Permalänk
Medlem

Asus n50vn Fps drops

Hej. Jag har en Asus n50vn och jag får fps drops när jag spelar tex counter strike source. spelet flyter på skitbra men ibland (10-30 sekunders mellanrum) får jag feta fps drops som varar i uppskattvningsvis 0.1-0.5 sekunder. det sker oftast i samband med att jag hoppar/skjuter/dödar någon.

Source video stress test @ high: average 183 fps - vilket är bra för en bärbar dator.

jag har testat alla inställningar på lägsta och samma problem: flyter på bra tills det kommer en drop.

specs:

Modell: Asus X5AVN
Processor: Intel core 2 duo p8400 2,26 GHz
Grafikkort: Geforce 9650M GT 1GB
Minne: 4GB DDR2 800MHz
Hårddisk: 500 GB 5400RPM
Operativsystem: Windows 7 Ultimate 32bit
Skärm 15.4" WXGA LED panel

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

Så brukar det ju lagga när du har för lite vanlig eller grafikminne och spelet måste typ swappa lr läsa nåt från disken ofta. (Vilket blir ju när man gör speciella grejer i spelet som vänder på sig (ladda andra texturer), skjuter (animationer och ljud) och annat).
Men med dina specs ska det ju inte vara något problem att köra CS Source, så frågan är om du kanske har nån process i background som tar upp massa minne så det inte blir tillräckligt för spelet.
Andra saker att testa är 1) minska kvalitet på ljudet och 2) prova att köra med 64bitars OS så att du får tillgång till alla dina 4Gb ram och inte bara 3 som du får i en 32bitars OS.
3) antar att du redan gjrot det, men uppdatera dina drivrutiner till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
jag har inga krävande program igång i bakgrunden. windows + css tar upp ungefär 1.5 Gb dvs det finns ytterligare 1.5 Gb ledigt.

Jag får experimentera lite med ljudkvaliten skulle kunna vara något sådant

64 bit OS ser jag som en sista utväg om jag inte hittar något annat.

Har prövat några olika drivrutiner från nvidia bör man testa asus VGA drivers också?

Jag testade precis att köra furmark på lägsta upplösning i 20 minuter. och fick inte ett enda fps dropp. min: 50, average: 56, max: 64 (fps) så det eleminerar väl lite att det är fel på grafikkortet i sig. skulle i så fall vara om kortet klockar ner sig själv men det tror jag inte.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite på temperaturerna. och processorn kommer som mest upp i 48 grader och "grafikkortet" max 60 grader.

det är inte farliga temperaturer på en laptop va?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

Det ser ut som rätt vanliga temperaturer.

Jag skulle testat 64 bitars OS.

Permalänk
Medlem

Det låter precis som symptom av överhettning av GPU... Det brukar kunna resultera i att GPU klockas ned tillfälligt tills temperaturen sjunkit.

Försök att mäta temp med andra program och se ifall de är högre. Jag tycker att de du angav låter väldigt låga för en högprestanda-laptop (speciellt 15").

Däremot är det ju märkligt att du inte får samma problem i furmark men det skulle kunna bero på ifall det inte stressar CPU samtidigt som GPU (kylningen brukar vara gemensam).

Jag tror INTE att det skulle ha att göra med för lite tillgängligt minne (som byte till 64bit OS skulle råda bot på). Det ska räcka gott med 2 GB, CSS är inte direkt krävande.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

okej. jag ska testa köra everest och sedan kolla temperaturerna på mitt g15 i realtid. men det konstiga är att det är samma lagg på lägsta grafik. jag testade, den kan väl ändå inte hetta upp grafikkortet.

jag har läst recentioner av datorn där den får berömm för den låga temperaturen.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

jag har för mig att jag också testade att köra på låga inställningar med en laptop jag hade överhettningsproblem med.. samma sak inträffade även då..

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
jag har för mig att jag också testade att köra på låga inställningar med en laptop jag hade överhettningsproblem med.. samma sak inträffade även då..

Jag satte mig i garaget idag (någon plusgrad) och jag hade precis samma problem. mitt grafikkort var som varmast 45 grader. och det är inte så farligt. nu har jag även installerat 195 driversen och problemet kvarstår.

Jag har även testat lite med "video stress test" i css och där får jag inga fps drops utan det flyter på fint i 150-200 fps. 1 sak som skiljer stress tester från själva spelet är att:
det är inget ljud

men samtidigt verkar det inte lika krävande eftersom det inte är några "gubbar" i stresstestet.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

orthos+furmark resulterar inte heller i några fps drops.

någon som har nån ide om vad som kan vara fel?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Har någon några förslag på vad man ska göra?
ska jag ta kontakt med asus, eller expert där jag köpte datorn?
för det är väl ditåt det lutar om vi inte kommer på hur man själv kan lösa problemet.

eller får man stå ut med problemet eftersom datorn faktiskt "fungerar" och behöva hosta upp10 papp till för att kunna spela spel på en dator utanför hemmet

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Inaktiv

verkar ju inte vara något fel på datorn iaf. och eftersom de verkar funka bra med allt utom CSS så kanske de vore värt att prova ominstallera CSS?
eller kanske prova några äldre drivrutiner som kanske funkar bättre med CSS.
verkar ju uppenbarligen vara mjukvara problem eftersom temperaturen är rimlig och de inte hackar i annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
verkar ju inte vara något fel på datorn iaf. och eftersom de verkar funka bra med allt utom CSS så kanske de vore värt att prova ominstallera CSS?
eller kanske prova några äldre drivrutiner som kanske funkar bättre med CSS.
verkar ju uppenbarligen vara mjukvara problem eftersom temperaturen är rimlig och de inte hackar i annat.

det handlar tyvärr inte bara om css, det hade jag kunnat leva med. men alla spel jag provat händer det i. tex fifa 10, day of defeat, need for speed shift.

dock har jag inte provat äldre spel tex cs 1.6 och liknande.

jag satt och övervakade grafikkortet när jag spelade idag. och temperatur ser bra ut. och clocksen ligger där dom ska, i sitt 3d läge. och eftersom furmark oxå fungerar så är det ganska troligt att grafikkortet inte är problemet.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite på cpu tempen nu:
cpu : 60
kärna 1: 59
kärna 2: 58
gpu diod: 67

efter cirka 30 minuter i orthos+furmark
men då gick fläkten i 3700 rpm och det har den aldrig körts i under spel så jag har antagligen inte varit uppe i de temperaturerna

men de temperaturerna borde inte innebära något problem?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Inaktiv

nä de temperaturerna är helt ok!

kan de vara Hårddisken då kanske som de är fel på? märker du av om hårddisken ger ifrån sig något tickande ljud precis när de händer eller att den arbetar extra

Permalänk
Medlem

där är ju ett litet tickande ljud. men det är väl så de flesta hårddiskar låter.

tanken att det skulle vara något gale med hårddisken slog mig igår, när jag flyttade över filer (cirka 30GB) samtidigt som jag spelade fifa 10 och då uppstod dessa "fryslagg" väldigt ofta.

finns det något enkelt sätt man kan testa om det är hårddisken som sturlar?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

jag hör heller inget särskilt tick när spelet fryer. bara det tysta vanliga läs/skriv ljudet.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
jag hör heller inget särskilt tick när spelet fryer. bara det tysta vanliga läs/skriv ljudet.

de finns diverse olika program för att testa hårddisken, någon här på forumet kanske kan tipsa om vilket som är bäst?
annars finns det flera stycken olika på www.ultimatebootcd.com

Permalänk
Medlem

okej. men jag tror jag ska ta och lämmna in den till affären där jag köpte den. så får dom skicka iväg den på lagning.

det är väl inget snack om saken att den inte fungerar som den ska?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Inaktiv

jag kan inte avgöra det...kan ju vara att de är mjukvara eller något program som ligger i bakgrunden och strular.
du kommer säkerligen bli tillfrågad att pröva ominstallera datorn för att säkerställa att de inte är någon mjukvara.

men absolut kan du ta datorn dit du köpte dem, de kan nog hjälpa dig med serivce, kanske t om har någon ide av vad felet är.

Permalänk
Medlem

jo dom lär ju säga sånt som ominstallera datorn. vilket jag gjort vid ett par tillfällen. den är köpt på expert och dom burkar vara rätt duktiga på serivice.

men jag fick en ide om en sak jag kan testa innan jag lämmnar in datorn

att ta ett spel som normalt sett laggar på systemdisken och installera det på en extern hdd istället.

skulle det kunna ge något resultat?
jag vet att spelets "systemfiler" ligger på C men den mesta av datan hammnar ju på den externa och man kan se om C krånglar.

så var min tanke, sen om det funkar i praktiten är en annan femma.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601