Datorn startar men ingen bild

Permalänk
Inaktiv

Datorn startar men ingen bild

Skulle montera in nytt nätaggregat (500 W) och nytt grafikkort i datorn (ATI Radeon HD 5770) men när jag sedan startar datorn så startar den som normalt, förutom att ingen bild visas på skärmen och det står bara "no video input". Jag testade med en annan skärm men den blev bara helt svart istället.

Läste sedan på internet att det man kanske måste nollställa BIOS på moderkortet (som btw är ett Asrock 939NF4G - SATA 2). hur gör man det på detta moderkort, någon som vet? Jag vet att google och deras hemsida finns men deras hemsida suger totalt och går inte att hitta nånting på och google var inte till mycket hjälp heller.

någon som vet om lösningen är att nollställa BIOS (samt hur man gör) eller om det är något annat problem?

tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Undra hur många såna här inlägg jag har läst denna vecka om precis din fråga...

Permalänk

du har inte glömt endera ström till g-kortet (6-stift pci-e)
eller kanske 4/8-stifts kontakten till cpu?

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Avstängd

Antingen så är det väldigt mycket noobs som får problem eller så har ATI stressat ut denna serien!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Inaktiv

alla sladdar sitter som dom ska och grafikkortet får ström (annars skulle inte datorn starta, dessutom går fläkten på grafikkortet) och CPU:n får ström.

Jag har oxå läst andra inlägg som berör samma sak men tyvärr fungerar ingen av de lösningarna för mig.

Kan det ha med moderkortets BIOS eller vet någon annan vad lösningen är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SurfZor
alla sladdar sitter som dom ska och grafikkortet får ström (annars skulle inte datorn starta, dessutom går fläkten på grafikkortet) och CPU:n får ström.

Jag har oxå läst andra inlägg som berör samma sak men tyvärr fungerar ingen av de lösningarna för mig.

Kan det ha med moderkortets BIOS eller vet någon annan vad lösningen är?

Med den inställningen, felaktiga kunskaper och ovilja att följa råd som ges är det lätt att det blir fel.

Frågar igen, har du anslutit PCIe-strömkontakten?

Moderkortet har integrerad grafik, om inte det diskreta kortet startar/detekteras bör det integrerade aktiveras, så pröva att ansluta skärmen till det integrerade.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

ja jag har anslutit PCIe-strömkontakten och alla fläktar samt lampor/dioder som bör fungera i datorn fungerar. märkte nu en annan jävligt skum sak. när jag klickar på reset-knappen på datorn så händer inget särskilt förutom en sak, en liten diod på dvd-läsaren blinkar till exakt så länge och exakt när jag klickar på reset-knappen. jag börjar bli förvirrad på riktigt xD.

Det var inte min mening att verka otacksam för hjälp eller överlägsen men jag har fått tips om diverse strömsladdar så många gånger nu. jag kanske borde påpekat det från början. Jag har kollat alla strömsladdar över 30 gånger nu och testat med annat nätaggregat och annat grafikkort, vilket bara resulterar i samma sak som innan; "no video input".

Detta leder ju nästan oundvikligen till att det är något knas med moderkortet (tror iallafall jag) eller moderkortets BIOS. vad som är fel där vet jag dock inte och skulle gärna vilja få lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Fabrikat/modell på det nya nätagget?
Plocka ur grafikkortet och kör på det integrerade.
Pröva det gamla nätagget.

Bygeln för att nollställa bios sitter strax nedanför batteriet. Lossa strömkabeln från nätagget. Tryck på startknappen så att det sista av ström från nätagget försvinner. Flytta bygeln några sekunder, vanligtvis från pinne 1-2 till 2-3. Sätt tillbaka bygeln till original-läge, anslut ström och starta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

det nya nätagget är ett Deltaco 500W ATX12V 2.2 (ganska skräpagg men ändå xD) ska testa det du skrev nu så kommer jag tillbaka med resultaten sen.

Permalänk
Inaktiv

har testat att köra med det gamla nätagget och på moderkortets integrerade grafik. Datorn startade utmärkt.

testade sedan med det nya nätagget och integrarad grafik. fungerade oxå utmärkt.

Testade sedan med det gamla grafikkortet men det fungerade inte. Datorn startar men skärmen är helsvart.

fel på grafikkortet? eller är det något annat? ska testa med det nya grafikkortet och se hur det går.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så enkelt att du ansluter skärmkabeln till fel grafikkort?
Jag tror inte att du är dum men man kan ju bli lite blind när man testar en massa saker fram och tillbaka.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Kolla att strömsladden bredvid processorn verkligen är i, jag satt i en vecka med dina symptom innan jag kom på det

Edit: tidigare inlägg gav fakta som gjorde mitt tips ohjälpligt i denna tråd... De två tidigare inläggen visades inte :S

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Inaktiv

@ Staropramen
Jag har lyckats göra det ett flertal gånger i all hast, dock inte denna gång. Tack ändå för hjälpen.

@ Antzo
Alla strömsladdar sitter där dom ska och datorn startar som normalt när jag kör på den integrerade grafiken. Men när jag ansluter det gamla grafikkortet (som inte behöver en egen strömkabel) så blir det samma sak som innan. Datorn startar fast skärmen är helt svart.

En anna skum sak är att datorn ibland startar direkt när jag slår på strömmen på baksidan (alltså innan jag klickar på datorns ON-knapp på framsidan) samt att när jag klickar på reset-knappen så händer inget förutom att en diod på DVD-läsaren blinkar exakt så länge som jag trycker och exakt när jag trycker.

Tack för all hjälp hittills!

Permalänk

om det inte hade varit för datorn startar och går normalt med det integrerade
g-kortet så hade det kunnat varit något fel på startknappen typ att den hängt
sig.
testa att ta bort dom små kablarna till startknappen, slå till strömmen på
agget, händer samma sak om inte testa att kortsluta piggarna som power-
knappens kablar ska sitta på med tex en skruvmejsel, och se om datorn startar
normalt.
som sakt testa iallafall.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SurfZor
har testat att köra med det gamla nätagget och på moderkortets integrerade grafik. Datorn startade utmärkt.

testade sedan med det nya nätagget och integrarad grafik. fungerade oxå utmärkt.

Testade sedan med det gamla grafikkortet men det fungerade inte. Datorn startar men skärmen är helsvart.

fel på grafikkortet? eller är det något annat? ska testa med det nya grafikkortet och se hur det går.

Det går framåt.

Sätt i ett av grafikkorten, nya eller gamla har inte så stor betydelse, men låt skärmen sitta kvar på det integrerade. Får du bild gå in i bios och ändra startordning på grafikkorten. Kanske kan du stänga av det integrerade. Alternativen varierar mellan olika moderkortstillverkare och chipset så vad du har för alternativ är okänt för mig.

Du skrev i första posten att du prövat med en annan skärm, har du den i närheten kan du ha skärm inkopplad till både integrerad och diskret grafiksamtidigt, då slipper du byta fram och tillbaka.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

ska kanske tillägga en sak, upptäckte nu att jag inte kan gå in i BIOS när jag startar med det nya nätagget, kanske så att någon inställning för strömstyrka har ändrats i BIOS när jag nollställde den?

Anway... satte in det gamla nätagget igen och startade och gick in i BIOS, ska leta runt lite och se om jag kan få det att fungera nu.

Tack så mycket för hjälpen Hardware guy (lol namnet låter som ett slags superhjälte för datorer xD)

Permalänk
Inaktiv

Har ändrat en inställning i BIOS för Vcore och nu kan jag få upp BIOS även med det nyare nätagget( fråga mig inte varför det fungerar för det vet jag inte xD men det fungerar iallafall)

Lyckas fortfarande inte få någon extern/diskret grafik att fungera =( men jag jobbar på det.

@ Hardware Guy
får ingen bild alls (varken från integrerade eller från extern grafikhårdvara) så fort ett externt g-kort sitter i. vet inte vad detta beror på.

Permalänk
Medlem

Fick exakt samma problem idag. Har ett Ati Sapphiron 4870. Det som gör det hela lite värre är att jag för det första varken har ett till grafikkort eller integrerat grafikkort. Och som grädde på moset så har butiken där jag inhandlade det (Datorbutiken.se) gått i konkurs.

Vad ska ja göra? :S Måste jag köpa nytt kort eller går det att fixa på nått sätt? Kan det vara så att det är för mycket damm i fläkten och blir för varmt? För fläckten går för fulla maskiner när man startar datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muckish
Fick exakt samma problem idag. Har ett Ati Sapphiron 4870. Det som gör det hela lite värre är att jag för det första varken har ett till grafikkort eller integrerat grafikkort. Och som grädde på moset så har butiken där jag inhandlade det (Datorbutiken.se) gått i konkurs.

Vad ska ja göra? :S Måste jag köpa nytt kort eller går det att fixa på nått sätt? Kan det vara så att det är för mycket damm i fläkten och blir för varmt? För fläckten går för fulla maskiner när man startar datorn.

Tillverkaren av grafikkortet står väl för någon slags garanti?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Tillverkaren av grafikkortet står väl för någon slags garanti?

Då måste man gå genom återförsäljaren som jag uppfattat det av vad som står på deras hemsida. Har iallafall mailat dom.

Permalänk

Har samma problem som trådskaparen, dock så händer mitt bara då och då, just nu är det nästan varannan gång man startar datorn.. Dvs, ingen bild, inget pip. Håller man inne knappen och startar den igen så funkar det. Vad är problemet?? Låter som ett glapp eller något ju?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

det ska finnas en liten knapp på din skärm tryck på den så kommer du till skärm 2 sedan där ifrån ändra till första skärm. Jag gör så, fast jag gjorde "disenable" skärm 2

Permalänk

jo jag har samma problem som trådskaparen dock har inget hjälpt.. även skapat en tråd om detta, hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

När man ska byta grafikkort är det lämpligt att ställa in skärmen på vga-grafik (800 X 600) samt att avinstallera grafikrutinerna.
Efter en omstart så finns det en minimal chans att du kan få in det nya grafikkortet.