AMD släpper hotfix för Catalyst 9.12

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Vad menar de med ljudstöd för displayport-anslutna skärmar?

Förmodligen att man numera även kan överföra ljud, ungefär som med hdmi.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hullsc
https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/hotfix/Catalyst_9.12_Hotfix_Win7_Vista_8.682.2RC1_Dec15.exe

skulle inte lita på dessa länkar. Läs även sidenotes för nedladdningen där det står att AMD inte står bakom dessa "hotfixes". Detta är troligtvis nån form av bloatware.

Fast jag kan ha fel.

Ta och läs lite vad Akamai står för, så förstår du kanske varför rätt många av en del större företag använder detta

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Jag undrar detsamma som många andra SKA MAN INSTALLERA DEN VANLIGA 9.12 SEN HOTFIX ELLER BARA HOTFIX?
sorry för caps orkar inte ändr amåste sova

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Ati hotfix=Beta driver, dvs det räcker att bara installera hotfixen.
Alltid samma sak med Ati drivers, ingen patch till de officiella drivarna utan en komplett beta drivrutin med nyare fixar (då det tar ett tag att få WHQL stämpeln, som Atis officiella alltid har).

Permalänk
Medlem

Du behöver INTE installera 9.12 innan du installerar hotfix.

Hotfix är en helt egen drivrutin, och kommer med allt som vanliga 9.12 kommer med.

Notera dock: 9.12 Hotfix kommer inte med en string som uppdaterar "catalyst version". Har du exempelvis Catalyst 9.11 installerat just nu, och installerar 9.12Hotfix, så kommer det i CCC fortfarande stå att 9.11 är installerat. Däremot är drivrutinen uppdaterad till 8.682.2. Detta är fullt normalt.

Om du avinstallerar alla drivrutiner, så att du bara har standard vga driver och skrivbordet i typ 800x600, innan du installerar 9.12Hotfix så kommer det inte finnas någon "catalyst version" alls i CCC.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Räcker det att köra ATI's egna uninstall component som kommer med drivern eller ska man köra driversweep?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Corsair HX 850W 80+ |Intel i7 950 @ stock | ATI XFX 5970 @ stock | Corsair DOMINATOR GT DDR3 2000MHz 6GB | SSD 80GB Intel X25-M G22 | Asus P6T DELUXE V2 | 1TB Western Digital Caviar Black SATA II |

Permalänk
Medlem

Sorry guys, men jag kan bara inte hålla mig nu!

Vilket jä--a skräp till drivare ATI pumpar ut, jag slutar aldrig förvånas!!

Samma visa var och varannan månad, knas, hängningar och diverse olika frysningar och ras, dessutom verkar aero inte trivas någe vidare ihop med ATI drivarna.

Säker MÅNGA som direkt känner sig träffade nu (små fanboys kanske?), ja kanske t.o.m lite sårade. Men jag har använt ATI i så många olika configs/datorer nu så jag kan påstå att dom inte fungerar för mig, punkt!!

De fungerar säkert hur bra som helst för vissa, men jag kan nästan lova att de inte har precis samma program och drivare installerade som jag har, för då skulle det krångla där också. Jag kanske inte är helt rättvis nu då jag faktiskt har mycket olika programvara installerad och kanske faktiskt själv ber lite om trubbel genom att några mjukvaror inte är helt 100 kompatibla osv, men faktum kvarstår att det "andra" laget aldrig gett mig samma problem?? Vad kan det bero på? Jag skall tillägga att jag INTE är Nvidia fanboy, jag är nog snarare ATI skadad då jag 1 (eller 2) ggr per år på nytt provar ett nytt ATI kort därför att jag tycket dom släpper spännande produkter. Varje gång ångrar jag mig och slänger ofta tillbaka något Nvidiakort jag har liggandes i burken.

Fool me once, shame on you, fool me twice shame om me! Kanske får jag skylla mig själv alltså, och andra sidan kan Nvidia göra drivers som går stabilt oavsett vilka program/drivare jag stoppar i burken, oavsett hur många jag stoppar dit, så borde ju ATI kunna, eller??

Det lustiga är att ATI drivarna var åtminstone lite stabilare för mig för 1 - 2 år sedan? Med andra ord så är inte 9.12 stabila, inte heller någon hotfix ordnade biffen! Har för närvarande 2st 4850 och ett 5750 i olika datorer.

Permalänk
Avstängd

Aldrig haft problem med ATI drivare, inte deras kort heller för den delen.

Men det andra skiten jag inte ens orkar nämna har alltid haft problem med både drivrutiner och hårdvara.

kort jag haft =

11st "skit" och 3st ATI (ATI Rage 2 PRO, ATI 9800PRO och "senaste" 4850)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ta och läs lite vad Akamai står för, så förstår du kanske varför rätt många av en del större företag använder detta

google sök på Akamai Israeli

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Sorry guys, men jag kan bara inte hålla mig nu!

Vilket jä--a skräp till drivare ATI pumpar ut, jag slutar aldrig förvånas!!

Samma visa var och varannan månad, knas, hängningar och diverse olika frysningar och ras, dessutom verkar aero inte trivas någe vidare ihop med ATI drivarna.

Säker MÅNGA som direkt känner sig träffade nu (små fanboys kanske?), ja kanske t.o.m lite sårade. Men jag har använt ATI i så många olika configs/datorer nu så jag kan påstå att dom inte fungerar för mig, punkt!!

De fungerar säkert hur bra som helst för vissa, men jag kan nästan lova att de inte har precis samma program och drivare installerade som jag har, för då skulle det krångla där också. Jag kanske inte är helt rättvis nu då jag faktiskt har mycket olika programvara installerad och kanske faktiskt själv ber lite om trubbel genom att några mjukvaror inte är helt 100 kompatibla osv, men faktum kvarstår att det "andra" laget aldrig gett mig samma problem?? Vad kan det bero på? Jag skall tillägga att jag INTE är Nvidia fanboy, jag är nog snarare ATI skadad då jag 1 (eller 2) ggr per år på nytt provar ett nytt ATI kort därför att jag tycket dom släpper spännande produkter. Varje gång ångrar jag mig och slänger ofta tillbaka något Nvidiakort jag har liggandes i burken.

Fool me once, shame on you, fool me twice shame om me! Kanske får jag skylla mig själv alltså, och andra sidan kan Nvidia göra drivers som går stabilt oavsett vilka program/drivare jag stoppar i burken, oavsett hur många jag stoppar dit, så borde ju ATI kunna, eller??

Det lustiga är att ATI drivarna var åtminstone lite stabilare för mig för 1 - 2 år sedan? Med andra ord så är inte 9.12 stabila, inte heller någon hotfix ordnade biffen! Har för närvarande 2st 4850 och ett 5750 i olika datorer.

Har problem jag med.
Har försökt köra med 9.12 samt hotfixen nu, får verticala linjer över skärmen så fort jag ska starta något som kräver mer GPU kraft. Så tillbaks till 9.11. Trodde det hade med min cpu överklock att göra först men tydligen inte. Skitdrivisar. har två st 4850 i cf

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Jag har bara ett single 4850, men inga problem med 9.12 "Hotfix" av det jag provat. Har kört Fallout 3 med Ultra-settings i timtal utan en enda hängning. Överklockat. Med tidigare drivrutiner fanns det en del microstutter i FA3 när det hände mycket, men det verkar vara i stort sett borta nu. Flyter som smort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Fick problem med 9.12+hotfix och Everest (everestultimate530) då vid uppstart av everest, systemet hänger sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neo_rtr
Fick problem med 9.12+hotfix och Everest (everestultimate530) då vid uppstart av everest, systemet hänger sig.

Prova gpu-z också, det hängde sig för mig när jag hade 9.12+hotfix

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
Prova gpu-z också, det hängde sig för mig när jag hade 9.12+hotfix

det är samma skit här med gpuz! det konstiga är att jag kunnat använda det i nån månad med den nya drivrutinen! dock inte hotfixen! men nu helt plötsligt hänger sig datorn! skumt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
det är samma skit här med gpuz! det konstiga är att jag kunnat använda det i nån månad med den nya drivrutinen! dock inte hotfixen! men nu helt plötsligt hänger sig datorn! skumt!

Vad har ni för konstiga system? Varken GPU-z eller Everest hänger sig för mig och jag kör hotfixen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
det är samma skit här med gpuz! det konstiga är att jag kunnat använda det i nån månad med den nya drivrutinen! dock inte hotfixen! men nu helt plötsligt hänger sig datorn! skumt!

Börjar bli grovt jobbigt, jag måste köra medium i settings på MW2 för att det ska hänga sig mindre ofta...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Vad har ni för konstiga system? Varken GPU-z eller Everest hänger sig för mig och jag kör hotfixen.

Vi kör crossfire

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
Börjar bli grovt jobbigt, jag måste köra medium i settings på MW2 för att det ska hänga sig mindre ofta...

Vi kör crossfire

jo jävligt jobbigt! nästa gång ska jag vara extremt noga med komponenter och märke när jag bygger dator!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
Börjar bli grovt jobbigt, jag måste köra medium i settings på MW2 för att det ska hänga sig mindre ofta...

Vi kör crossfire

Testat att klocka ner processorn och grafikkortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Testat att klocka ner processorn och grafikkortet?

Självklart!
Har provat allt, trodde det var nätaggregatet till slut. Men nu har jag hört om andra med samma problem.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
Självklart!
Har provat allt, trodde det var nätaggregatet till slut. Men nu har jag hört om andra med samma problem.

Ok, verkar som det rör sig om en nån lustig bugg då. Iofs så är väl hotfixen ganska så inofficiell och sen kanske det löser sig med nya drivrutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W