Permalänk

Inget ljud via HDMI

Hej, har kopplat in datorn till tvn med en HDMI kabel men jag får bara bild och inget ljud,har ändrat ljudinställningar i datorn så att HDMI utgången står som standardenhet men får fortfarande inget ljud ur tv högtalarna.

Vad gör jag för fel? varför får jag inget ljud?

Permalänk

Säkert nån inställning på TVn, hade samma problem innan, minns dock inte vad det var jag ändrade.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Gå in i tevens inställningar för HDMI-porten du använder så kan du ändra ljudkällan.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Nvidia eller ati?

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk

NVIDIA® GeForce® 9700M GT

Permalänk

bärbar dator eller? xD

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Gå in i tevens inställningar för HDMI-porten du använder så kan du ändra ljudkällan.

Lyssna på Andreas, exakt så är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Lyssna på Andreas, exakt så är det.

Det är såna citat som är värda att ha i sin signatur.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Lyssna på Andreas, exakt så är det.

Har man HDMI valt och ljudet ska komma därifrån via datorn så förutsätter man att TVn klarar av det. (Vilket det borde vara standard, därav något annat som spökar)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Har man HDMI valt och ljudet ska komma därifrån via datorn så förutsätter man att TVn klarar av det. (Vilket det borde vara standard, därav något annat som spökar)

Det där stämmer säkert för dig och därför tror du att det stämmer för alla.

Non sequitur alltså.

På min tv och på Andreas tv så måste man gå in i inställningarna för HDMI på tv:n och ändra det.
Dessutom så är det bara HDMI-1 kontakten som har stöd för detta vid signal från datorn på min tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Det där stämmer säkert för dig och därför tror du att det stämmer för alla.

Non sequitur alltså.

På min tv och på Andreas tv så måste man gå in i inställningarna för HDMI på tv:n och ändra det.
Dessutom så är det bara HDMI-1 kontakten som har stöd för detta vid signal från datorn på min tv.

Nu har ju inte jag provat "så många" apparater, men de jag har prövat så är HDMI alltid standard MED ljud från HDMI-kablaget... Det är normalt standard för de mer kända märkena, men nu antar jag att det i ditt fall handlar om ett mer obskyrt märka, och det är Non sequitur ändå, dvs det följer inte av det du antar.

På min billiga tv har alla HDMI-ingångarna det stödet, precis som hos alla andra jag känner. Men helt rätt i att det inte automatiskt är så. Men visa gärna EN tv där man behöver ställa in för att TVn ska ta ljudet från annan källa än HDMI.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv

Nyfiken fråga ni som har HDMI ut från grafik-kortet, jag har inget sånt kort utan en annan äldre digitalutgång som jag glömt namnet på och utan ljud (man får koppla ljudet separat eller lyssna på datorns högtalare)
Är grafik-kortet hopbyggt med ett ljudkort eller sitter det en kabel mellan grafik och ljudkort?
Det är ju liksom så att hur mycket man än trixar med sin teve så blir det inget ljud om inte datorn behagar skicka ut det..

Permalänk
Inaktiv

DVI tror jag det gamla heter förresten, det kom en nyare DVI med ljud också.
Finns ju en massa adaptrar hit och dit mellan alla kontakter, jag kör ljudet separat med en liten "telepropp" stereo in i ljudkortet och i andra änden (obs inte ändan) är det två hederliga "japanpluggar" som passar i min gamla 40" LCD- teve.

Permalänk

Jag lånar tråden lite. Har ett Radeon 5770 kort som har HDMI utgång. Jag hade W7 innan där ljudet och bilden skickades till TVn utan problem via HDMI kabeln. Nu har jag Vista eftersom W7 buggade för mycket för mig pga gammalt moderkort och nu skickar den bara bild och inget ljud. Jag är förvirrad och vet inte vad jag ska göra :S

Kan det ha något att göra med att kör på nyaste beta drivarna nu och det gjorde jag inte innan?

Tacksam för svar.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk

Försöker starta igång tråden igen då jag inte löst problemet ( inte försökt så mycket heller)

Alltså när jag kopplar in min dator i tvn via HDMI så får jag bara bild i tvn medan ljudet kommer ur datorhögtalarna. Grafikkortet är ett NVIDIA® GeForce® 9700M GT och datorn är en Asus G50v. När jag går in på Kontrollpanelen-ljud-uppspelning så kan jag se NVIDIA HDMI Output men det står "Ej inkopplad" under.

Någon som vet hur jag ska göra för att få både ljudet och bilden till tvn eller har liknande problem?

Permalänk

"ej inkopplad" beror antagligen på att tvn inte talat om för datorn att den tar emot signalen. dra ur kontakten och stoppa in den igen så borde den dyka upp. Detta var vanligt förekommande med vår förra philipsTV, vår nya (köpt i höstas) har inte det problemet.

Permalänk
Skrivet av JohnVonSkott:

NVIDIA® GeForce® 9700M GT

Alla ignorerade denna posten? Om jag inte missminner mig så kan inga Nvidiakort innan 4XX-serien skicka ut ljud i HDMI. Finns däremot säkert någon adapter som kan kombinera ljudet från ljudkortet med bilden från ditt grafikkort

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Har samma problem.. Kopplat en Sony 40" NX700 till Radeon 5770 och får bara ut bild genom hdmi sladd... Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Bios

Finns inställningar i bios! Man måste ändra moderkortet (Ifrån DVI till HDMI etc...). Krävs ibland extra drivrutiner till ljudkortet, High definition audio är en sak och HDMI en annan. (inbyggt kort - prova moderkortstillverkarens hemsida.).

Permalänk
Medlem

nu har jag inte läst vad alla andra har skirvit, men dubbelkolla att du har rätt ljudkälla vald. högerknappen på din ljud ikon vid klockan, sen audio device så kolla så att hdmi output är default, finns den inte så kan det va så att ditt nvida kort inte stödjer det. som nämns ovan.

Permalänk
Rekordmedlem

Förutom att det är en gamma tråd så behöver man en separat kabel mellan grafikkort o ljudkort på gamla nvidia, de var mycket sena med att implementera ljudkretsar på sina grafikkort

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.