Permalänk
Medlem

Packard Bell ipower laptop

Tja.
Har problem med laptopen då jag spelar spel. Har testat diverse olika drivrutiner från nvidia och standard drivisen från packar bells hemsida. Även provat pc-återställa. Problemet är att jag ibland småhackar i spel framför allt CS 1.6 och CZ, men även FIFA 10. Efter ett tags småhackande så hänger sig spelet och "bildskärmsdrivrutinen har slutat svara och återställts". Inte alltid men relativt ofta. Har lagt märke till efterhand att grafikkortet klockar ner sig och klockar upp sig under tiden jag spelar (om jag tabbar ur och kollar på GPU-Z). Går från sina maxvärden till sparläge och upp igen som en jämn cykel. När jag testar med powermizer avstängt så funkar allt klockrent då grafikkortet inte klockar ner sig utan går på GPU core clock 600 MHz och GPU memory clock på 799 MHz hela tiden. Temperaturerna går aldrig över 50 grader i processorerna och aldrig över 55 grader i grafikkortet när jag lirar. Som max har grafikkortet varit på 60 grader när jag sett på film via HDMI, men aldrig i spel. Man tycker att det ska tåla mycket mer än så.

Är det farligt att stänga av powermizer och köra med max klockningarna på graffekortet? Stationära datorer har ju ingen nerklockningsalgoritm utan kör på max hela tiden.

Någon som kan tänkas ha en lösning på detta problem innan jag lämnar in den och blir utan dator ett tag ?

Intel dualcore 2.0 GHz
4 GB DDR3 minnen
9800M GTS 1 GB grafikkort
Kör på laptopskärmen

Permalänk
Vive la liberté!

Om kylsystemet är väldesignat borde det inte vara några större problem att köra utan PowerMizern på. På din beskrivning låter det som att det är helt ok kylning då Grafikkortet inte närmar sig 90-100C. Du kan ju kolla vad för temperaturer du får med Furmark för att säkerställa att kylningen är adekvat i alla situationer. Har du garanti kvar kan det vara värt att lämna in den så att du förhoppningsvis får ett fullt funktionellt grafkkort. Men behöver du datorn mycket just nu så klarar du dig nog utan PowerMizern

Permalänk
Medlem

Testat Furmark. Som mest 69 grader och allt flöt på som det skulle.
Någon annan med fler goda tips ?

mvh