Permalänk

Ny dator vill ej starta - powerknappen?

Är den lilla connectorn som visar att power-knappen är på samma som faktiskt ger ström till Powerknappen? När man kopplar in moderkortet menar jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du PowerLed jämfört med PowerSW? Den ena visar med ett Ledljus att datorn är igång (PowerLed), den andra har du till själva tryckknappen (PowerSWitch).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Precis. Spelar det någon roll åt vilket håll man vänder dom?
moderkortet har lite bristfällande märkning av dom. Och manualen visar inte vilka små piggar som är till vad, förutom powersw och resetsw. Och inte ens där är det help uppenbart.

Btw, vet du vad detta är? Följde med moderkortet, men vet inte om dom behöver användas.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/pins.jpg

Permalänk
Medlem

Den vita ska du koppla in powersw, powerled, hddled osv. Sedan kopplar du den i moderkortet. Den blåa tror jag inte man behöver, har en sådan till mitt asus-kort.

Permalänk

Ah, ok, så piggarna in i den vita och sen koppla den vita till moderkortet?

Permalänk
Medlem

japp, där står det också vart kablarna ska sitta så det blir enklare för dig, skitbra finess tkr jag!:)

Permalänk

Ja det blir lite enklare nu
Sån lyx hade jag inte på den gamla datorn.
Tillverkarna *kunde* ju ha nämt det i manualen också...

Permalänk
Medlem

startar den för dig nu då?

Permalänk

Ja, men...

Har en helt ren SATA hårddisk. Är inte helt säker på proceduren.
Ska man installera windows först eller ska man börja med skivan som följde med moderkortet?

Plz säg att man inte behöver en diskettstation till en ny SATA-HDD...
Skulle sitta fint med en extra monitor just nu

Finns det något enkelt sätt att byta mellan DVI (nya datorn) och VGA (gamla datorn) om man har både VGA och DVI inkopplade samtidigt på samma skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swahnroger
Ja, men...

Har en helt ren SATA hårddisk. Är inte helt säker på proceduren.
Ska man installera windows först eller ska man börja med skivan som följde med moderkortet?

Plz säg att man inte behöver en diskettstation till en ny SATA-HDD...
Skulle sitta fint med en extra monitor just nu

Vilket OS ska du köra in?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Stoppa i windowsskivan och börja installera. Har du en stor disk och ska lagra filer på den ska du formatera in en liten partition på typ 100gb och sedan en på det resterande för lagring. Bättre ifall systemet krashar och behövs installeras om och även för fragmentering(utspridda filer).

edit: när du kommer in i windows ska du kolla efter utropstecken i enhetshanteraren och installera drivrutiner för de enheterna. Tanka också hem senaste grafik-drivisarna från ati/nvidias hemsida och installera.

Permalänk

Ska prova windows skivan. Moderkortet postar bara på VGA, så måste byta kablarna mellan nya-gamla datorn.

Har en 500 GB HDD. 100 GB för win 7, det är inte för stort, så att säga

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swahnroger
Ja, men...

Har en helt ren SATA hårddisk. Är inte helt säker på proceduren.
Ska man installera windows först eller ska man börja med skivan som följde med moderkortet?

Plz säg att man inte behöver en diskettstation till en ny SATA-HDD...
Skulle sitta fint med en extra monitor just nu

Finns det något enkelt sätt att byta mellan DVI (nya datorn) och VGA (gamla datorn) om man har både VGA och DVI inkopplade samtidigt på samma skärm?

Du skall bara välja en koppling per skärm, det finns risk att du skadar din skärm om du kopplar bägge, så antingen DVI eller VGA, inte bägge.
Skivan till moderkortet skall stoppas i efter OS:et är installerat.
Såg att du skulle ha 100GB själv tycker jag det räcker med hälften, lite berorende på om du skall ha en massa andra program där.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Win 7. Hade dock bara i gång en dator i taget, så det är lugnt.

Med program menar du under program files?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swahnroger
Win 7. Hade dock bara i gång en dator i taget, så det är lugnt.

Med program menar du under program files?

Nej en windows partition, där du har programen(c: ).

edit: ***** smilys
Jag har både vga och dvi i min skärm, en från laptop och en från stationär. Fungerar prima och jag kan byta källa med ett knapptryck.

Permalänk

Jojo

Men man bör ju ha plats för win 7 *plus* programmen man har tänkt installera, vilka väl också lägger sig i windows partitionen?

Stämmer det att windows 7 tar under 16 gig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Jag har både vga och dvi i min skärm, en från laptop och en från stationär. Fungerar prima och jag kan byta källa med ett knapptryck.

Vilken knapp?

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, det tar upp till ~20GB, men har du 50GB och inte skall ha mer än de vanliga Windowsproggen så räcker detta lätt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Mina program tar upp 2 GB på min XP dator, så 50 GB låter väl lämpligt.
Om man ska bränna en Dual layer DVD t.ex. Måste man då ha dom 9 gigen ledigt på windows partitionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swahnroger

Finns det något enkelt sätt att byta mellan DVI (nya datorn) och VGA (gamla datorn) om man har både VGA och DVI inkopplade samtidigt på samma skärm?

De flesta skärmar har en knapp för det, andra skärmar kan man behöva gå in i menyn för att byta källa. Tex min Lenovo har en rektangel (symboliserar skärm) med 1 resp 2 på vardera kortsidan och pil som pekar in i skärmen. Alltså, växla mellan ingång 1 och 2 vid tryck på knappen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swahnroger
Mina program tar upp 2 GB på min XP dator, så 50 GB låter väl lämpligt.
Om man ska bränna en Dual layer DVD t.ex. Måste man då ha dom 9 gigen ledigt på windows partitionen?

Som tumregel brukar jag säga att du bör ha minst 25% ledigt av din systemdisk/partition, detta för att allt skall fungera smidigt som möjligt, och nej du behöver inte ha detta (9GB) ledigt på windowspartitionen, det går lika bra med vilken disk som helst.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det verkar som CPUn har några böjda pins

Utan CPU inget bios. Skulle tro att det är felet.
Några andra förslag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swahnroger
Det verkar som CPUn har några böjda pins

Utan CPU inget bios. Skulle tro att det är felet.
Några andra förslag?

Vad har du för dator? Verkar ha missat vilka komponenter du har.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Cooler Master Sileo 500
400w corsair
Asus M4A785TD-V EVO DDR3
Athlon II 620 quad
4 GB RAM (1333)
samsung spinpoint F3 500 GB HDD (SATA)
DVD (SATA)

btw, en av pinnarna på cpu är av. några andra är böjda. jag tror det är kört *suck*. Har beställt en ny cpu, en erfarenhet rikare

Permalänk

Men hur har du lyckats med detta?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

lol

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk

90 grader fel är tydligen 100 % fel
Och naturligtvis händer detta på en fredag så att jag måste vänta hela helgen på den nya processorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swahnroger
90 grader fel är tydligen 100 % fel
Och naturligtvis händer detta på en fredag så att jag måste vänta hela helgen på den nya processorn.

Ajdå. Ja, du har lärt dig något viktigt nu iallafall. Hoppas du får hjälp snabbt och enkelt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Tycker posten borde delas ut på lördagar också.