Intel Clarkdale är bra på pi-beräkning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Varför är bilden i jpg-format?

JPG tar mindre plats och laddar snabbare, så varför skulle han ta PNG? Jag gör alla mina bilder i JPG för att spara på bildservrarna

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

JPG är bra för fotografier, PNG är bra för "grafik", saker med en enkel geometrisk struktur. Ifall du gör en "smiley" eller målar en serie är det (nästan) alltid bättre att använda PNG, inte bara är det 'lossless', utan tar mindre plats. Ifall du tar bilder med en kamera skall du använda Jpeg (eller RAW)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Permalänk
Medlem

danielinterius:

Sorry men det var nog den sämsta superpi bild jag sett, du har ju lyckats dölja resultatet från superpi och därmed gjort din post meningslös!

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem

Super pi använder x87 kod , och finns bara i Intels bibliotek och väldigt gammla AMD.

Så när du kör Super Pi på en AMD , så räknas Pi med andra koder , där av långsammare tider .

Finns bättre Pi räknare , och där är skillnaden mindre , men fortfarande en fördel till Intel , som har en högre ipc.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Häftigt men vore mera intressant och se vad den gör på luft...

Men priset är ju inte direkt lockande.

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD X2 3.01 Ghz & 4GB ram - Super Pi tog 28 sek

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
danielinterius:

Sorry men det var nog den sämsta superpi bild jag sett, du har ju lyckats dölja resultatet från superpi och därmed gjort din post meningslös!

Haha, eller hur, lagom med fail Förstår inte att du är den enda som påpekat det.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur jag ska tiden men det verkar som att båda kärnorna har gjort en separat uträkning för det står:

SuperPI (CPU#0): 51,875sek
SuperPI (CPU#1): 50,016sek

Testade en gång till och ökade prioriteringen till "realtime" då kom jag ner till 44.xxxsek på båda kärnorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrom.emil
säker på att det va 1 mil och inte 1k;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
optimerat som i att kompilatorn räknar ut svaret vid kompilering? dvs starta programmet så har du alla decimaler

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
han öppnade en .txt-fil med svaret på 4,23 sek optimerat som fan men långsam hårddisk xD

Får korrigera mig. Har för första gången kört PiFast sen bytet till Phenom.

Citat:

Program : PiFast version 4.3 (fix 1), by Xavier Gourdon
Computation of 1000000 digits of Pi
Method used : Chudnovsky
Size of FFT : 128 K
Physical memory used : ~ 7769 K
Disk memory used : ~ 0.00 Meg
------------------------------------------------------------
Computation run information :

Start : Fri Jan 01 18:16:56 2010
End : Fri Jan 01 18:16:58 2010
Duration : 1.84 seconds
============================================================
Total computation time : 1.84 seconds (~ 0.00 hours)
============================================================
Pi with 1000000 digits :
Pi = 3.
1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 : 50
5820974944 5923078164 0628620899 8628034825 3421170679 : 100
...

PiFast 10M decimaler ligger rekordet på 13,98s enligt HWBOT. Kan säkert finnas andra listor med bättre tid. Lite drygt dubbla tiden för 10x decimaler jämfört med Super-Pi 1M.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Super PI har ju inte som mål att beräkna PI så snabbt som möjligt heller

Nähe, varför bygga in artificiella bromsar i program? Är det för att utvecklaren sponsras av hårdvarutillverkare som vill sälja snabbare och dyrare hårdvara?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy

Nähe, varför bygga in artificiella bromsar i program? Är det för att utvecklaren sponsras av hårdvarutillverkare som vill sälja snabbare och dyrare hårdvara?

Bromsar? Det viktiga är att tiden är konsekvent och precis så man kan använda den till att jämföra olika processorer. Förstår inte varför hårdvarutillverkare skulle vilja kasta ut snabbare hårdvara för att just det här programmet inte använder den snabbaste algoritmen på att räkna ut decimaler på PI?

För jag tror inte någon använder super pi för att man faktiskt är intresserad av dom X första decimalerna på pi.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
SuperPI (CPU#0): 51,875sek
SuperPI (CPU#1): 50,016sek

Testade en gång till och ökade prioriteringen till "realtime" då kom jag ner till 44.xxxsek på båda kärnorna.

Det låter som att du antingen medvetet kör många program i bakgrunden eller också gör det omedvetet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Bromsar? Det viktiga är att tiden är konsekvent och precis så man kan använda den till att jämföra olika processorer. Förstår inte varför hårdvarutillverkare skulle vilja kasta ut snabbare hårdvara för att just det här programmet inte använder den snabbaste algoritmen på att räkna ut decimaler på PI?

För jag tror inte någon använder super pi för att man faktiskt är intresserad av dom X första decimalerna på pi.

Nu är ju inte din tro intressant, det intressanta är varför super-pi ursprungligen skrevs, och det var för att räkna ut många decimaler på pi. Inget annat.

Super-pi är en portning till windows av ett program som skrevs av den japanske matematikern Yasumasa Kanada 1995 för att beräkna Pi. Enligt wikipedia höjde han rekordet 18 gånger 1981-2002. Från lite drygt 2 miljoner till drygt 1200 miljarder decimaler. Under samma tid höjdes rekordet 9 gånger av andra personer/grupper. Hans sista beräkning av pi tog 600 timmar att komma fram till.

Nuvarande rekordet är drygt 2500 miljarder decimaler satt av Mr Kanadas kollega i april 2009.

Att ursprungliga uppgiften för Superpi inte längre är aktuell, och att programmet nuförtiden används till annat hör inte riktigt hit.

Dessutom är det så gammalt att det inte utnyttjar potentialen i moderna processorer. Att jämföra olika processorer i Superpi är lika dumt som att jämföra moderna grafikkort i DOOM eller annat gammalt från 90-talet som saknar 3D-accelerering.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy

Dessutom är det så gammalt att det inte utnyttjar potentialen i moderna processorer. Att jämföra olika processorer i Superpi är lika dumt som att jämföra moderna grafikkort i DOOM eller annat gammalt från 90-talet som saknar 3D-accelerering.

Men utvecklarna får pengar av hårdvaruföretag för att inte utnyttja modern teknik? Jag förstår inte varför dom tjänar pengar på att inte utnyttja processorns hela kapacitet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
Förstår inte riktigt hur jag ska tiden men det verkar som att båda kärnorna har gjort en separat uträkning för det står:

Testade en gång till och ökade prioriteringen till "realtime" då kom jag ner till 44.xxxsek på båda kärnorna.

Kan stämma, om du kollar D-Frag ovan så får han 28s med en 3GHz AMD X2. Kommer inte ihåg klockan på X2 4200, men om den är 2,0 GHz är skillnaden mellan dina 44 och hans 28 hyfsat relaterade till klockfrekvensen.

Ska själv testa senare, har faktiskt också en AMD X2 på 2,4GHz (väldigt oklockbar, 2,5Ghz går men har inte kännts stabilt så kör default).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Men utvecklarna får pengar av hårdvaruföretag för att inte utnyttja modern teknik? Jag förstår inte varför dom tjänar pengar på att inte utnyttja processorns hela kapacitet?

Nu börjar det spåra ut från nyheten, men jag spann vidare på ditt påstående

Citat:

Super PI har ju inte som mål att beräkna PI så snabbt som möjligt heller

Även ett dåligt optimerat program kör så snabbt som möjligt. Ett program som inte kör så snabbt som möjligt har artificiella bromsar.
Tex beräkningen av 1200 miljarder decimaler 2002 tog 600 timmar på en av dåtidens superdator. Det är 25 dagar. Det är inte så att superdatorer står outnyttjade och väntar på att utföra någon beräkning. 1241,1 miljarder decimaler är i mitt tycke en ganska ojämn siffra. Förmodligen hade de fått 25 dagar tilldelade, och resultatet är vad de hann med på den tiden. Bättre kod och rekordet hade blivit högre.

Jag sa ursprungligen att Superpi inte utnyttjar moderna processorer. Det är så gammalt att på sin höjd utnyttjas MMX-instruktioner. SSE, SSE2. SSE3, SSE4 är alla nyare tillägg som säkert skulle kunna göra nytta.

Det är inte heller säkert att den använda algoritmen passar bra för x86. Tex PiFast kör en annan algoritm, som på en lågt klockad Phenom II kan räkna ut 1M decimaler på mindre än 1/3 av tiden som trådens nyhet handlar om.

Pi har bara ett värde. Oavsett program ska resultatet vara detsamma.
Tex om du ska komprimera en film, väljer du ett gammalt långsamt program eller ett nyare som gör arbetet på långt mindre än halva tiden?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Nu börjar det spåra ut från nyheten, men jag spann vidare på ditt påstående

Även ett dåligt optimerat program kör så snabbt som möjligt. Ett program som inte kör så snabbt som möjligt har artificiella bromsar.
Tex beräkningen av 1200 miljarder decimaler 2002 tog 600 timmar på en av dåtidens superdator. Det är 25 dagar. Det är inte så att superdatorer står outnyttjade och väntar på att utföra någon beräkning. 1241,1 miljarder decimaler är i mitt tycke en ganska ojämn siffra. Förmodligen hade de fått 25 dagar tilldelade, och resultatet är vad de hann med på den tiden. Bättre kod och rekordet hade blivit högre.

Jag sa ursprungligen att Superpi inte utnyttjar moderna processorer. Det är så gammalt att på sin höjd utnyttjas MMX-instruktioner. SSE, SSE2. SSE3, SSE4 är alla nyare tillägg som säkert skulle kunna göra nytta.

Det är inte heller säkert att den använda algoritmen passar bra för x86. Tex PiFast kör en annan algoritm, som på en lågt klockad Phenom II kan räkna ut 1M decimaler på mindre än 1/3 av tiden som trådens nyhet handlar om.

Pi har bara ett värde. Oavsett program ska resultatet vara detsamma.
Tex om du ska komprimera en film, väljer du ett gammalt långsamt program eller ett nyare som gör arbetet på långt mindre än halva tiden?

Ja, nu börjar vi närma oss mycket off-topic, men det jag menade med att super-pi inte beräknar pi så snabbt som som möjligt har inte med bromsar att göra, utan bara lättja över att inte implementera en snabbare/bättre algoritm.

Men du har ju helt rätt i att superpi inte ens duger som en referensmall för att testa beräkningsprestandan på processorer längre då det bland annat inte stödjer multi-threading.

Och jag förstår vad du menar med din analogi om att komprimera en film, men det dom flesta använder superpi för är att köra testet & jämföra tiden mot andra människor. Hela "benchmarks" iden blir ju förstörd om man inte använder samma typ av mjukvara. Precis som med 3Dmarks & allt vad dom heter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det låter som att du antingen medvetet kör många program i bakgrunden eller också gör det omedvetet.

Jag har stängt av 20 program via "msconfig" men tror snarare att det är för att min dator är gammal, inte formaterad på några år och använder över 90% av hårddiskens utrymme.

Har en

AMD A64 2x4200+
1500mb DDR
Radeon HD4850

Permalänk

fett.

men iaf, benchen är nice..

men vem vill ha 1 miljon decimaler på under 7 sekunder!? hahaha nästan inte ens raketforskare är så exakta lol

vet vet.. men det är en rolig tanke iaf O_o

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kinglevel
men vem vill ha 1 miljon decimaler på under 7 sekunder!? hahaha nästan inte ens raketforskare är så exakta lol

Det finns inga praktiska applikationer som drar nytta av mer än, tja, kanske 10 decimaler på pi ifall man är jäkligt fantasifull. Med dagens fysikaliska världsbild är det nästan så att jag vågar säga att t ex 100 decimaler är mer än vad man ens teoretiskt sett skulle ha nytta av, så man hade kunnat sluta räkna decimaler för många hundra år sen ifall man bara var intresserad av applikationer.

Det är nästan roligare att titta på andra hållet för att se hur dålig precision på pi man kan använda och ändå få godtagbara svar. pi=3 är oftast inte något problem i praktiken. Men försök säga det till programmerarna

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det svarta Xp temat på första bilden heter?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Någon som vet vad det svarta Xp temat på första bilden heter?

Det liknar väl Royale Noir?

Permalänk
Avstängd

Nu har testerna börjat dyka upp
http://www.nordichardware.se/nyhet,17110.html

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR