Permalänk
Medlem

moderkort?

hur tar man reda på vad för moderkort man har?
och hur vet vad för Socket man ska ha ?
har en hp pavilion d1000 med Original moderkort

tänkte köpa lite saker till min dator i morgon så jag vill veta om det passar eller inte.
skulle vara glad om jag får svar fort

kyling: http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2510014

Processor: http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2185666;c:100597

Permalänk
Avstängd

Du har en dator tillverkad av HP...

HP kanske vet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

tack så myket :D.. men det står inte vad det är för Socket det finns--t.ex 775.1366 m.m

Permalänk

Ladda ner CPU-Z och kolla

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobleman
tack så myket :D.. men det står inte vad det är för Socket det finns--t.ex 775.1366 m.m

Kolla länken igen och klicka på motherboard specifications, står där att det är Socket 775

//Micke

Visa signatur

Fractal Design Define S - Asus Prime X570-P - AMD Ryzen 9 3950X - Corsair Hydro H115i PRO - Gainward RTX 4090 - Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - Corsair RM1000x - Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - massor av mekaniska lagringsdiskar.

Är här dagligen men skriver inte så mycket...

Permalänk
Avstängd

HP -_-''

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

tack så myket för alla svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobleman
tack så myket för alla svar!

Kolla lite på vilka chipset det var också (intel 915), och det är inte troligt att du kan sätta i en C2D i denna. max är troligen nån pentium D.

Rent fysiskt passar alla C2D men kommer knappast fungera, och tar du riktigt ny C2D riskerar du att den brinner upp om du har otur

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Kolla lite på vilka chipset det var också (intel 915), och det är inte troligt att du kan sätta i en C2D i denna. max är troligen nån pentium D.

Rent fysiskt passar alla C2D men kommer knappast fungera, och tar du riktigt ny C2D riskerar du att den brinner upp om du har otur

vad då brinna upp det kan inte vara bra XD..
jag ska snacka lite med dom i butiken se vad dom sejer med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobleman
vad då brinna upp det kan inte vara bra XD..
jag ska snacka lite med dom i butiken se vad dom sejer med

Ja 915 baserade moderkort har (jag vet inget) sällan support för C2D brukar finnas först med 945 chipset, och skulle du sätta i en 45nm CPU som nyare C2D CPU är så kan volten bli på tok för hög för en sån CPU.

Finner det också ganska osannolikt att moderkortets bios microkod har support för nyare CPU, som tex den du funderar på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

5 år gammal dator. Minne och hårddisk är vad som kan uppgraderas. Processor kan du glömma. Grafikkortet kan uppgraderas lite beroende på hur kraftfullt nätagg det sitter i datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

grafikkortet har jag bytat ut förlänge sen..
nätagg är på 550 watt så det klarar en del jo..
vf kan jag glömma att byta Processor ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobleman
grafikkortet har jag bytat ut förlänge sen..
nätagg är på 550 watt så det klarar en del jo..
vf kan jag glömma att byta Processor ???

För att moderkortet har 5år på nacken.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

915-chipsetet har bara stöd för Pentium4 cpuer. Så det kommer inte att fungera med en Core2Duo.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobleman
grafikkortet har jag bytat ut förlänge sen..
nätagg är på 550 watt så det klarar en del jo..
vf kan jag glömma att byta Processor ???

Socket 775 lever fortfarande och är fysiskt identisk sedan introduktionen, men de elektriska egenskaperna (spänningar och busshastigheter) har förändrats åtskilliga gånger sedan introduktionen. I princip varje ny generation av processorer har krävt ny socket 775 och chipset. Några moderkortstillverkare valde att bygga moderkort med gamla chipset och uppgraderad spänningsreglering för att passa nya processorer. Det gav begränsat stöd då äldre chipset ofta saknade officiellt stöd för högre busshastighet som introducerats med nya processorer.
Busshastigheten på socket 775 har gått från 533 till 1600, med mellanlandningar på 800 och 1066.

1. P4 90nm
2. P4 65nm
3. Pentium D 90nm
4 .Pentium D 65nm
5 .Core2 65nm
6. Core2 45nm

Åldern på ditt moderkort gör att det inte stödjer mer än 1&2 på listan ovan. För att stödja Pentium D krävdes minst 945 chipset (om inte mitt minne sviktar vad gäller antika processorer).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Möjligen kan en Pentium D finnas support för, men det är max.

Föreslår du sparar ihop till nytt moderkort + CPU + eventuellt nytt minne, har du DDR2 kan det användas och du kan välja tex valfri C2D, har du bara DDR så måste du ha nytt minne också,

Vill du ha den nyare i5 eller i7 måste du ha DDR3 minne

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

okii..jag är inte så jätte bra på datorer än XD....men jag förstår vad vi menar tror jag XD