Permalänk

Vad är en flaskhals?

Tjenare Sweclockers.

Ja som titeln säger så undrar jag vad frasen "Flaska, Flaskar & Flaskhals" menas med.
Jag sitter med ett GTX295 oklockad och en i7 920 oklockad, och folk säger att jag måste klocka min processor för att 295an och i7an inte ska "flaska" med varandra?

Finns det någon här som kan förklara i detalj vad detta menas med, jag menar.. Varför måste man klocka sin processor för att få grafikkortet att köras bra? Jag är ganska ny på sånt här och skulle gärna vilja veta mer, eftersom jag är väldigt intresserad av datorer och dess komponenter.

Tack på förhand
-Robin.

Permalänk
Medlem

Det betyder att det finns alltid någon komponent som stoppar upp. Den del som är flaskhalsen i ett system är den del som hindrar systemet i stort att prestera bättre.

Analogin är just vad man skriver. Halsen på en flaska är det som stoppar upp flödet när man häller vätskan där ur.

Om vi säger så här. Om det inte skulle finnas en flaskhals skulle ingen som spelar spel betala för en dyr processor utan lägga alla pengarna på grafikkort, eller hur? Alla komponenter är viktiga även om vissa är viktigare än andra, tex grafikkort och processor är viktiga komponenter.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

grafikkortet är för snabbt i förhållande till din processor. Jag är väl inte så insatt i detta men tror det iallafall

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

ja om du vänder en flaska upp och ner så blir det ju så att innehållet rinner ut saktare genom det lilla hålet i toppen det blir inte det flödet man vill ha .. Altså när folk pratar om flaskhalsar menar dom att informationen stoppas upp i någon av komponenterna pga dess hastighet eller dylikt så om du har en pentium 4 och ett 5970 så är ju grafikkortet väldigt mycke nyare och snabbare så prollen klarar inte av att matcha hastigheten så blir den en så kallad flaskhals. Hoppas du förstår

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det betyder att det finns alltid någon komponent som stoppar upp. Den del som är flaskhalsen i ett system är den del som hindrar systemet i stort att prestera bättre.

Analogin är just vad man skriver. Halsen på en flaska är det som stoppar upp flödet när man häller vätskan där ur.

Om vi säger så här. Om det inte skulle finnas en flaskhals skulle ingen som spelar spel betala för en dyr processor utan lägga alla pengarna på grafikkort, eller hur? Alla komponenter är viktiga även om vissa är viktigare än andra, tex grafikkort och processor är viktiga komponenter.

Okej, jag förstår! Så alltså om jag ska få bättre prestanda så ska jag helst klocka upp min prolle lite grand? Eller är jag helt fel på det nu? Hehe.

Iallafall så tackar jag så mycket för att snabbt och informativt svar!

-Robin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
ja om du vänder en flaska upp och ner så blir det ju så att innehållet rinner ut saktare genom det lilla hålet i toppen det blir inte det flödet man vill ha .. Altså när folk pratar om flaskhalsar menar dom att informationen stoppas upp i någon av komponenterna pga dess hastighet eller dylikt så om du har en pentium 4 och ett 5970 så är ju grafikkortet väldigt mycke nyare och snabbare så prollen klarar inte av att matcha hastigheten så blir den en så kallad flaskhals. Hoppas du förstår

Jahaa ja, aa det börjar slå klirr i huvudet på mig nu! Hehe
Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckesomsagt
Okej, jag förstår! Så alltså om jag ska få bättre prestanda så ska jag helst klocka upp min prolle lite grand? Eller är jag helt fel på det nu? Hehe.

Iallafall så tackar jag så mycket för att snabbt och informativt svar!

-Robin

Du är helt rätt ute

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Du är helt rätt ute

Haha! Skönt att höra Jaja, jag fick något program till mitt moderkort som heter EasyTune eller EasyTuner minns ej riktigt, där fanns det 3 knappar man kunde trycka på så att prollen klockas och allt ska ändras, alltså watt och sånt.. tror jag. hehe.

Men om jag skall klocka min prolle så behöver jag nog köpa ny kylare för jag sitter på stock kylaren just nu, och så inväntar jag mitt nya Cooler Master HAF 932 torn som ska ge bra mycket luft, sen hade jag kollar rundor på den nya Noctua kylaren D-14, något att ha? Hehe

Sen en fråga till, vad föreslår NI att man skall klocka den till?
920an ligger ju på 2.66ghz stock, ska man dra den till 3.2? Eller kanske högre?.

Tack åter igen för snabba och informativa svar! Uppskattas rejält.
Och som sagt är jag ganska ny på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckesomsagt
Haha! Skönt att höra Jaja, jag fick något program till mitt moderkort som heter EasyTune eller EasyTuner minns ej riktigt, där fanns det 3 knappar man kunde trycka på så att prollen klockas och allt ska ändras, alltså watt och sånt.. tror jag. hehe.

Men om jag skall klocka min prolle så behöver jag nog köpa ny kylare för jag sitter på stock kylaren just nu, och så inväntar jag mitt nya Cooler Master HAF 932 torn som ska ge bra mycket luft, sen hade jag kollar rundor på den nya Noctua kylaren D-14, något att ha? Hehe

Sen en fråga till, vad föreslår NI att man skall klocka den till?
920an ligger ju på 2.66ghz stock, ska man dra den till 3.2? Eller kanske högre?.

Tack åter igen för snabba och informativa svar! Uppskattas rejält.
Och som sagt är jag ganska ny på detta.

Precis som du säger är det bra med en ny kylare men det går att klocka även med standardkylaren, ha bara koll på temperaturen. Lär klockningsguiden för Core i7 så lär du dig bättre än att fråga oss, de blir mycket att skriva. Det finns en klocknings FAQ, den är mycket läsvärd.

Hur som helst är en ny feting till kylare att rekommendera. Sen det här med att klocka och spela spel. Om du kan spela de spel du kör nu idag är ju det ingen panik att klocka. Men du vet att du har mer att plocka ut om du skulle behöva det. Men läs på innan du gör något. Läsa läsa läsa, sen klocka.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

ta det inte så seriöst så att du ska lägga massa energi och pengar på att få ett 100% flaskhalslöst system för det går inte..

Alltid nåt som flaskar..

och om du har en i7 så ska du nog se att det är mycket mycket marginellt flashalseffekt men såklart att du kan vinna mycke på att klocka upp prollen...

Vissa stationära märkesdatorer säljs med en bra CPU, mycke minne och stor hårddisk för att konsumenterna ska tycka att det är värt men ofta är det säkert mellanklass grafikkort och moderkortet är ofta ganska basic

Vad jag har fått för mig så kan det vara flaskhals att ha för snabbt system för sitt grafikkort eftersom man då "trycker" data till grafikkortet som då inte hinner räkna nog snabbt..

då är det bättre att ha ett bra grafikkort så man kan klocka CPU lite för att få de där extra krämen bakifrån..

nån får rätta mig om det är fel men så har jag fått för mig det..

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
ta det inte så seriöst så att du ska lägga massa energi och pengar på att få ett 100% flaskhalslöst system för det går inte..

Alltid nåt som flaskar..

och om du har en i7 så ska du nog se att det är mycket mycket marginellt flashalseffekt men såklart att du kan vinna mycke på att klocka upp prollen...

Vissa stationära märkesdatorer säljs med en bra CPU, mycke minne och stor hårddisk för att konsumenterna ska tycka att det är värt men ofta är det säkert mellanklass grafikkort och moderkortet är ofta ganska basic

Vad jag har fått för mig så kan det vara flaskhals att ha för snabbt system för sitt grafikkort eftersom man då "trycker" data till grafikkortet som då inte hinner räkna nog snabbt..

då är det bättre att ha ett bra grafikkort så man kan klocka CPU lite för att få de där extra krämen bakifrån..

nån får rätta mig om det är fel men så har jag fått för mig det..

Helt rätt!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Precis som du säger är det bra med en ny kylare men det går att klocka även med standardkylaren, ha bara koll på temperaturen. Lär klockningsguiden för Core i7 så lär du dig bättre än att fråga oss, de blir mycket att skriva. Det finns en klocknings FAQ, den är mycket läsvärd.

Hur som helst är en ny feting till kylare att rekommendera. Sen det här med att klocka och spela spel. Om du kan spela de spel du kör nu idag är ju det ingen panik att klocka. Men du vet att du har mer att plocka ut om du skulle behöva det. Men läs på innan du gör något. Läsa läsa läsa, sen klocka.

Jag får helt enkelt läsa på lite som du säger!

Vill tacka alla som hjälpt mig så gott det går, uppskattas verkligen.
Tur ni finns som är så kunniga Hehe.

Permalänk

jag skulle inte säga att det alltid är något som flaskar.. det är inte en flaskhals bara för att resultatet skulle kunna bli blir bättre om man ökar eller uppgraderar den delen.
Det kallas flaskhals först när en del är så klen jämfört med resten att det inte spelar nån roll om man uppgraderar resten till übervärsting för att flaskhalsen ändå förhindrar att prestandan blir märkbart bättre.

Permalänk
Medlem

Du far nog vanta ett tag innan ett grafikkort "flaskas" av en i7-processor.
Pratar vi spel sa tror jag inte ens en i5 skulle vara ett problem for ditt GTX295..

Men video/bild arbete, futuremark osv osv mar battre av snabbare processor.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
jag skulle inte säga att det alltid är något som flaskar.. det är inte en flaskhals bara för att resultatet skulle kunna bli blir bättre om man ökar eller uppgraderar den delen.
Det kallas flaskhals först när en del är så klen jämfört med resten att det inte spelar nån roll om man uppgraderar resten till übervärsting för att flaskhalsen ändå förhindrar att prestandan blir märkbart bättre.

Jag är benägen att hålla med dig, folk blir lätt lite fartblinda på ett forum som detta där varje liten FPS skalll pressas fram, annars har man en flaskhals.

Testet nedan har ett tag på nacken, men man ser tendensen rätt klart. I höga upplösningar och med hög grafikkvalitet är det främst grafikkortet som får jobba och då ger inte en ökning av processorns klockfrekvens så mycket FPS-vinst. Dessutom tycker jag personligen inte att man behöver bry sig om man kan pressa ut 80 eller 95 FPS ur ett spel, spelet löper på fint i båda fallen.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=807&p=0

Om man kollar i testet, så ser man att det där med att trådskaparens processor i originalklock skulle flaska grafikkortet är grovt överdrivet. Visst kan man tjäna några FPS på att klocka, men för det mesta är det inte så blodigt. Det är främst i mindre krävande spel och vid låga upplösningar som man kan se en större skillnad, men då har man ju redan tillräckligt hög FPS redan oklockat för att driva spelet helt flytande.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Här är en trevlig liten läsning också, fast lite gammal men med rätt saftig hårdvara iaf: http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Här är en trevlig liten läsning också, fast lite gammal men med rätt saftig hårdvara iaf: http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Typisk processorflask, fpsgrafen är plan i början.

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X