Nvidia storsatsar på 3D Vision

Permalänk
Medlem

Mycket intressant allt detta, det går åt rätt håll
Däremot är detta bara en språngbräda mot vad som komma skall - äkta Virtual Reality. Att spela spel eller se på film med glasögon är inget slutmål, men det är ett fräckt steg på vägen.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk

Är 3d-effekten likvärdig mellan tekniken i Avatar och den nVidia använder till sina glasögon?

Är det ingen annan som reflekterat över hur snabbt allt detta med 3d dök upp iom Avatar. För ett år sen skulle åtminstone jag aldrig gissat att allt plötsligt skall vara i 3d. Måste ju kännas lite surt för dem som precis "fyndat" en ny tv på mellandagsrean och kommer hem och får läsa nu är det 3d-tv som gäller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Är 3d-effekten likvärdig mellan tekniken i Avatar och den nVidia använder till sina glasögon?

Är det ingen annan som reflekterat över hur snabbt allt detta med 3d dök upp iom Avatar. För ett år sen skulle åtminstone jag aldrig gissat att allt plötsligt skall vara i 3d. Måste ju kännas lite surt för dem som precis "fyndat" en ny tv på mellandagsrean och kommer hem och får läsa nu är det 3d-tv som gäller.

3D film på bio fanns redan på 60-talet i grön-röda formatet, det är historia och ska inte ens nämnas mera..

Jag har set Avatar 3D samt spelat Nvidia 3D Vision och kan säga att jag inte blev specielt imponerad av 3Dn i Avatar lika mycket som jag blev positivt överraskad av PC spel i 3D med Nvidia Vision.

Som sagt 3D är inget nytt, men det har aldrig riktigt slagit igenom, kanske för att tekniken hela tiden springer och att 3d standarden behöver lite mer tid att anpassa sig och utvecklas till varje nytt format. Som någon skrev tidigare fanns tekniken färdig till CRT skärmar, sen kom TFT och 3d fick vänta till 120hz skärmar började tillverkas. (nu) Dock är det nog sant det inte kommer slå igenom "på riktigt" tills 120hz blir standard i dagens LCD skärmar. DVS ifall det är Nvidia Vision tekniken som kommer stå sig, har för mig att SONY kan visa upp RealD tekniken inom hemabion iår på CES, då har vi en teknik som inte kräver active shutter glas och kan använda sig av samma enkla glasögon som man använde på Avatar 3d. Men det är ganska osannolikt eftersom den tekniken är väldigt dyr.

Det som avhåller mig mest från att köpa ett Nvidia 3D vision paket är dom små skärmarna som stöder 120hz idag, endast 22 tum, 23 och 24 tum är på gång men jag vill helst inte ge upp min 28' skärm...

Men jag är väldigt sugen på en Acer H5360 tillsammans med NVidia Vision, tänk er 100' 3D HDReady på väggen. kostar runt 6500 :- endast. Finns redan redo att köpa idag.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd

120 Hz med polariserade glasögon blir 60 Hz.

Dom borde försöka ta upp den lite, 60 Hz är rätt lite. Det är det vi använder nu.
Inte helt bra, när man har över 60 FPS.

Permalänk
Medlem

Som hängiven teknikfreak så blev jag besviken på Avatar 3D. Effekten varierade mellan scenerna från klockren till att se konstigt ut, och jag fick en grym huvudvärk som satt i till dagen efter.

Hoppas verkligen att 3D-spel funkar bättre. Misstänker att det var skärpedjupet och suddigheten i vissa delar av bilden som gjorde att jag fick huvudvärk av Avatar, och det problemet finns ju inte i spel på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
120 Hz med polariserade glasögon blir 60 Hz.

Dom borde försöka ta upp den lite, 60 Hz är rätt lite. Det är det vi använder nu.
Inte helt bra, när man har över 60 FPS.

ja det är lite kasst, tappa halva styrkan är ju inget kul.

Permalänk

Jag forskade en hel del i 3D-utrustning för ett tag sedan, då jag var sjukt sugen på att skaffa lite grejjor.

Personligen väntar jag på skärmar där bilderna för båda ögonen syns hela tiden, eller i minst 100hz per öga, helst 120hz... alltså en skärm på 240hz!

Polarisering är nice, med dubbla projicerade bilder slipper man flimmer, däremot finns det konsumentprodukter som visar 120hz med alternerande polarisering vilket innebär samma upplevelse som med shutter-glasses, bara med andra glasögon. T.ex. iz3d skärmarna som har en andra LCD panel i lager med den första för polarisering. Samma konstruktion har jag sett på några som sålde modifierade inFocus projjar. Den lösningen är nice för man kan vara flera som kikar med varsit par billiga glasögon, men fortfarande inget jag vill spendera pengar på.

Anaglyph-skit är inte heller speciellt intressant... lösningen jag varit mest intresserad av hittills är väl HMDs, men dom har så kass upplösning om man inte vill gå helt bankrutt att det känns omotiverat.

En sak jag funderar på när det gäller 3D-gaming är väl att fokuspunkten är fixerad, alltså där bilderna inte är förskutna. I t.ex. 3D-filmer så flyttas den punkten p.g.a. av kamerornas vinkel, men i spel så ändras den inte... vilket kan vara orsaken till viss ansträngning för ögonen. Eye-tracking hade varit nice i det här fallet, men förmodligen inte tillämpningsbart

Och en kommentar på Avatar 3D! Jag tyckte om upplevelsen, men 3D-film kräver mycket högre framerate om den ska vara njutbar, nu så fungerade panoreringar med objekt nära skärmen inte speciellt bra, hack hack hack! Men allt som allt gillar jag 3D och ser fram emot vad som kommer erbjudas.

Uj vilken random post det blev, aja, är småstressad så det får gå!

Permalänk
Medlem

Det står att fermi kan driva 3 skärmar samtidigt med 3D Vision i HD upplösning, menar dom totalt 1920x1080 över alla tre eller 1920x1080 per skärm så man får 5760x1080?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
120 Hz med polariserade glasögon blir 60 Hz.

Dom borde försöka ta upp den lite, 60 Hz är rätt lite. Det är det vi använder nu.
Inte helt bra, när man har över 60 FPS.

Visar man två polariserade bilder på varandra så får man samma framerate per öga som skärmen visar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spikeBOLL
Personligen väntar jag på skärmar där bilderna för båda ögonen syns hela tiden, eller i minst 100hz per öga, helst 120hz... alltså en skärm på 240hz!

Det finns faktiskt, Samsungs värsting i LED serien har 240hz teknik. Men när jag ringde dom och frågade om 3D så visste han inte vad jag prata om. lite synd...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Det finns faktiskt, Samsungs värsting i LED serien har 240hz teknik. Men när jag ringde dom och frågade om 3D så visste han inte vad jag prata om. lite synd...

Panasonic har en tv med 600hz

EDIT: dock kan det gälla en specifik färg eller något annat så att det låter bättre än vad det egentligen är, som när en skärm har responstiden "2ms". Kanske inte alla tillverkare som 'ljuger' men lite kritisk bör man vara.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

För alla som inte kan se 3D då? Dem struntar man i tydligen. Tacka vet jag OLED. 3D har vatt på kartan många år och aldrig blivit standard jag tror inte det blir det nu iheller.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
För alla som inte kan se 3D då? Dem struntar man i tydligen. Tacka vet jag OLED. 3D har vatt på kartan många år och aldrig blivit standard jag tror inte det blir det nu iheller.

Menar du enögda människor? De borde väl se det i 2D i de fall tekniken går ut på att visa vardera öga en varsin bild. alla med två ögon kan se 3D, och om du har problem med huvudvärk och sånt så kommer det säkert bli bättre när de utvecklar vidare.

Visa signatur

Multiplication creates powerful numbers.

Permalänk

in the land of the blind, the one eyed man is king.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Det finns faktiskt, Samsungs värsting i LED serien har 240hz teknik. Men när jag ringde dom och frågade om 3D så visste han inte vad jag prata om. lite synd...

Hrm, inte lätt att hitta isf! Jag är en obotlig prisjakt-are, och där går det inte söka på mer än 120hz! Däremot finns det tonvis med nyheter om LCD TV på 240hz... men är ju inte riktigt det jag var ute efter. Intressant i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backpacker
Menar du enögda människor? De borde väl se det i 2D i de fall tekniken går ut på att visa vardera öga en varsin bild. alla med två ögon kan se 3D, och om du har problem med huvudvärk och sånt så kommer det säkert bli bättre när de utvecklar vidare.

Det lär kosta en förmögenhet, många har ju 100hz tv men det kommer dem inte göra kompatibelt.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Man måste väl ha full syn på båda sina ögon för att kunna se 3D eller har jag fel?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Man måste väl ha full syn på båda sina ögon för att kunna se 3D eller har jag fel?

Kanske inte full syn precis, men man behöver i alla fall se med båda ögonen.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Är 3d-effekten likvärdig mellan tekniken i Avatar och den nVidia använder till sina glasögon?

Är det ingen annan som reflekterat över hur snabbt allt detta med 3d dök upp iom Avatar. För ett år sen skulle åtminstone jag aldrig gissat att allt plötsligt skall vara i 3d. Måste ju kännas lite surt för dem som precis "fyndat" en ny tv på mellandagsrean och kommer hem och får läsa nu är det 3d-tv som gäller.

Jag har länge velat testa Nvidias shutter-glasögon, tekniken skiljer sig en hel del ifrån de polariserade glasögonen man har på sig under Avatar.

Jag tycker inte att du ska känna dig missnöjd med ditt TV-inköp, även om jag tror att stereoskopisk 3D kommer att ta över visuell media förr eller senare så kommer det ta ett par år innan det blir allmänt använt och hamnar i ett bra prisläge. De flesta personer, precis som dig, har nyss köpt sina HD TV-apparater.

Jag tror att stereoskopisk 3D endast kommer att vara för entusiaster nu i början och hålla sig framför allt till spel. Om två till tre år när Full HD OLED (eller vad som då är bäst) 120hz skärmar hamnar i en lagom prisklass och stereo 3D fått tid att mogna inom media (t.ex. önskar Sony lansera det på PS3 och högst sannolikt även PS4), först då tror jag det e dags att börja överväga ett nytt TV-inköp.

Problemet med datorspelande och stereo 3D är att det drar en hel del extra resurser, även om jag tycker att tekniken idag verkar ligga ett litet steg före spelen (kanske till stor del på grund av att PC spel ofta begränsas av konsolernas dåliga prestanda). Jag tror emellertid att de flesta kommer att välja stereo effekten framför maxad AA och AF.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).