kan man när som helst formatera om Windows partitionen och installera om Windows utan att först behöva göra en backup på sina filer.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Tycks som om du övertygat dig själv så go for it
För mig försvinner en sabla massa enhetsbokstäver pga antalet diskar och jag kör alltså motsatt väg, volymer som sträcker sig över flera diskar. Alla har vi olika behov och synpunkter. Operativet självklart på egen partition dock.

Önskar dig lycka till och att du inte plötsligt behöver öka dina datamängder allt för mycket, då lär du börja önska att det fanns fler bokstäver i det engelska alfabetet

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Då kan man när som helst formatera om Windows partitionen och installera om Windows utan att först behöva göra en backup på sina filer.

Att köra utan backups är ens eget val, men att rekomendera andra att köra utan backups tycker jag är lite över gränsen... fast kanske avsaknad av (glömd)info som gör att jag tolkar som jag tolkar?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Okej, jag har tagit till mig det ni har sagt hittills. Så här tycker jag nu att det borde se ut.

  • Enhet 0, Partition C:\Windows 6 root

  • Enhet 1, Partition D:\Windows 6 swap

  • Enhet 1, Partition E:\Windows 6 temp

  • Enhet 1, Partition F:\Windows 6 home

  • Enhet 1, Partition G:\Storage (Music, Movies, Pictures, Documents, Software)

  • Enhet 2, Partition H:\Ubuntu root

  • Enhet 3, Partition I:\Ubuntu swap

  • Enhet 3, Partition J:\Ubuntu temp

  • Enhet 3, Partition K:\Ubuntu home

Enhet C
Med det här upplägget så behöver inte systemenhet C vara väldigt stor. Det räcker gott och väl med en storlek på 40 till 80 GB. Jag tittade just på min Windows Vista installation, den tar upp 27 GB. På resterande utrymmet kan jag installera program.

Jag funderar på att köpa en SSD disk på 40 GB för att använda den som systemdisk. Men de står fortfarande ganska högt i pris, speciellt om man ska ha en lite snabbare sådan. Men en 200 GB mekanisk disk går väl lika bra, man får mer utrymme till program för en betydligt lägre kostnad. En SSD disk får kanske vänta till nästa år.

Enhet D
Jag har 4096 MB RAM installerat så växlingsfilens storlek bör vara 1,5 till 3 gånger den storleken. Enhet D bör då vara 1,5 x 4096 = 6144 MB till 3 x 4096 = 12288 MB.

Enhet E
Jag har just nu en mapp på skrivbordet som jag har döpt till Temp. I den brukar jag slänga in en massa olika filer. Ibland blir mitt skrivbord för fullt och då kastar jag bara in allt i temp mappen så jag slipper se gamla filer som jag inte har sorterat in ännu eller som jag fortfarande jobbar på så att jag kan se det som är mest aktuellt på skrivbordet. Min Downloads partition fungerar egentligen på samma sätt men är bara avsedd för saker jag laddar ner. Den skulle jag därför kunna slå ihop till enhet E som jag kallar Temp.

Enhet F
Documents and Settings eller Program Files mapparna tänker jag inte ändra standardplatsen för efter att ha läst det ni skrivit här. Så den struntar jag i, den får vara där den är. Däremot kommer jag att ändra standardplatserna för mapparna i min användarmapp till enhet F.

Enhet G
Jag har valt att ha Music, Movies, Pictures, Documents och Software som mappar på enhet G istället för egna partitioner. Det här blir endast en lagringsdisk. På den kommer jag att bara lagra filer som jag inte använder ofta och som jag främst vill bara kunna läsa från. De program jag köpt från nätet som jag inte har fått någon CD skiva till kommer jag att lagra i Software mappen så att jag kan installera dem snabbt och enkelt när det behövs. I Music mappen kommer jag att ha musik jag köpt digitalt som jag saknar en hård kopia av på CD. I Pictures ska jag ha mina bilder och I Documents ska jag ha olika typer av Office dokument och arkivera kopior av filer från olika projekt.

Enhet I, J, K
Upplägget för Ubuntu blir samma som för Windows. Systemet har en egen partition H, swap på enhet I, temp på enhet J och home på enhet K.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Några synpunkter på ovanstående?

Vilken typ av säkerhetslösning bör jag ha tycker ni? Ska jag köra med RAID 1 på enhet G och sedan schemalägga backup av enhet F och K till en separat, t.ex. en extern hårddisk? Enhet F och K är de där jag kommer att aktivt arbeta med olika projekt och arbeten. Det är där jag har mest att förlora om de försvinner eftersom de redigeras ofta och jag kan missa senaste revisioner av flera dokument där. Enhet G är förstås också viktig och bör försäkras till varje pris.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Att köra utan backups är ens eget val, men att rekomendera andra att köra utan backups tycker jag är lite över gränsen... fast kanske avsaknad av (glömd)info som gör att jag tolkar som jag tolkar?

Det beror väl lite på vilka filer man tycker är viktiga som man vill ta backup på.

De enda filer på systemdisken som är viktiga för mig är de som finns i min användarmapp. Jag brukar inte ta backup på konfigurationsfiler, temp filer, program filer, eller hela systempartitioner. Allt sånt går ju att återställa ganska enkelt och relativt snabbt också, men det är de egna alstren som man inte har råd att förlora.

Om man gör så som jag tänker mig så kan man inte förlora dessa filer. Jag tänker alltså migrera dessa filer till en helt annan hårddisk, så då kan de inte försvinna om man formaterar systemdisken.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Musikälskare

RocketDock kanske är nått med? Snabbare åtkomst till diskar/mappar

http://rocketdock.com/

Så här har jag det;

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Galet ^^ är min synpunkt

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk

Att man orkar

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.