Permalänk
Medlem

Skärmen är(nästan) svart.

Hallå och God Jul!:p

Jag kom hem idag från en resa och skulle sätta på familjens laptop. När jag startar datorn så är det ryckningar i skärmen, när Windows startat så blir plötsligt hela skärmen svart. Efter ett tag märker jag att skärmen inte är helt svart, jag kunde se pytte lite. Jag startade internet men datorn var väldigt långsam.

Efter en stunds fifflande så funkade datorn, men efter ett tag blev den svart igen.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra, jag kan inte berätta vad för delar jag har i datorn för att datorn nästan är helt kolsvart och är jätte långsam.=/

Om det är till någon hjälp så använder jag Vista och Norton.
Hade Norton på min egna dator men datorn blev långsam så jag skaffade NOD32 och det hjälpte.

Visa signatur

| R2 | Fractal 650w modulärt | Sandy i5 2500k | 560ti | Corsair 2x4GB | P-67 |

Permalänk
Medlem

Om det är en LCD så är min vilda gissning att bakgrundsbelyssningen har gått på skärmen?:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dz2
Om det är en LCD så är min vilda gissning att bakgrundsbelyssningen har gått på skärmen?:P

Eftersom det är en laptop så är det ju en LCD, och jag skulle också gissa på bakgrundsbelysningen. Det är inget man fixar själv i så fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dz2
Om det är en LCD så är min vilda gissning att bakgrundsbelyssningen har gått på skärmen?:P

Nej, som jag skrev så hade datorn också ryckningar och var väldigt långsam

Visa signatur

| R2 | Fractal 650w modulärt | Sandy i5 2500k | 560ti | Corsair 2x4GB | P-67 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koopos
Nej, som jag skrev så hade datorn också ryckningar och var väldigt långsam

Vilket kan innebära att datorn fått en rejäl smäll (kanske på resan hem?) som skapade glapp till skärmen (funkade ju nångång) och t.ex. hårddisken vilket gör att det går långsamt starta program etc. Det skulle förklara de flesta problemen.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Hur reagerar den i felsäkert läge?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Koppla den till en stationär skärm(lr vad det nu heter) så kanske du kan använda datorn för att hitta felet för att den är seg

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt att jag ska formatera eller installera om Windows eller vad det nu heter.

Jag har nästan ingen aning om hur man gör men skulle vilja lära mig av en guide.
Jag har läst att man behöver någon slags Windows CD men allt jag hittar är en CD som heter Windows Anytime Upgrade.
På baksidan av datorn så står det. Windows Vista Home Premium OEMAct.

Kan jag göra detta och är det rätt CD och om det inte är det, vad gör jag då?
Vart kan jag också hitta en guide?

Visa signatur

| R2 | Fractal 650w modulärt | Sandy i5 2500k | 560ti | Corsair 2x4GB | P-67 |