Permalänk
Medlem

nätagg 4 pin - moderkort 8 pin

Hej har ett nätagg som är 4 pin men märkte att moderkortet har 8 pin funkar det att koppla ändå? Vad kan hända om jag gör det? hoppas att jag inte behöver köpa ett nytt nätagg bara

Permalänk

Re: nätagg 4 pin - moderkort 8 pin

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alotiat
Hej har ett nätagg som är 4 pin men märkte att moderkortet har 8 pin funkar det att koppla ändå? Vad kan hända om jag gör det? hoppas att jag inte behöver köpa ett nytt nätagg bara

Lösningen kostar 12kr
http://www.inet.se/artikel/8600924/4-pin-till-8-pin-stromadap...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Tack du räddade min månad

Permalänk
Medlem

funkar iofs med den kontakt du har, samma pin assignment på resterande 4 pinnar. Men för 12 spänn så

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alotiat
Tack du räddade min månad

Lungt glöm inte att handla något mer så att det blir 100kr sen lägga till frakfritt+godis

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Hur menar du då Jdad?

Visst kan köpa extra fläkt när ja ändå köper något

Permalänk
Medlem

Menar att datorn med stor sannolikhet funkar med bara din 4-pin... men att det inte är nåt att rekommendera. when things go wrong.... Splitter för 12 spänn och div smågodis för datorn låter mkt vettigt

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Visst lägger ner 12 kr istället för att riskera

Permalänk
Medlem

4-till-8 adapter är fullständigt meningslöst och gör ingen som helst nytta. Om det på något sätt påverkar är det en försämring eftersom det blir fler skarvar med ökad risk för spänningsfall.

Ditt nätaggs 4 ledningar kan lämna en viss strömstyrka. Att du sedan skarvar på dubbelt så många trådar i slutet förändrar inte nätaggets egenskaper på något sätt. Fortfarande är maximala strömstyrkan densamma så adaptern har ingen positiv inverkan.

Det kommer alltid finnas personer som säger att 8 trådar är bättre än 4, men dessa personer förstår inte att det fortfarande är 4 trådar som matar all ström när man använder adapter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Så du menar att jag behöver ett nättagg med 8 pin ändå? Är helt ny på det här med att sätta ihop en dator, så har ingen aning om man köpa till en kabel som för 4 --> 8 pin eller om man måste ha ett nättagg som från början har 8 pin :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alotiat
Så du menar att jag behöver ett nättagg med 8 pin ändå? Är helt ny på det här med att sätta ihop en dator, så har ingen aning om man köpa till en kabel som för 4 --> 8 pin eller om man måste ha ett nättagg som från början har 8 pin :/

Du får ju grejerna att funka med en adapter men det är ju inte lika bra som att köra med en 8-pin direkt från agget. Köp en adapter nu och när du har råd/vill köper du ett nytt agg.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

ok tack ska köpa ett nytt nättagg senare då mitt mål är att bara kunna starta bios och mitt andra mål är att win 7 ska funka felfritt på datorn ^^

Vill inte skapa en ny tråd utan forsätter på den här; vet någon ungefär hur många fläktar man behöver till en dator? Ska inte ha den till mycket avancerat utan vill bara att den ska funka utan att bli för varm. Det jag har nu är: fläkt till CPU, grafikkortet och nätagget har en också. Behövs fler fläktar för att datorn ska fungera?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alotiat
ok tack ska köpa ett nytt nättagg senare då mitt mål är att bara kunna starta bios och mitt andra mål är att win 7 ska funka felfritt på datorn ^^

Vill inte skapa en ny tråd utan forsätter på den här; vet någon ungefär hur många fläktar man behöver till en dator? Ska inte ha den till mycket avancerat utan vill bara att den ska funka utan att bli för varm. Det jag har nu är: fläkt till CPU, grafikkortet och nätagget har en också. Behövs fler fläktar för att datorn ska fungera?

Chassit brukar ha minst en fläkt när man köper det. Jag skulle haft en fläkt i fronten som blåser in luft i chassit och en där bak som blåser ut luft. Inget måste men det skulle jag haft utöver de som är på CPU,GPU och PSU
Jag själv har två där fram som blåser in, en i botten som blåser in, två i taket som blåser ut och en bak där jag har min radiator och den tar luft utifrån.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alotiat
Så du menar att jag behöver ett nättagg med 8 pin ändå? Är helt ny på det här med att sätta ihop en dator, så har ingen aning om man köpa till en kabel som för 4 --> 8 pin eller om man måste ha ett nättagg som från början har 8 pin :/

Du behöver varken nytt nätagg eller adapter. Om du ska extremöverklocka processorn behöver du förmodligen nytt nätagg med 8-pin.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ja det där med överklockning kanske jag ska ta när jag har lite mer erfarenhet jag försöker först och främst med att få igång datorn Nu har jag iaf köpt en adapter och en ny fråga har dykt upp: Behöver jag något speciellt för att bildskärmen ska fungera? Något speciellt kort man behöver köpa eller är det grafikkortet som gäller?

Tack för all hjälp, detta forum har blivit en lika bra vän som google

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inte om det var så på din bräda, men ofta kommer de med ena halvan förtejpad, just för att man inte måste ha alla fyllda, för det funkar bra med fyra också, som ju skrevs i tidigare post.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag befinner mig i en liknande situation.
Mitt nätagg heter AXP 630 typ, och har bara fyra pinnar. Jag har tänkt överklocka, men jag har inte tänkt byta nätagg. Skulle man kunna använda nätaggets fyra pinnar + en molex-adapter så att man får 8 pinnar?
Jag har skaffat mig en sådan adapter, men den är likadan som den som sitter på nätagget (en av dom måste ha "avrundade" hörn för att passa, om ni fattar). Min fråga är, kan man bara typ putsa ner dom hörnen så att jag kan sätta dit båda kontakterna, eller finns det någon risk för kortslutning då?

Om det behövs kan jag fixa bild på kontakten imorrn.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle tro att du skall kunna överklocka även utan alla 8 pinnarna, dock är ju inte AXP ett av de nätaggen jag skulle rekommendera, har tyvärr för höga siffror sett till vad det egentligen klarar en längre tid, men du kan ju alltid testa.
Vad gäller din moddning skulle jag vara väldigt försiktig, då det kan leda till oönskade "effekter"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Säker på att det funkar utan alla 8 pin? Har testat lite grann, med volt på typ 1,35 eller nåt för att vara säker på att det var tillräckligt, men bluescreena iallafall ganska snabbt, typ 3ghz med en intel i5. Har inte lagt ner mycket tid på det alls, men ja

Skulle det vara bättre att köpa en typ 2x molex > 8 pin Eps eller?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axelander23
Säker på att det funkar utan alla 8 pin? Har testat lite grann, med volt på typ 1,35 eller nåt för att vara säker på att det var tillräckligt, men bluescreena iallafall ganska snabbt, typ 3ghz med en intel i5. Har inte lagt ner mycket tid på det alls, men ja

Skulle det vara bättre att köpa en typ 2x molex > 8 pin Eps eller?

Nej molex ska man väl inte kunna ha till moderkortets spänning. Sätt bara i 4 pinnars kontakten från nätagget, det ska fungera bra.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axelander23
Säker på att det funkar utan alla 8 pin? Har testat lite grann, med volt på typ 1,35 eller nåt för att vara säker på att det var tillräckligt, men bluescreena iallafall ganska snabbt, typ 3ghz med en intel i5. Har inte lagt ner mycket tid på det alls, men ja

Skulle det vara bättre att köpa en typ 2x molex > 8 pin Eps eller?

Jag säger bara AXP.

God Jul!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

har nu skaffat en skärm och undrar om man behöver nåt speciellt kort eller om det är grafikkortet som sköter det? Är det bara att koppla in och köra?

God Jul på dig också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alotiat
har nu skaffat en skärm och undrar om man behöver nåt speciellt kort eller om det är grafikkortet som sköter det? Är det bara att koppla in och köra?

God Jul på dig också

Ehm. Va?
Speciellt kort? Till skärmen?
Allt som krävs är att du har samma utgång som din skärm har som ingång...
Jag kanske missförstår din fråga?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Nejdå det är jag som är ny med det här med att sätta ihop en dator men tack för svar iaf (med ny menar jag att jag aldrig har varit i närheten av att "bygga egen dator")

Permalänk
Medlem

Om du inte har en VGA/DVI/HDMI-utgång på moderkortet så behöver du mycket riktigt ett grafikkort.
Kan du möjligtvis skriva vilka delar du har? ange tillverkare och produktnamn så blir det lättare för oss att hjälpa dig vidare i datorbyggandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S