Permalänk
Relik 📜

Officiell tråd, Asus UL30A

Jag delar upp den gamla tråden då det är väldigt rörigt nu och har varit ett par sidor bakåt när både A- och VT-modellen diskuteras.

I den här tråden snackar vi alltså A-modellen, det vill säga den utan dubbla grafikkort.

Den gamla tråden finns här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Tråden för UL30VT finns här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=UL30A

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hej!

Kan man skapa en recovery skiva för windows7 med denna datorn?
Går det att skapa en fil som man sedan kan bränna ut på en annan dator med optisk enhet?

Hur skapar man den isf?

Permalänk
Medlem

Jag testade installera Ubuntu på min dator och nu ångrar jag mig lite. Jag har kvar alla ursprungliga partitioner men Ubuntu har lagt in GRUB bootloader, och där kan jag välja mellan Ubuntu, memtest, Windows Vista samt Windows 7. Men jag kan inte hitta någon partition för att återskapa min windows installation och som återställer min bootloader.

Någon som har något tips?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

OK, funkade att trycka f9 vid boot... då kunde jag återställa systemet. MEN den återskapar inte MBR!!!! Så nu har jag en dator som inte ens bootar

Hur kan jag nu lättast komma in i min dator så jag kan återställa MBR?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Inaktiv

utan att ta bort fokus från tråden, täntke bara uppmärksamma för de som vill ha en ännu mer slimmad Asus U-serie finns även denna att kika på UX30-QX054V

Permalänk

Fast UX serien har väl bara någon timmes batteritid?

Permalänk
Medlem

Jag är på vippen att beställa en Asus UL30A 165. Innan jag slår till så vill jag höra lite med er om ett par saker jag funderar på.

1. Vad tycker ni om skärmen? Jag har hört att den har dålig betraktningsvinkel? Är det något ni tycker är ett problem? Dessutom såg jag på en video att skärmen var väldigt tunn och recensenten klagade på att skärmen var "sladdrig". Vad säger ni om det? (Titta 0:50 in i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=zKOWLZX82zU).

2. UL30A 180 har mindre hårddisk (329GB mot 500GB), mindre minne (3GB mot 4GB), men samtidigt ett starkare batteri och nätverk på 10/100/1000 (mot 165:ans 10/100). Vilken ska jag satsa på? Hur viktigt är det med ett nätverk som klarar 10/100/1000, inte bara 10/100?

3. Vad tycker ni om datorns processor? Jag äger en Acer Aspire One 110 idag och tycker att den är alldeles för seg. Nu vbet jag att SU7300 är kraftfullare, men fungerar flyter allt på även om man kör typ Spotify, webbläsaren, chattklient samt kopierar lite filer samtidigt? Eller segar datorn ner eller hur upplever ni prestandan? Kommer jag bli lika besviken på prestandan som på min netbook?

4. Någon som kör datorn med Linux, hur fungerar det? Har tex Ubuntu stöd för datorns hårdvara eller är det strul? Vilken batteritid får man ut i Linux?

5. Hur fungerar det att spela upp film i bra kvalité på datorn, hackar det eller flyter det på bra? Tex video från svt play i fullskärm? Eller en dvi-film i bra upplösning?

Det hade varit väldigt bra om jag fick svar på dom här frågorna innan jag slår till och köper mig en Asus UL30A. Jag ska använda datorn för programmering, chatt, surf, mail, musik och film. Jag ska absolut inte spela på datorn, men avskyr min netbooks seghet (och 8,9" skärm).

Permalänk
Medlem

Vilken UL30 modell?

Hej igen

Jag funderar också på att köpa en UL30A, men vill ha den med bäst batteri tid 5600mA, är det UL30A-QX056V modellen man bör ta då? Lite irriterande är att den bara finns på nätet, hade kunnat tänka mig att han i butik och ser att bl.a Siba har men det ar modellen UL30A-QX165V, batteri? Expert har även UL30A-QX163V, batteri på den?

Dessa tre modeller är väl dem med bäst prestanda förutom VT modellen som har ett extra grafikkort...

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem

även jag är intresserad av att köra linux(ubuntu) på denna maskin. främst intresserad av hårdvarustöd och batteritid.

Visa signatur

ASUS M3N78-EM, AMD Phenom X3 8450, 2048MB Corsair XMS, 80GB SSD, 1.5TB HDD + 320GB HDD, Ubuntu 9.10, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Jag tycker att butikerna bluffar lite i sina specifikationer när det gäller vikten. Det står 1,5 kg, men på Asus specifikationsblad så står det tydligt att vikten gäller UL30A med 4-cellsbatteri. I butikerna har ju datorn 8 battericeller.

"1.50 kg, (with 4 cell battery)"

http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=8CwAK6XZ0pekc7aI

Sedan undrar jag om batteriets "effekt" påverkar batteritiden? Det ena batteriet som datorn säljs med är 4400 mAh och det andra 5600 mAh. Är det så att det "lilla" är effektivare på något vis eller har modellerna olika batteritid? Jag tycker det står olika saker på butikernas sidor. Är det någon som kan bekräfta att 56:an har bättre batteritid än 165:an?

Det låter ju självklart att 5600 mAh är bättre än 4400 mAh, men är det helt säkert?

Permalänk

Jag har precis fått min QX-180V, och jag är grymt nöjd än så länge. Dock har jag ett problem; hårddisken skramlar. När jag har datorn still är den i princip tyst, men så fort jag lyfter eller rör den så låter det som att det är något löst i den. Är datorn avstängd så är den helt tyst.
Nån annan som har upplevt samma problem? Kändes drygt att behöva skicka tillbaka den, men jag har väl inget val.

Permalänk
Medlem

Varför vill egentligen de flesta ha batteriet på 5600mAh? Jag skulle få ut drygt 30 minuter, (60 minuter som mest) med det batteriet jämfört med det på 4400mAh, plus 200g extra vikt på datorn.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky
Jag tycker att butikerna bluffar lite i sina specifikationer när det gäller vikten. Det står 1,5 kg, men på Asus specifikationsblad så står det tydligt att vikten gäller UL30A med 4-cellsbatteri. I butikerna har ju datorn 8 battericeller.

"1.50 kg, (with 4 cell battery)"

http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=8CwAK6XZ0pekc7aI

Sedan undrar jag om batteriets "effekt" påverkar batteritiden? Det ena batteriet som datorn säljs med är 4400 mAh och det andra 5600 mAh. Är det så att det "lilla" är effektivare på något vis eller har modellerna olika batteritid? Jag tycker det står olika saker på butikernas sidor. Är det någon som kan bekräfta att 56:an har bättre batteritid än 165:an?

Det låter ju självklart att 5600 mAh är bättre än 4400 mAh, men är det helt säkert?

du kan få ut upp till 1h extra batteritid med 5600mah batteriet jämfört med 4400mah batteriet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyToy
Jag har precis fått min QX-180V, och jag är grymt nöjd än så länge. Dock har jag ett problem; hårddisken skramlar. När jag har datorn still är den i princip tyst, men så fort jag lyfter eller rör den så låter det som att det är något löst i den. Är datorn avstängd så är den helt tyst.
Nån annan som har upplevt samma problem? Kändes drygt att behöva skicka tillbaka den, men jag har väl inget val.

jag tror faktiskt de ska vara så, har hört att de verkar vara en funktion som anpassar hårddisken för rörelse när du lyfter datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
jag tror faktiskt de ska vara så, har hört att de verkar vara en funktion som anpassar hårddisken för rörelse när du lyfter datorn.

Okej, det låter ju bra de. Konstigt bara att jag inte sett nån annan klaga över det... Nåt du kan kolla upp med säkerhet kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky

5. Hur fungerar det att spela upp film i bra kvalité på datorn, hackar det eller flyter det på bra? Tex video från svt play i fullskärm? Eller en dvi-film i bra upplösning?

Detta skulle jag oxå bra gärna vilja ha reda på. Finns det någon anledning att välja VT-modellen om man bara ska kolla på 1080p-film?

VT-modellen är ju bra på sätt och vis, men samtidigt är den mer komplex. Och komplexitet brukar i sin tur innebära problem... Har för mig att jag t.ex. läste nåt om problem med SSD-disk i samband med viloläge för VT-modellen. Om A-versionen spelar upp film mjukt och fint så funderar jag på att nöja mig med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Detta skulle jag oxå bra gärna vilja ha reda på. Finns det någon anledning att välja VT-modellen om man bara ska kolla på 1080p-film?

VT-modellen är ju bra på sätt och vis, men samtidigt är den mer komplex. Och komplexitet brukar i sin tur innebära problem... Har för mig att jag t.ex. läste nåt om problem med SSD-disk i samband med viloläge för VT-modellen. Om A-versionen spelar upp film mjukt och fint så funderar jag på att nöja mig med den.

Jag har bara testat köra vanliga x264 1080p filmer och de funkar utmärkt i Media Player Classic och DVXA. Processorn ligger på <15% usage.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått min Asus UL30A QX056V dator. Jag har installerat Windows 7 och fingrat lite på datorn och har nu några frågor till er andra som har köpt en UL30A-dator.

1. Jag har noterat att "ramen" till skärmen inte sitte rfast ordentligt i kanten längst ner. Ramen sitter löst och det är en glipa mellan skärmen och ramen. Hur är det med era?

2. Jag konstaterar att hårddisken ger ifrån sig ett ljud var och varannan sekund när jag sitter med datorn i knät. Jag har inte testat att ha datorn på ett bord. Låter det från hårddisken nästan hela tiden på era med?

3. Sist men inte minst. Det är en några millimeter stor glipa mellan skärmen högra fäste och datorn som inte finns på vänster sida. Skärmen ser helt ut att vara monterad lite skevt. Det rä olika avstånd mellan skärmens fästen och där fästena fäster i datorn på höger resp vänster sida. Hur är det för er?

Det hade varit bra att få reda på om det här är standard eller om min dator är dåligt monterad. Vad säger ni som har UL30A (QX056V)?

Permalänk

Kan meddela att jag testade att köra Company of heroes på min UL30A och det flöt på fint i native resolution samt inställningarna på låga. Jag är impad att det ändå funkar på GMA4500MHD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky

2. Jag konstaterar att hårddisken ger ifrån sig ett ljud var och varannan sekund när jag sitter med datorn i knät. Jag har inte testat att ha datorn på ett bord. Låter det från hårddisken nästan hela tiden på era med?

dåligt monterad. Vad säger ni som har UL30A (QX056V)?

Samma här, ska det vara så eller inte någon?

Permalänk
Medlem

Någon som känner till en butik i Göteborg där man kan få sig en "hands-on" av UL30A eller UL30VT?

Permalänk
Medlem

Skärmen då, vad säger ni om skärmens kant nertill? Jag hörde ett "knak" när jag stängde locket en gång (precis när jag började "dra" i skärmen för att stänga. Nu ser jag att det är en någon millimeter stor glipa mellan skärmen och ramen runt skärmen längst ner. Det ser inte ut som om ramen är fastsatt annat än i två fästen i hörnen där nere. Är det någon annan som tycker att det är en glipa mellan ramen nertill och själva bildytan?

Ska jag lämna tillbaka datorn (den är helt ny)? Tror ni det räknas som ett "tekniskt fel"?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Någon som känner till en butik i Göteborg där man kan få sig en "hands-on" av UL30A eller UL30VT?

Siba i Nordstan hade UL30A inne innan jul. Dock satt inget batteri i och den var fastlåst så man kunde inte känna på vikten på den.
Sen hittade jag inga andra ställen när jag var runt och letade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack, jag var på Siba i Järnbrott och dom hade den där.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, räknas en glipa mellan bildytan och ramen i bildskärmens nederkant som ett "tekniskt fel"? Är det någon annan som har erfarenhet av att ramen har "släppt lite" från bildskärmen i precis i övergången mellan bildskärmens bildyta och ramen?

Jag lägger till en till fråga här, Jag vet att någon annan har kommenterat hårddisken, men jag tänkte koll med er också. När jag installerar program eller gör någonting som gör att datorn skriver/läser på hårddisken så låter det som det är typ grus i hårddisken. Ska UL30A låta så? Det låter iofs inte som om hårddisken krånglar, men ljudet är ju intressant för det "stör" ju mer än fläkten i datorn (fläkten är iofs är väldigt tyst).

Permalänk
Medlem

@Chucky
Angående skärmen är det nog sådant man får räkna med i den här prisklassen.
Hårddisken: Ja, visst knastrar den och låter lite skönt men det har nog mycket att göra med att den inte är lika ljuddämpad som i en del andra bärbara pga utrymmesbrist. De brukar låta så här bara det att man ofta inte hör det

Själv undrar jag om man kan byta ut de där aeckliga norska och danska tangenterna. Helt en kosmetisk grej men det ser lite rörigt ut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_igu
@Chucky
Angående skärmen är det nog sådant man får räkna med i den här prisklassen.
Hårddisken: Ja, visst knastrar den och låter lite skönt men det har nog mycket att göra med att den inte är lika ljuddämpad som i en del andra bärbara pga utrymmesbrist. De brukar låta så här bara det att man ofta inte hör det

Själv undrar jag om man kan byta ut de där aeckliga norska och danska tangenterna. Helt en kosmetisk grej men det ser lite rörigt ut...

Jag irriterad emig faktiskt också på norska/danska tangenterna när jag satt och skrev på min UL30A förut. Ok, de tär inget problem egentligen, men det var ändå så att jag reagerade på tangenterna.

Aja, jag kanske får leva med skärmen då. Ljudet från hårddisken är lite irriterande, men ingenting som är ett stort problem. Datorn i övrigt är ju riktigt tyst så det är ju lite synd att hårddisken av allt ska låte lite onödigt mycket, men, men. Än så länge är jag väldigt nöjd med min UL30A, men det återstår om mitt förstaintryck står sig efter en tids användning.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky
Jag är på vippen att beställa en Asus UL30A 165. Innan jag slår till så vill jag höra lite med er om ett par saker jag funderar på.

1. Vad tycker ni om skärmen? Jag har hört att den har dålig betraktningsvinkel? Är det något ni tycker är ett problem? Dessutom såg jag på en video att skärmen var väldigt tunn och recensenten klagade på att skärmen var "sladdrig". Vad säger ni om det? (Titta 0:50 in i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=zKOWLZX82zU).

2. UL30A 180 har mindre hårddisk (329GB mot 500GB), mindre minne (3GB mot 4GB), men samtidigt ett starkare batteri och nätverk på 10/100/1000 (mot 165:ans 10/100). Vilken ska jag satsa på? Hur viktigt är det med ett nätverk som klarar 10/100/1000, inte bara 10/100?

3. Vad tycker ni om datorns processor? Jag äger en Acer Aspire One 110 idag och tycker att den är alldeles för seg. Nu vbet jag att SU7300 är kraftfullare, men fungerar flyter allt på även om man kör typ Spotify, webbläsaren, chattklient samt kopierar lite filer samtidigt? Eller segar datorn ner eller hur upplever ni prestandan? Kommer jag bli lika besviken på prestandan som på min netbook?

4. Någon som kör datorn med Linux, hur fungerar det? Har tex Ubuntu stöd för datorns hårdvara eller är det strul? Vilken batteritid får man ut i Linux?

5. Hur fungerar det att spela upp film i bra kvalité på datorn, hackar det eller flyter det på bra? Tex video från svt play i fullskärm? Eller en dvi-film i bra upplösning?

Det hade varit väldigt bra om jag fick svar på dom här frågorna innan jag slår till och köper mig en Asus UL30A. Jag ska använda datorn för programmering, chatt, surf, mail, musik och film. Jag ska absolut inte spela på datorn, men avskyr min netbooks seghet (och 8,9" skärm).

1. Den är väldigt ljusstark. Den är en dröm i de flesta lägen, dock inte med direkt solljus bakom. Betraktningsvinkeln är sådär, i höjdled märker man en del skillnad i färger om den är fel. Vinkla rätt, så blir det snyggt, typ

3. Helt ok. Det du säger är ungefär vad jag håller på med. Ett antal öppna program leder inte till någon märkbar prestandaförlust. Detta är i Ubuntu 9.10, 64-bitars, vilket leder mig till:

4. Allt fungerar direkt ur lådan. Trådlöst (lite sämre signalstyrka, antingen installerar du en nyare kärna, ett par klick, eller så lever man med det tills nästa version av ubuntu släpps, då det finns med från start. Det fungerar iaf!) Ljud, grafik, viloläge, KMS, allt går fint. Batteritiden är inte lika bra som i Windows, jag har iofs inte klockat, men skulle tippa på 6-8 timmar.

Edit: Ett exempel: Sitter nu på mitt rum, ca 15m från routern, 3 gipsväggar emellan(tänk normalt möblerad villa), signalstyrkan pendlar mellan 10-35%. Vet inte hur pass normalt det är.

5. Beror på vilken film. 1080p är ingen höjdare, ljudet synkar inte alltid. SVT Play har jag inte provat, men med tanke på att det antagligen är i Flash så lär det inte fungera superbra. Adobe's fel. Men vanliga filmer, DVD, 720p, allt flyter på perfekt.

Jag tror att denna datorn tillsammans med Ubuntu x86_64 kommer göra dig nöjd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasp81
även jag är intresserad av att köra linux(ubuntu) på denna maskin. främst intresserad av hårdvarustöd och batteritid.

Ta en titt ovan. Har kört Ubuntu på den ett par månader nu. Har ni frågor, PM'a.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky
Vad tror ni, räknas en glipa mellan bildytan och ramen i bildskärmens nederkant som ett "tekniskt fel"? Är det någon annan som har erfarenhet av att ramen har "släppt lite" från bildskärmen i precis i övergången mellan bildskärmens bildyta och ramen?

Jag lägger till en till fråga här, Jag vet att någon annan har kommenterat hårddisken, men jag tänkte koll med er också. När jag installerar program eller gör någonting som gör att datorn skriver/läser på hårddisken så låter det som det är typ grus i hårddisken. Ska UL30A låta så? Det låter iofs inte som om hårddisken krånglar, men ljudet är ju intressant för det "stör" ju mer än fläkten i datorn (fläkten är iofs är väldigt tyst).

Har haft min sedan slutet på september, aldrig hört nåt grus. Ett svagt sus är det enda jag hör, och jag hör det endast när det är "nattetyst"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntonSah
Samma här, ska det vara så eller inte någon?

de har börjat komma Hårddiskar med någon form av Anti-Shock funktion när man lyfter datorn då datorn ger ifrån sig ljud.
Men för att säkerställa detta vore de bra om någon som upplever det här problemet kan öppna luckan för Hårddisken och kolla vad för artikelnummer de står på just den hårddisken.