Benq presenterar 27"-skärm med HD-upplösning

Permalänk
Medlem

Fast skärmen är hyffsat dyr är min fem år gamla HP L2335 är bättre än denna skärm ... Kan inte fatta att man slänger på en TN panel + 1080p upplösning på en 27" skärm.

Permalänk

Fattar inte varför så många gnäller på TN-paneler. Tror att majoriteten av användarna här inte sysslar med professionell fotoredigering eller annat arbete som kräver en korrekt kalibrerad skärm och då är det ju lite skitsamma. TN duger skitbra till att spela datorspel, titta på tvserier/filmer och skriva skolarbeten och liknande. Och det är det som jag tror det flesta här på swec faktiskt använder sin dator till.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Fattar inte varför så många gnäller på TN-paneler. Tror att majoriteten av användarna här inte sysslar med professionell fotoredigering eller annat arbete som kräver en korrekt kalibrerad skärm och då är det ju lite skitsamma. TN duger skitbra till att spela datorspel, titta på tvserier/filmer och skriva skolarbeten och liknande. Och det är det som jag tror det flesta här på swec faktiskt använder sin dator till.

Precis.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om en korrekt kalibrerad skärm, för det måste man ha en kalibrator oavsett paneltyp.

Hurvida TN duger till spel/film/tvserier/skolarbeten är högst subjektivt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Fattar inte varför så många gnäller på TN-paneler. Tror att majoriteten av användarna här inte sysslar med professionell fotoredigering eller annat arbete som kräver en korrekt kalibrerad skärm och då är det ju lite skitsamma. TN duger skitbra till att spela datorspel, titta på tvserier/filmer och skriva skolarbeten och liknande. Och det är det som jag tror det flesta här på swec faktiskt använder sin dator till.

Man kan väll köra samma argument om en tv. man KAN köpa en 42" Finlux plasma för 5000kr. Även där skulle jag hellre lägga 20.000kr på en bra Panasonc, Pioneer, etc.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Fattar inte varför så många gnäller på TN-paneler. Tror att majoriteten av användarna här inte sysslar med professionell fotoredigering eller annat arbete som kräver en korrekt kalibrerad skärm och då är det ju lite skitsamma. TN duger skitbra till att spela datorspel, titta på tvserier/filmer och skriva skolarbeten och liknande. Och det är det som jag tror det flesta här på swec faktiskt använder sin dator till.

Dagens enkla TN-paneler visar helt vansinnigt fel färger, äcklig kontrast och ibland skumt ljus.
Min mor fick en LG 22" eller 24" Tom med hon på 45-50 år tyckte det var förjävligt och bad mig hämta CRT:n igen. Nu står LG-skärmen i garderoben...

Nej, tacka vet jag Eizo.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Dagens enkla TN-paneler visar helt vansinnigt fel färger, äcklig kontrast och ibland skumt ljus.
Min mor fick en LG 22" eller 24" Tom med hon på 45-50 år tyckte det var förjävligt och bad mig hämta CRT:n igen. Nu står LG-skärmen i garderoben...

Nej, tacka vet jag Eizo.

Är inget fel på färgerna på min skärm, inte på kontrasten heller, inte på ljuset heller.

Permalänk

Som sagt, inte IPS, njä tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
TN= pwnage.
Snabb responstid och billigt, vem kollar på sin skärm från sidan egentligen?
Så betraktningsvinklar är inget bekymmer för mig, och backlightbleeding är heller inget bekymmer för mig, färgerna är superb på min HP skärm med glossy yta (gör färgerna ännu klarare).
Så TN är pure win.

Har du någonsin testat en 24" eller större som har TN panel? Gör det och centrera skärmen så att du kollar rakt på mitten. Kolla sedan ner på klockan i högra nedre hörnet. Märker vi lite skillnad i färg månntro?

TN är helt värdelöst om man ställer några som helst krav att skärm skall kunna måla upp en realistisk bild och framför allt så går det i princip inte att använda i skärmar som är större än 22".

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Hedersmedlem

hehe.. vet inte ens vad min nuvarande skärm har för paneltyp (samsung 214T).
Mina morföräldrar har en billig 24" wide som jag ser uppenbara problem med när det gäller bildens kvalité. Då har jag inte ens någon annan skärm bredvid att jämföra med.
Denna skärmen känns ju inte så lockande.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Varför man enivsas med 1920x1080 på datorskärmar när det finns 1920x1200 är för mig en gåta!!?
På en TV kan jag förstå att man vill hålla 16:9 formatet för att filmer/tv ska se ok ut men på en datorskärm vill man ju bara ha så mycket yta som möjligt på skärmen och 1080 pixlar på höjden är alldeles för lite. Även 1200 börjar bli i minsta laget enligt mig.

All annan utveckling går framåt men på skärmsidan verkar det gå bakåt istället....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Tack men nej tack. Min 24" 1920x1080 duger utmärkt

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Varför man enivsas med 1920x1080 på datorskärmar när det finns 1920x1200 är för mig en gåta!!?
På en TV kan jag förstå att man vill hålla 16:9 formatet för att filmer/tv ska se ok ut men på en datorskärm vill man ju bara ha så mycket yta som möjligt på skärmen och 1080 pixlar på höjden är alldeles för lite. Även 1200 börjar bli i minsta laget enligt mig.

All annan utveckling går framåt men på skärmsidan verkar det gå bakåt istället....

1080p ska uppenbarligen vara mycket billigare och nästan alla föredrar 16:9 för både spel och film.

Permalänk
Medlem

För (dator)spel spelar det ju noll roll...
Och kostnaden har ju bara med skärmstorleken att göra. Yay, det är billigare att köpa en mindre skärm

Permalänk
Medlem

Lol 1920x1080 på en 27" skärm, vilket skämt.
2560 x 1440 är det minsta man kan begära vid dessa storlekar.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
För (dator)spel spelar det ju noll roll...
Och kostnaden har ju bara med skärmstorleken att göra. Yay, det är billigare att köpa en mindre skärm

Det är billigare att bygga en skärm med 16:9 aspect än 16:10 och det är inte bara skärmens storlek som bidrar till priset.

Permalänk
Medlem

Nej fy en datorskärm med 16:9 aspect kommer då aldrig att hamna på mitt skrivbord då de är så breda så det blir jobbigt när man surfar och spelar tycker jag då men till film och serier har jag gärna 16:9 men det ser man på tvn så.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det är billigare att bygga en skärm med 16:9 aspect än 16:10 och det är inte bara skärmens storlek som bidrar till priset.

Den främsta anledningen är storleken.

Permalänk

Sammanfattningsvis: en ful, dyr TN-skärm med låg 16:9-upplösning. *suck*

Fattar inte varför det skall vara så skralt utbud på kvalitetsskärmar i 5-7-tusenkronorsklassen.

Permalänk

Som sagt, lite låg upplösning på en så stor skärm. Skulle faktiskt inte vilja ha lägre än 2560x1440 på en 27" 16:9. Lägre upplösning duger säkert bra till spel och film, men till arbete vill jag ha mer yta.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

En gång TN, aldrig mer TN frivilligt. Betraktningsvinklar, färgvariationer, skuggor och annat otyg gör att mitt förtroende för TN-paneler är så nära noll som det bara går. Billigt, ja, men man får vad man betalar för.

Sen är säkert "FullHD" och lågt pris något som lockar många ej pålästa konsumenter, men det är ju som med mycket annat folk köper bara för att det är billigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

när jag gick över från 15" till 20" så upplevde jag att det blev svårare att spela pga mycket större skärm, jag uppfattar inte allt som händer lika bra. Nu är det visserligen inte widescreen, men jag skulle aldrig vilja ha mycket större skärm för att spela på iaf. Jag tycker 24" widescreen redan är alldeles för stort.

Permalänk
Medlem

jag har en 27.5 1920x1200 skärm, det är inte för stort för spel. jag kunde aldrig gå tillbaka till 24 tex. Man vänjer sig snabbt till nya storlekar uppåt..

Att säga att 27 tums blir pixlit i FullHD är löjligt. Bara att prova själv innan du vräker dig ur något sånt.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd

Ni som spyr galla över TN-panelerna får gärna länka till någon/några "bättre" skärmar i SAMMA prisklass.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ni som spyr galla över TN-panelerna får gärna länka till någon/några "bättre" skärmar i SAMMA prisklass.

Varför?

Får jag inte spy galla över ICA COLA för att den smakar skit, bara för att Coca-Cola är något dyrare, men otroligt mycket bättre smak?

Nu är det ju helt klart så att man får vad man betalar för, samma sak med precis allt annat här i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ni som spyr galla över TN-panelerna får gärna länka till någon/några "bättre" skärmar i SAMMA prisklass.

Bara för att det inte finns något bättre för samma pengar så betyder det inte att det på något sätt är prisvärt.
Kan du köpa en gammal nersliten CRT för 100 kr så betyder det inte att den är värd sina pengar bara för att du inte kan hitta någon bättre skärm som är lika billig (hör du inte själv hur korkat det låter?).

Men visst, det kunde inte bli lättare i det här fallet:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Varför?

Får jag inte spy galla över ICA COLA för att den smakar skit, bara för att Coca-Cola är något dyrare, men otroligt mycket bättre smak?

Nu är det ju helt klart så att man får vad man betalar för, samma sak med precis allt annat här i världen.

Testat cola som man kan köpa på ÖB som man alltid råka trycka sönder så cola sprutar överallt? Där har vi min första plattskärm.

Permalänk

vad klagar allaom?
1080 är FULL HD

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
vad klagar allaom?
1080 är FULL HD

"FULL HD" är något som de kom på för att sälja tv-apparater till ovetandes svensson, det har inget med datorskärmar att göra. ( mer än att visst, man kan ha samma upplösning som kallas full hd)

men det betyder ju knappast att det är den bästa upplösningen man kan ha, och det betyder absolut inte att det är en bra upplösning att ha på en 27" skärm.

nästan ALLA större crtskärmar 19"+ hade högre upplösning än dagens skärmar och tv apparater.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Testat cola som man kan köpa på ÖB som man alltid råka trycka sönder så cola sprutar överallt? Där har vi min första plattskärm.

HAHAH Det låter som ett underbart köp

Både skärmen och colan hehe.