Permalänk

Ljud ut via HDMI

Funderar på att köpa en HP Pavilion dv7-2281eo. Den har ju HDMI, och jag undrar om man kopplar den till förstärkaren kan man då lyssna på tex internet radio då?

Permalänk
Medlem

Har din förstärkare hdmi-ingång så borde det fungera. Men jag visste inte att det fanns förstärkare med hdmi-ingång.

Fakta: HDMI-kabel kan skicka både bild och ljud
Har du kontakt med din förstärkare och dina högtalare så kan du mycket väl lyssna på webradio.

Det jag inte vet:
Om det finns förstärkare som tar emot digitala HDMI-signaler.

Permalänk
Medlem

det beror på om din reciever kan ta emot ljud via HDMI (HDMI-repeater) eller om det är en billig reciever som bara har en HDMI-switch (meningslös funktion som är alldeles för vanlig)

Permalänk

Jodo den har hdmi 1.3 ingångar. men frågan jag ställer mig är om hdmi utgången är kopplad till ljukortet i datorn eller bara grafikortet

förstärkare Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Hade en HP pavilion dv5 1118eo, som det gick att använda HDMI-utgången som ljudkälla. I och för sig testade jag aldrig, men i inställningarna för ljud så kunde man välja hdmi. Det borde alltså inte vara några problem. Däremot så tror jag det är annorlunda på stationära datorer. Då måste man nog ha ett nyare grafikkort som klarar att skicka vidare ljudsignalen. Men det är bara något jag snappat upp, inget som jag kan svära vid.

Permalänk
Medlem

dra till en butik och fråga en försäljare om det går altenativt testa i butiken.

Permalänk

OK jag drar till Net o Net o ser om det funkar. Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freelander
Jodo den har hdmi 1.3 ingångar. men frågan jag ställer mig är om hdmi utgången är kopplad till ljukortet i datorn eller bara grafikortet

förstärkare Onkyo 607

HDMI 1.3 betyder tyvärr inte att det kan ta emot ljud (HDMI-repeater). Men din 607 klarar av att ta emot ljud så det är inga problem. HP Pavilion dv7-2281eo har ett nytt ATI-chip så den ska inte ha några problem att köra ut ljud via HDMI. Bara att välja rätt ljudkälla i inställningarna.

Mängder med billiga receivers som säljs idag har bara HDMI-switch (kallas även HDMI-passthrough), det innebär bara att den för ljudet vidare till TV'n utan att ljudet kommer ur förstärkaren. Detta finns även om det marknadsförs som HDMI 1.3.

Faktum är att HDMI 1.3 knappt tillför nån funktion som vanliga människor använder än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har en HP DV5-1190 bärbar dator med HDMI.
Kan jag få 5.1 ljud ut genom HDMI till min Yamaha förstärkare som har optisk ingång?

Min TV har HDMI ingång men bara stereo ljudutgång.