Video: SSD mot mekanisk hårddisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Finns ens raptor diskar kvar på marknaden? Har dom inte fattat att dom är slagna på fingrarna ganska rejält?

BMW är bättre än Skoda så Skodafabriken lägger ner imorgon. Eller är det så att Skoda är tillräckligt bra och ger mycket för pengarna?

Raptor är fortfarande snabba och erbjuder stort utrymme för ett mycket mindre pris. Tyvärr var det väl ingen Raptor med i Swec-testet?

Dessutom hör jag fortfarande folk som klagar att deras SSD-diskar blir "sega" efter någon månad.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Trodde det var slut med sånt efter att TRIM introducerades...? Kan ju lika gärna vara Windows som blir segt efter någon månad. Allt det här med att allting går så fort när man har SSD förstärks ju av en fräsch Windowsinstallation. När man har haft det inne ett tag blir det ju segt igen precis som vanligt. Dock inte lika segt som på en HDD. Jag har iaf inte märkt av någon prestandaförsämring på själva disken, den har samma värden som när jag köpte den.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Det är slut med det så fort TRIM fungerar för alla som har ssd. Idagsläget räcker det med att någon installerar Intel Matrix Storage Manager så fungerar inte native TRIM längre i windows 7. Då Intels drivrutiner inte släpper igenom TRIM kommandot. Endast MS drivrutiner gör det.

"Dessutom hör jag folk som klagar att deras mekaniska diskar blir långsamma pga fragmentering om de inte kör defrag. =)"

Permalänk
Avstängd

Najs med video Hoppas vi får se mer av det, skulle gärna se nått eyefinity test, kanske phys-x oxå och när ni gör cpu och gpu test så skulle jag gärna se en video på¨åtminstonde några delmoment så man verkligen får se skillnaden istället för bara några siffror.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Bra video och roligt initiativ.

Det enda jag störde mig på var hur han sneglade bort med huvudet från kameran i början av filmen. Som om han inte ville göra filmen eller skämdes. Märkte att jag automatiskt börja luta min kropp åt vänster i "tron" att man skulle få full ögonkontakt med honom

Så här sitter man inte när man pratar med någon

I övrigt till det filmen handlade om - Mycket bra!

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

yo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
Bra video och roligt initiativ.

Det enda jag störde mig på var hur han sneglade bort med huvudet från kameran i början av filmen. Som om han inte ville göra filmen eller skämdes. Märkte att jag automatiskt börja luta min kropp åt vänster i "tron" att man skulle få full ögonkontakt med honom

http://pici.se/pictures/MSceRbzKN.pngSå här sitter man inte när man pratar med någon

I övrigt till det filmen handlade om - Mycket bra!

Hej.

Till att börja med: Jonas du gör ett toppenjobb! Jag har jobbat med programledare på svt och du är lika proffsig!

Och som svar till Ajame; Jag vet en som visst snackar sådär och som är sig själv till 100% och det är Jonas. Innan du känner honom eller ens träffar honom kan du vara snäll och bara njuta av Jonas i rutan.

Många kramar till er båda!

//Alma

Visa signatur

"Recognize I'm a fool and you love me".

Permalänk
Medlem

fråga, läste detta i en kommentar på komplett.se

någon som vet mer om detta? är detta en viloläges funktion? kan den avaktiveras? läs nedan.

*****
Nackdelen är dock om man gjort en sak länge, sedan klickar igång en fil på skrivbordet så tar det 1-4 sec när man hör disken "starta". ett stegrande ljud. när detta ljudet lugnat sig så släpper den lös riktigt fort. försöker hitta mer info om detta, verkar som det finns ett viloläga för den för att spara förbrukningen. försöker avaktivera iaf
*****

källa
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=480644

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se 2st 7200rpmare i raid mot en intel ssd vore riktigt intresant att se. Med tanke på att du får 2x7200 rpm (2x500gb) för ca 1000kr och får betala ca 2000kr för Intel X25-M 80GB och g2. ps tror samsung f3 är bland dom snabbaste 500gbarna för 500lappen. Mvh GanX

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GanX
Skulle vilja se 2st 7200rpmare i raid mot en intel ssd vore riktigt intresant att se. Med tanke på att du får 2x7200 rpm (2x500gb) för ca 1000kr och får betala ca 2000kr för Intel X25-M 80GB och g2. ps tror samsung f3 är bland dom snabbaste 500gbarna för 500lappen. Mvh GanX

mekaniska diskar kan inte mäta sig med ssd oavsett konfiguration för konsumenterna.
de som har ssd för 2k är nöjda just för att en ssd har direkt tillgång till datan.
mekaniska når aldrig de värdena.

min syster som använder min dator när de är här noterar hur snabbt allt går.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GanX
Skulle vilja se 2st 7200rpmare i raid mot en intel ssd vore riktigt intresant att se. Med tanke på att du får 2x7200 rpm (2x500gb) för ca 1000kr och får betala ca 2000kr för Intel X25-M 80GB och g2. ps tror samsung f3 är bland dom snabbaste 500gbarna för 500lappen. Mvh GanX

Raid av mekaniska kanske höjer överföringshastighet, men fixar knappast access tider som ssd diskarna, dvs vad exakt menar du att man skall jämföra?

SSD har snabb access, det är liksom poängen!

Men visst, du har kanske en poäng. Det är väl alltid kul att se olika jämförelser, fast det kanske är mer spännande att jämföra mekanisk raid mot en singel mekanisk och se hur mycket snabbare man kan överföre stora filer mellan diskar med en raid setup, tycker jag i alla fall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Raid av mekaniska kanske höjer överföringshastighet, men fixar knappast access tider som ssd diskarna, dvs vad exakt menar du att man skall jämföra?

SSD har snabb access, det är liksom poängen!

Men visst, du har kanske en poäng. Det är väl alltid kul att se olika jämförelser, fast det kanske är mer spännande att jämföra mekanisk raid mot en singel mekanisk och se hur mycket snabbare man kan överföre stora filer mellan diskar med en raid setup, tycker jag i alla fall!

Tänkte mycket på när crysis laddades och tex att packa upp filer osv med 2 7200rpmare i raid vs ssd. vet att det är en ganska kraftig skillnad på raid och icke raid med mekaniska diskar ska leta upp ett konkret exempel MvH

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
mekaniska diskar kan inte mäta sig med ssd oavsett konfiguration för konsumenterna.
de som har ssd för 2k är nöjda just för att en ssd har direkt tillgång till datan.
mekaniska når aldrig de värdena.

min syster som använder min dator när de är här noterar hur snabbt allt går.

Det är ju för att det tar mycket längre tid för en mekanisk att hitta all info den letar efter.
Det som skulle vara intressant är hur stor skillnad det skulle vara att starta spel osv. på mekaniska diskar i raid.
Det är det ett X antal stora filer med i leken.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Här har vi ett test som visar hur pass stor skillnaden är på singel och raid 7200rpmare men som du skrev acess tiden blir inte nå bättre för det men det visste jag redan

http://www.tomshardware.com/reviews/cheap-raid-ravages-wd-rap...

intel x25-m 228mb läs 79mb skriv

wd4000kd raid 0 126.9mb läs 129.8mb skriv

Kingston ssdNow-V 110.5mb läs 84.8mb skriv

wdraptor raid 0 173.7mb läs 152.7mb skriv

ssd fakta kommer från sweclockers prestanda data bas och mekaniska diskarnas ifårn länken här över.

Det som är intresant med detta tycker jag är följande. Hur stor blir skillnaden när man laddar en nivå på ett spel eller när man packar upp filer?

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk

Hey,

Jag kör 4st. Intel SSD G2 i Raid0. Testade i HDTune Pro 3.5.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=4078404&id=584481666
http://www.facebook.com/photo.php?pid=4078405&id=584481666

Tidigare körde jag 2st. F3 1Tb HDD 7.200RPM i Raid0.
Jag skippade snabba HDD's och kör SSD för system och ett antal 7200 för lagring. Hade som sagt hoppats på Trim i RAID. Fick 18% fragmentering på en vecka på min SSD-raid så verkar som man måste hålla efter dem regelbundet.

Visa signatur

Corsair CMPSU-1000HX 1000W | Cooler Master ATCS 840 | Asus Z8PE-D18 | 2 x Intel Xeon E5520 2,26GHz Box | 2 x Cooler Master V8 CPU Cooler | 6 x Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2GB | Pike RAID Card 1078E (8-Port SATA) | 4 x Intel X25-M G2 80GB | 5 x Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB | LG BH08LS20 BlueRay | Asus Xonar D2 PCI 7.1 Channel AudioCard Internal

Permalänk
Skrivet av getitdone:

Hey,

Jag kör 4st. Intel SSD G2 i Raid0. Testade i HDTune Pro 3.5.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=4078404&id=584481666
http://www.facebook.com/photo.php?pid=4078405&id=584481666

Tidigare körde jag 2st. F3 1Tb HDD 7.200RPM i Raid0.
Jag skippade snabba HDD's och kör SSD för system och ett antal 7200 för lagring. Hade som sagt hoppats på Trim i RAID. Fick 18% fragmentering på en vecka på min SSD-raid så verkar som man måste hålla efter dem regelbundet.

Jag kör 2st Corsair P64 i RAID0. Ja, tråkigt att hårdvaru-RAID hindrar TRIM, har väl att göra med att det blir ett extra fysiskt lager. MEN, Corsair SSD har BGC, Background Garbage Collector som vad jag förstått fungerar "ungefär" som TRIM. Rätta mig om jag har fel. Hur som haver kör jag även Diskeeper och har inga som helst problem med fragmentering eller prestandaförluster. Systemet är lika snabbt som när jag installerade det 2009.

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare