Zepto Computers i konkurs

Permalänk
Hedersmedlem

Zepto hade jhu vanliga OEM burkar inget speciellt

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

jag gick precis in på deras danska sida. vad ser mina ögon? att de även säljer netbooks, nu när de går i konkurs. inte för två veckor sen när jag köpte en netbook, nu.... epic fail. skulle garanterat ha köpt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Ok, jag är den femtioelfte som citerar detta, men jag bara måste..
+10

Jag köpte mig en Zepto som så många andra på grund av desss behändiga storlek och ändå hyfsat starka prestanda.
Visserligen lät den som fan och gick steka ägg på, men, men..
Väldigt precis efter det att garantin på ett år gått ut gick moderkortet och grafikkortet sönder.
Också kul med tanke på att jag hade en massa viktiga saker på hårddisken som jag ännu inte gjort backup på (Dock gick hårddisken att rädda iallafall visade det sig).

Jag ringde dit och hörde efter om de kunde erbjuda nånting för att hjälpa mig.
Kanske rabatterad lagning eller nåt. Hade också hört att Nvidia hade tillverkat massor av dylika grafikkort som jag hade med fabriksfel och undrade om deras fabriksgaranti.
Dom som svarade hade ingen kunskap eller intresse av något sådant, utan började bara försöka göra reklam för sina nya fina modeller som de ville att jag skulle köpa (till fullt pris naturligtvis).

Det blev ridå och ett löfte om att aldrig mer ha någon kontakt med denna firma för min del.
Uppenbarligen har många haft liknande erfarenheter och jag är glad att de nu går i konkurs.

Du har endå 3 års reklamationsrätt på kortet.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Zepto hade jhu vanliga OEM burkar inget speciellt

Alla burkar de senaste 1½ året har inte varit OEM utan en del modeller var helt egna, dvs. de Mythos, Nexus och alla med grekiska namn,

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem

Senaste nytt om Garantierna.
Från sidan: http://www.infocare.dk/iframewide.aspx?m=137

Til Zepto kunder

Som det fremgår af pressen har Zepto A/S tirsdag 17/11 indgivet konkursbegæring. I medfør af dette kan InfoCare ikke for nærværende udføre reparationsservice på Zepto PC’er og TV. Stoppet omfatter såvel garantiservice som reparationer udført efter regning og forsikringsreparationer.

SENESTE NYT (20/11): Der er nu åbnet for USG forsikringsreparationer. Hvis du har en Zepto Laptop med all-risk forsikring kan du nu sende den til InfoCare Service A/S Telegrafvej 6, 2750 Ballerup. Du skal selv betale for forsendelsen til os. Husk at lave en fejlmelding på vores fejlmeldingsportal inden du sender PC’en til os ved at gå tilbage og vælge NEJ til garanti.

Hvis du har et apparat indleveret hos os til service er vi derfor ikke i stand til at gennemføre reparationen. Hvis du ønsker dit apparat retur (urepareret) bedes du derfor selv sørge for at bestille transport for egen regning. Når du har bestilt transport bedes du sende en mail til Zepto@infocare.dk. Vi vil så sætte dit apparat klar til afsendelse med den af dig valgte transportør.

Du kan også vælge selv at afhente dit apparat på vores adresse Telegrafvej 6 i Ballerup. Også i dette tilfælde bedes du informere os på forhånd om afhentningsdagen ved en mail til Zepto@infocare.dk.

Har du registeret en endnu ikke afhentet servicesag hos os eller via Zeptos hotline inden den 18/11, skal du være opmærksom på, at vi er nødsaget til at afvise denne anmodning.

Vi håber du har forståelse for situationen og at InfoCare ikke er involveret i konkursen. Vi vil derfor gøre vort yderste for at hjælpe dig i gennem denne situation, men beder samtidig om din forståelse for, at vi ikke kan påtage os yderligere udgifter i den forbindelse.

Vi vil løbende opdatere vores hjemmeside med oplysninger, og henviser i øvrigt til www.zepto.dk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
Alla burkar de senaste 1½ året har inte varit OEM utan en del modeller var helt egna, dvs. de Mythos, Nexus och alla med grekiska namn,

Nä det är OEM...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Nä det är OEM...

Nej, det är dom inte alls. Vet du ens vem som har tillverkat dom?
De modellerna har Zepto betalt mångmiljonbelopp för att få tillverkade och designade precis som dom ville.

Du hittar inte dom någon annanstans, förutom i Tyskland tror jag det var, där ett annat företag fick betala typ licensavgift till Zepto för att beställa och sälja dessa modeller.

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det är OEM... Clevo

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Nej det är OEM... Clevo

Hahaha, nej det är det inte. Sluta hitta på
Endast Hydran är en Clevo. Det är lustigt med alla förståsigpåare på Internet som sitter och hittar på saker.

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem

Nja, lite mer än bara Hydra/X17 som var Clevo, M15/V15, X15 och V10 var också. Fast dom kom kanske efter din tid?

Men jo, mycket var egendesignat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Nja, lite mer än bara Hydra/X17 som var Clevo, M15/V15, X15 och V10 var också. Fast dom kom kanske efter din tid?

Men jo, mycket var egendesignat.

Nja, men vi snackar om grek-serien Mythos, Nexus osv..
Dom vet jag att dom inte kom från det där andra företaget

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
Hahaha, nej det är det inte. Sluta hitta på
Endast Hydran är en Clevo. Det är lustigt med alla förståsigpåare på Internet som sitter och hittar på saker.

ja det Mitac,Clevo,Compal. Att göra en egen refdesign är lååååångt utanför någon "nordisk" oem tillverkare.... Finns inte helt enkelt sånna volymer.

Låg inte Zepto Se i Vellinge?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
ja det Mitac,Clevo,Compal. Att göra en egen refdesign är lååååångt utanför någon "nordisk" oem tillverkare.... Finns inte helt enkelt sånna volymer.

Låg inte Zepto Se i Vellinge?

Tro mig, en stor del av de Zepto sålde sista två åren var egendesignat. Jag satt själv med i en del av mötena där designen togs fram ;).
Zerom vet vad han snackar om.

Och jo, Zepto Sverige låg i Vellinge fram till början av 2007.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kostar 120.000USD att göra ett custom lock hos en ODM nej det gjorde inte Zepto.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Det kostar 120.000USD att göra ett custom lock hos en ODM nej det gjorde inte Zepto.

Troll. Läs inlägget ovan...
Efter att ha jobbat i företaget i flera år så har vi nog koll på vad som gjordes och inte gjordes

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
Troll. Läs inlägget ovan...
Efter att ha jobbat i företaget i flera år så har vi nog koll på vad som gjordes och inte gjordes

Indeed, och de kostade en del mer än 120k dessutom :E.

Permalänk
Medlem

Hehehe zepto va ju något fint som tyvärr inte gick att hålla vid liv.

Det jag har luskat fram gällade reparationer av zepto datorer är att det går och skicka till infocare.dk

Men jag tänkte kolla om det finns någon som kan reparera i stockholm, jag vet vad som e fel på min laptop dvs skärmen och en hårddisk.
Det borde väl vilken händig lite firma i stan kunna fixa.
byta ut ett invertorkort som sätta in en ny hdd.

god jul

Permalänk

Hej!

Jag skickade in min dator till Zepto en dag före de gick i konkurs för jag ville reklamera den.
Jag skickade alltså den till Zepto och inte Infocare. Jag har försökt att få kontakt med zepto men har inte lyckats. Vet någon något sätt att få kontakt med dem?

Jag undrar också om jag kommer få tillbaka min dator? Tror ni det finns någon möjlighet för mig att reklamera den som jag ville från första början. Några andra tips om hur jag skall gå tillväga?

Mvh
Christoffer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Indeed, och de kostade en del mer än 120k dessutom :E.

Nä och på Clevo kostar det 120kUSD. Hur många i världen tror ni har en egen ref design? Hp,Acer,Alienware,DELL,MSI,Asus,......

Zepto? nä verkligen inte. Hur kommer det sig att man kan köpa alla deras "modeller"

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Nä och på Clevo kostar det 120kUSD. Hur många i världen tror ni har en egen ref design? Hp,Acer,Alienware,DELL,MSI,Asus,......

Zepto? nä verkligen inte. Hur kommer det sig att man kan köpa alla deras "modeller"

+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toffe1089
Hej!

Jag skickade in min dator till Zepto en dag före de gick i konkurs för jag ville reklamera den.
Jag skickade alltså den till Zepto och inte Infocare. Jag har försökt att få kontakt med zepto men har inte lyckats. Vet någon något sätt att få kontakt med dem?

Jag undrar också om jag kommer få tillbaka min dator? Tror ni det finns någon möjlighet för mig att reklamera den som jag ville från första början. Några andra tips om hur jag skall gå tillväga?

Mvh
Christoffer

Om den kom fram till Zepto så ska du kontakta konkursförvaltaren (kurator på danska), så borde de inte vara några problem att få tillbaka den. Dock kommer den troligtvis inte att bli reparerad.
Det finns ingen som arbetar på Zepto längre, därför är de omöjligt att komma i kontakt med dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Nä och på Clevo kostar det 120kUSD. Hur många i världen tror ni har en egen ref design? Hp,Acer,Alienware,DELL,MSI,Asus,......

Zepto? nä verkligen inte. Hur kommer det sig att man kan köpa alla deras "modeller"

Öhm, klart du vet bättre än mig som arbetat på stället i flera år, suttit med i mötena där modellerna togs fram och haft daglig kontakt med alla leverantörer?
Försök hitta något som liknar en Nox hos någon annan t.ex.

Clevo-modellerna var inte vår egen design, och jag vet inte om vi någonsin övervägde att ta fram några tillsammans med dom, så om dina 120K USD stämmer vet jag inte.
Jag vet dock ganska exakt vad vi betalade till andra ODMer, och jag har fortfarande alla kontrakt liggandes någonstans.
Sen varierar priserna naturligtvis beroende på hur kontraktet i övrigt är utformat, de går inte att säga "120K och då får du precis vad du vill ha" utan man måste ta andra saker i beräkning som t.ex. antal enheter, pris per enhet, service/garanti/support, finansiering osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse Ek
Senaste nytt om Garantierna.
Från sidan: http://www.infocare.dk/iframewide.aspx?m=137

Til Zepto kunder

Som det fremgår af pressen har Zepto A/S tirsdag 17/11 indgivet konkursbegæring. I medfør af dette kan InfoCare ikke for nærværende udføre reparationsservice på Zepto PC’er og TV. Stoppet omfatter såvel garantiservice som reparationer udført efter regning og forsikringsreparationer.

SENESTE NYT (20/11): Der er nu åbnet for USG forsikringsreparationer. Hvis du har en Zepto Laptop med all-risk forsikring kan du nu sende den til InfoCare Service A/S Telegrafvej 6, 2750 Ballerup. Du skal selv betale for forsendelsen til os. Husk at lave en fejlmelding på vores fejlmeldingsportal inden du sender PC’en til os ved at gå tilbage og vælge NEJ til garanti.

Hvis du har et apparat indleveret hos os til service er vi derfor ikke i stand til at gennemføre reparationen. Hvis du ønsker dit apparat retur (urepareret) bedes du derfor selv sørge for at bestille transport for egen regning. Når du har bestilt transport bedes du sende en mail til Zepto@infocare.dk. Vi vil så sætte dit apparat klar til afsendelse med den af dig valgte transportør.

Du kan også vælge selv at afhente dit apparat på vores adresse Telegrafvej 6 i Ballerup. Også i dette tilfælde bedes du informere os på forhånd om afhentningsdagen ved en mail til Zepto@infocare.dk.

Har du registeret en endnu ikke afhentet servicesag hos os eller via Zeptos hotline inden den 18/11, skal du være opmærksom på, at vi er nødsaget til at afvise denne anmodning.

Vi håber du har forståelse for situationen og at InfoCare ikke er involveret i konkursen. Vi vil derfor gøre vort yderste for at hjælpe dig i gennem denne situation, men beder samtidig om din forståelse for, at vi ikke kan påtage os yderligere udgifter i den forbindelse.

Vi vil løbende opdatere vores hjemmeside med oplysninger, og henviser i øvrigt til www.zepto.dk.

Jag gjorde samma misstag. Har väntat på att det ska ske någon förändring på statusen på infocares sida men inget har hänt. Så jag ringde till InfoCare. De sa att de väntar på att de som har skickat in en Zepto ska höra av sig så de kan informera att de inte kommer reparera datorn samt att man själv får ordna med transport tillbaka.

Så du bör kontakta dem och säga att de ska göra iordning datorn för upphämtning. Sen tar du kontakt med en leverqansfirma som kan plocka upp datorn och ta hem den igen, oreparerad.

Om någon har nån idé på hur man ska kunna få datorn reparerad så är tips mer än välkomna.

Nu ska jag ringa UPS...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Om den kom fram till Zepto så ska du kontakta konkursförvaltaren (kurator på danska), så borde de inte vara några problem att få tillbaka den. Dock kommer den troligtvis inte att bli reparerad.
Det finns ingen som arbetar på Zepto längre, därför är de omöjligt att komma i kontakt med dem.

Öhm, klart du vet bättre än mig som arbetat på stället i flera år, suttit med i mötena där modellerna togs fram och haft daglig kontakt med alla leverantörer?
Försök hitta något som liknar en Nox hos någon annan t.ex.

Clevo-modellerna var inte vår egen design, och jag vet inte om vi någonsin övervägde att ta fram några tillsammans med dom, så om dina 120K USD stämmer vet jag inte.
Jag vet dock ganska exakt vad vi betalade till andra ODMer, och jag har fortfarande alla kontrakt liggandes någonstans.
Sen varierar priserna naturligtvis beroende på hur kontraktet i övrigt är utformat, de går inte att säga "120K och då får du precis vad du vill ha" utan man måste ta andra saker i beräkning som t.ex. antal enheter, pris per enhet, service/garanti/support, finansiering osv.

Liksom MB Pro 13" är ju en OEM. Jag vet, för jag har säkra källor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richie Balboa
Liksom MB Pro 13" är ju en OEM. Jag vet, för jag har säkra källor.

Eh ne din MP pro är ingen OEM. den är däremot byggd av Foxcom som är en ODM i ditt fall. (och mitt) men det är ingen OEM.

Alla Zeptos modeller går att köpa från ODMer så vill man ha en "Zepto" utan logga så går det man behöver dock köpa några men ingen större volym

Tror inte det finns någon förutom Asus, samt Foxconn kanske någon till som äger sina fabriker. Dock finns det ett fåtal som har egna designer tex Apple som du nämnde. Men det är kanske ett 10tal som har det. MSI glömde jag iofs de har egna.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Eh ne din MP pro är ingen OEM. den är däremot byggd av Foxcom som är en ODM i ditt fall. (och mitt) men det är ingen OEM.

Alla Zeptos modeller går att köpa från ODMer så vill man ha en "Zepto" utan logga så går det man behöver dock köpa några men ingen större volym

Tror inte det finns någon förutom Asus, samt Foxconn kanske någon till som äger sina fabriker. Dock finns det ett fåtal som har egna designer tex Apple som du nämnde. Men det är kanske ett 10tal som har det. MSI glömde jag iofs de har egna.

Du missade nog sarkasmen i hans inlägg, med "säkra källor".

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
Du missade nog sarkasmen i hans inlägg, med "säkra källor".

Tror det är okunskap mer tyvärr.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Tror det är okunskap mer tyvärr.

Nope, sarkasm, han har också jobbat på Zepto och vet att du sitter och hittar på massa "fakta".

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
Nope, sarkasm, han har också jobbat på Zepto och vet att du sitter och hittar på massa "fakta".

Näää vännen jag hittar inte på.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

hur man tag i 6224 cardreader drivern? nån som vet vilken som tillverkat den?

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem

Behöver ett grafikort till en A15 - MXMII

Kul tråd, verkar som att de flesta letar efter reservdelar...

Personligen behöver jag ett grafikkort till min A15. Någon som har ett till salu eller vet vart man kan köpa ett 9600m GT kort någonstans?

//Vincent