Kapacitet i en 32-bitars kontra en 64-bitars processor??

Permalänk

Kapacitet i en 32-bitars kontra en 64-bitars processor??

Hej..

Jag har en fråga som jag inte kan hitta något svar på.
- Hur mycket större kapacitet har en 64-bitars processor jämfört med en 32-bitars??

All info jag hittar handlar om skillnaderna mellan 32-och 64 bitars OS,men det har jag ingen nytta av. Jag vet redan fördelar kontra nackdelar mellan dom olika versioner( större minneshantering,osv i 64-bitars versionen).

Är det så enkelt att det är det dubbla i 64-bits processorn??

/Niclas..

Permalänk
Medlem

Vad menar du med kapacitet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niclas Nordström
Hej..

Jag har en fråga som jag inte kan hitta något svar på.
- Hur mycket större kapacitet har en 64-bitars processor jämfört med en 32-bitars??

All info jag hittar handlar om skillnaderna mellan 32-och 64 bitars OS,men det har jag ingen nytta av. Jag vet redan fördelar kontra nackdelar mellan dom olika versioner( större minneshantering,osv i 64-bitars versionen).

Är det så enkelt att det är det dubbla i 64-bits processorn??

/Niclas..

Spela roll, det finns bara 64-bitars processorer nu för tiden. I vilket fall är 64-bitars bättre då du kan köra både x86 oxh x64 system.

Permalänk
Medlem

Re: Kapacitet i en 32-bitars kontra en 64-bitars processor??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niclas Nordström
Hej..

Jag har en fråga som jag inte kan hitta något svar på.
- Hur mycket större kapacitet har en 64-bitars processor jämfört med en 32-bitars??

All info jag hittar handlar om skillnaderna mellan 32-och 64 bitars OS,men det har jag ingen nytta av. Jag vet redan fördelar kontra nackdelar mellan dom olika versioner( större minneshantering,osv i 64-bitars versionen).

Är det så enkelt att det är det dubbla i 64-bits processorn??

/Niclas..

Primärt är vinsten med 64-bit rent matematisk. Eftersom processorn kan hantera en större mängd flyttal. För optimal prestanda krävs dock kod skriven just för 64-bit.

Ett exempel på den matematiska styrkan är även hantering av stora mängder minne. T.ex: i mitt arbete har vi sett marginella prestandavinster mellan 32-bit och 64-bit system upp till c:a 8GB. Vid c:a 16GB upp till 32GB ökar prestandan markant som ett resultat av 64-bit. Trots att applikationerna är 32-bit och fortfarande begränsas av max 3GB VM på 32-bit OS.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iprenen
Spela roll, det finns bara 64-bitars processorer nu för tiden. I vilket fall är 64-bitars bättre då du kan köra både x86 oxh x64 system.

nej, dagens processorer är både x86 och x64 processorer, en processor som bara är för 64 bit klarar inte av 32.

Permalänk

När AMD skapade x64-arkitekturen så utäkade de antalet instruktionsregister jämfört med x86 och därför körs en 64-bitars app snabbare än en 32-bitars app på moderna processorer.

Sen finns det väldigt få 64-bitarprogram i dagsläget.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
nej, dagens processorer är både x86 och x64 processorer, en processor som bara är för 64 bit klarar inte av 32.

Ehh... vart har du fått denna info ifrån, när det gäller de prollar som är till dagens IBM-kompatibla PC-er, så klarar de alla att köra både 32 och 64bitarskod, men visst finns det fortfarande 32bitars prollar bla de enklare Atom:erna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kapacitet i en 32-bitars kontra en 64-bitars processor??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Primärt är vinsten med 64-bit rent matematisk. Eftersom processorn kan hantera en större mängd flyttal. För optimal prestanda krävs dock kod skriven just för 64-bit.

Ett exempel på den matematiska styrkan är även hantering av stora mängder minne. T.ex: i mitt arbete har vi sett marginella prestandavinster mellan 32-bit och 64-bit system upp till c:a 8GB. Vid c:a 16GB upp till 32GB ökar prestandan markant som ett resultat av 64-bit. Trots att applikationerna är 32-bit och fortfarande begränsas av max 3GB VM på 32-bit OS.

det är max 3.12 gig XD om man ska vara exakt...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kapacitet i en 32-bitars kontra en 64-bitars processor??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobleman
det är max 3.12 gig XD om man ska vara exakt...

Nej om man skall vara exakt är det 2^32 byte (4 GB) minne som kan adresseras, detta inkluderar även minne på grafikkortet, allt minne i datorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.