Permalänk

Slitna skruva i sketen Acer

Tjenare. Lång historia kort.

Syrran kastade datorn i marken och den slutade fungera. Två försök och jag lyckades inte öppna upp skiten. Idag gjorde jag ett nytt försök, och kom längre än någonsin. Jag har hittat skruven som är det sista hindret för att skruva istär datorfan. Men.

För att ta bort skruven måste jag flytta på heatpipen, som är prollens kylare. Och självklart sitter skruvarna hårt som satan (har fått bort den förr) och skruvarna har slitits, så man får inge vidare grepp.

Vad kan jag göra? Får jag inte bort processorkylaren kan jag inte fixa datorn. och jag kan skaka fram likadana skruvar om det skulle behövas.

Så hur ska jag göra?:confused:

Permalänk
Medlem

Byt syrra!

OT:

Är skruven så dålig så återstår nog bara att borra ur den....Men!..Försiktigt och med lågt varv. Att dom slitits ut tyder också på att du haft fel verktyg innan. Rätt mejsel till rätt skruv är A & O.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Byt syrra!

OT:

Är skruven så dålig så återstår nog bara att borra ur den....Men!..Försiktigt och med lågt varv. Att dom slitits ut tyder också på att du haft fel verktyg innan. Rätt mejsel till rätt skruv är A & O.

Stämmer nog mycket riktigt, jag har inte varit så noga förr med att ta en skruvmejsel som passat. :/ Farsan får borra när han kommer hem.

Permalänk

Sånt händer ibland,

Det finns speciella skruvutragare/bits.
http://www.gsoneurope.se/produkt.asp?PK_Id=13&Item_PK_Id=206&...

Men den kanske är knepig att få ner i tajta utrymmen.

Annars är det o borra ner skallen försiktigt.

Tänk på att Skruvmejseln skall passa perfekt & det finns olika stjärnmejslar Philips & Pozi Drive

Permalänk

Jag har jämfört skruvarna som sitter i datorn och turligt nog finns det bara 2 olika skruvar i hela datorn. I så fall, hur gör jag för att bestämma vad det är för skruv?

Permalänk
Medlem

om du har skruvar till vga/dvi skruva ur dom. det glömde jag och kämpade länge innan jag hittade felet.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.