Permalänk

Phenom II eller i5?

Hej
Ser att det går att köpa Phenom II x4 965 3.4 BE, billigare än i5 750. Vilken processor hade ni valt?
Tänker köra den med Radeon HD 5850. Lite tips innan jag trycker på "Gå till kassan"-knappen skulle vara fint.
Tack.

PS - inser nu att detta inlägg kanske borde varit i processor-tråden. Hoppas på överseende.

Permalänk
Medlem

Skulle själv valt i5 pga turbo boost (klockar upp de kärnor som används, då knappt något program/spel använder alla fyra, så du spar ström och får högre klock i spel som inte kräver quad). Sparar på ström och värme, om du inte stänger av detta och överklockar alltså.

Men det är väl annars alltid bra att stödja AMD då Intel tjänar storkovan.

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Satt precis och läste en cpu test i arkivet,och fick se min amd 940 phenom II,bli mosad i speltesten,dessutom går den visst att överklocka 700mhz utan några större ändringar.Kommer nog själv att byta sida nästa gång

Permalänk

De spelar nog ingen större roll, utan handlar väl mer om din budget. Inte kollat upp något än men kan gissa att ett intel-system blir något dyrare, så vill du spara pengar kör på AMD. Du kommer knappast märka någon större skillnad i prestanda.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av najdorf
Hej!

Satt precis och läste en cpu test i arkivet,och fick se min amd 940 phenom II,bli mosad i speltesten,dessutom går den visst att överklocka 700mhz utan några större ändringar.Kommer nog själv att byta sida nästa gång

Jo fast din 940 är några hundralappar billigare också :).

Till TS, det bör nämnas att båda du väljer mellan är tillräckligt bra för att inte flaskhalsa ett hd58xx. Då menar jag i normala situationer och inte 3dMark/spel i 640*480 samt annat bullshit.. i5:an är generellt den bättre men kolla in lite tester och se ifall du tycker prestandaskillnaden motiverar någon hundralapp mer. Ifall du kör på phenom 965:an så se till att köpa den med nyare stepping och lägre strömförbrukning.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

i5 750 självklart, eller vänta Clarkdale är på väg den är 2 kärnor med hyper thread = 4 kärnor

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-clarkdale-core-i5-6...

Jag har i5 och den är jätte bra med spel och allting (lika i7 men utan HT och det finns inga spel som använder mer än 4 kärnor)

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bkm23
i5 750 självklart, eller vänta Clarkdale är på väg den är 2 kärnor med hyper thread = 4 kärnor

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-clarkdale-core-i5-6...

Jag har i5 och den är jätte bra med spel och allting (lika i7 men utan HT och det finns inga spel som använder mer än 4 kärnor)

Ehm, nej... två kärnor kan aldrig utföra lika mycket arbete som fyra oavsett hur många trådar de klarar av att bolla med.

Till skillnad från vad man kan tro så ger en cpu med HT sämre prestanda i de flesta spel jämfört med samma cpu utan HT påslaget. I alla fall i de tester jag läste (för ca 6mån sedan).

EDIT: Bör förtydliga att det bara var i spel som HT inte fungerade så bra. I andra program gav det vanligtvis en prestandaboost. Det bör också tilläggas att det går lika att klocka processorn själv :D.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Håller med kriggus, HT är ett sätt å fuska till sig prestanda, funkar bra så länge din cpu inte börjar bottna å HT gör de bara sämre

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Min intel:
I7 920@4.0ghz (Hyperthreading av)
p6t deluxe v2

Min AMD:
AMD 965@4.0ghz (c3)
Asus Crosshair III

Och jag kan helt ärligt säga att jag inte märker någon som helst skillnad.

Spara dina pengar och köp amd
det är inget snack om saken i7 är bättre men är det verkligen värt pengarna? nej.

lägg dom pengarna på något kul istället en mus ett tangentbord eller varför inte lite pizza

Permalänk
Medlem

Har du en tajt budget så tror jag AMD kan leverera bättre valuta. Med våldsamt billiga moderkort för AM2+ så kan man spara in tillräckligt med pengar mellan Phenom II och i5 så det räcker till en frän processorkylare också, eller en hel del kebab.

Det handlar dels om vad du är ute efter och vad du kan tänka dig betala. Har du en större budget så är väl Intel sedvanligt ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Har du en tajt budget så tror jag AMD kan leverera bättre valuta. Med våldsamt billiga moderkort för AM2+ så kan man spara in tillräckligt med pengar mellan Phenom II och i5 så det räcker till en frän processorkylare också, eller en hel del kebab.

Det handlar dels om vad du är ute efter och vad du kan tänka dig betala. Har du en större budget så är väl Intel sedvanligt ett bättre alternativ.

Jo håller med. Ska TS köpa moderkort för runt 1500 och cpu för 2000 så är det intel som är bäst. Vill du ha moderkort för under 1000 och cpu för 1500 eller mindre så kör på AMD. Tänk bara på att det finns moderkort som har stöd för USB3 och SATA3 nu. Tror det främst är Gigabyte som har det och dessa kort har ett A extra i moderkorts namn.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Ok. Tack allesammans. Det verkar på det hela som om pizza och kebab erbjuds i det ena alternativet, men inte i det andra Tack också för tipsen om moderkorten.

Ska ta mig en funderare över helgen innan jag slår till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Primigenia
Ok. Tack allesammans. Det verkar på det hela som om pizza och kebab erbjuds i det ena alternativet, men inte i det andra Tack också för tipsen om moderkorten.

Ska ta mig en funderare över helgen innan jag slår till.

+1 för AMD-pizza!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

"helmesjoe" haha ja de kommer nog snart såna leksaker
Sitter själv på en PhenomII x3 720 å har inte märkt av nån cpu throttling i vare sig spel eller program
Wow max allt så ligger cpu max 60% på alla 3 kärnor

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.