Hur rädda filer från en bärbar där grafikkortet dött?

Permalänk

Hur rädda filer från en bärbar där grafikkortet dött?

Som ovan.
Har en HP med dubbla diskar på 250 GB per styck. När jag startar den så tycks allt funka förutom att det inte blir bild utan bara konstiga streck över skärmen. Det går inte att se någonting alls av Windows.
Har försökt koppla in en gammal skärm via VGA-utgången men får ingen bild där heller. Det jag skulle vilja rädda är främst några GB Musik och bilder till min nya dator.
Närmsta alternativ just nu är att köpa en USB-disk och be en datorfirma tömma båda diskarna till den.

Fast jag saknar ju min musik och skulle gärna vilja fixa detta själv nu på nåt sätt.
Förslag?
Gamla burken har Vista och nya har Windows 7
Nya har bara 320 GB hårddisk dessutom så det går inte att tömma över allt till den.

Visa signatur

Don't get up gentlemen,
I'm only passing through.

Permalänk
Medlem

koppla in hårddiskarna i stationära brukar funka fint. om det är sata behöver du ingen adapter, bara plug and play

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Tackar för förslaget men tyvärr har jag inte tillgång till några fler datorer än de två ovan nämnda.

Visa signatur

Don't get up gentlemen,
I'm only passing through.

Permalänk

Ett tips är att skaffa en extern HD läsare. I stil med: http://www.webhallen.com/prod.php?id=81800
http://www.dustinhome.se/pd_5010169341.aspx

Utmärkt verktyg när man skall fixa och dona.

Alternativt skaffa billigare HD kabinett och göra externa diskar av de interna.

Permalänk

Utmärkt tips! Visste inte att sådana produkter fanns. Inte var det dyrt heller
Tackar så mycket!

Visa signatur

Don't get up gentlemen,
I'm only passing through.

Permalänk

Nu har jag fått hem denna pryl från Webhallen men när jag ska trycka i disken så går det inte.
Efter en närmare visuell inspektion kan jag konstatera att stiften på hårddisken är alldeles för breda för att passa i dockningsstationen som har en väldigt smal öppning där stiften skall ned.

Undrar nu om det finns olika standarder på diskar? Det är sata-diskar utav märke Western Digital Scorpio så det borde ju funka med denna dockningsstation!?

Visa signatur

Don't get up gentlemen,
I'm only passing through.