Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjafjan
Jag tror inte punkten på min skärm är märkbar mindre än en nålspets....

Det kanske stämmer i den meningen där det står. Tror knappast att de räknade med låg upplösning på sweclockers hemsida...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Om du förutsätter att man måste accelera för att ändra ens hastighet.

Det där var ett intressant påstående. Med tanke på att acceleration innebär förändring av hastighet (inte nödvändigtvis positiv) så är det nog nödvändigt. Vad föreslår du för annan lösning på att uppnå ljushastigheten? Förutsatt givetvis att föremålet från början befinner sig i vila?

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Fast en roligare fakta hade ju varit:
Om Usain Bolt hade tagit 32nm långa steg med samma frekvens som i 100-metersfinalen i friidrottsVM 2009 hade det tagit honom 726'744'186 sekunder eller 23 år, 10 dagar, 15 timmar, 23 minuter och 6 sekunder att springa 100m.

Tack då slapp jag räkna ut det sj. Det är ju intressant fakta, och har nått med just Bolt att göra vilket inte deras exempel hade:P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Kanske har blivit galet i översättningen och det ska vara ett knappnålshuvud och inte en nålspets?

m96:
Hur kan något vara nästan omöjligt i teorin? Antingen går det eller så går det inte.

Helvette vad petigt då..

Rent matematiskt kan man ju räkna med oändligheten osv så då kanske man säga att det går i teorin...
Men i teorin i praktiken går det inte... om det inte finns något sätt att få fram oändligt med energi på nåt hittills jävligt okänt vis..

Beror alltså på vad man menar med teoretiskt. Det jag försökte få fram ordet nästan.

Ta det inte så allvarligt hårt.

Permalänk
Medlem

Satt dom upp en fet monitor och så hade dom inte mer att skryta om än 32 nm-transistorer?
Detta kan knappast varit det mest intressanta i Intels monitor.
var är dom riktiga nyheterna från Intel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Det där var ett intressant påstående. Med tanke på att acceleration innebär förändring av hastighet (inte nödvändigtvis positiv) så är det nog nödvändigt. Vad föreslår du för annan lösning på att uppnå ljushastigheten? Förutsatt givetvis att föremålet från början befinner sig i vila?

De teorier vi har bygger på att man endast (på makroskopisk skala) kan ändra ett föremåls hastighet genom acceleration. Hur snabbt man nu än ändrar sin hastighet så görs det ändå under något tidsintervall.

Alternativet här är att verkligen ändra ens hastighet på "nolltid". D.v.s. att man "hoppar" från en hastighet till en annan.

Självklart finns det inga som helst teoretiska grunder på att något sådant skulle vara möjligt, eller i alla fall möjligt med ändlig mängd energi. Det skulle i så fall öppna upp möjligheter som "evighets-kraftverket", "överljushastigheter" och annat trevligt.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
De teorier vi har bygger på att man endast (på makroskopisk skala) kan ändra ett föremåls hastighet genom acceleration. Hur snabbt man nu än ändrar sin hastighet så görs det ändå under något tidsintervall.

Alternativet här är att verkligen ändra ens hastighet på "nolltid". D.v.s. att man "hoppar" från en hastighet till en annan.

Självklart finns det inga som helst teoretiska grunder på att något sådant skulle vara möjligt, eller i alla fall möjligt med ändlig mängd energi. Det skulle i så fall öppna upp möjligheter som "evighets-kraftverket", "överljushastigheter" och annat trevligt.

Vilket universum bor du i?

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
De teorier vi har bygger på att man endast (på makroskopisk skala) kan ändra ett föremåls hastighet genom acceleration. Hur snabbt man nu än ändrar sin hastighet så görs det ändå under något tidsintervall.

Alternativet här är att verkligen ändra ens hastighet på "nolltid". D.v.s. att man "hoppar" från en hastighet till en annan.

Självklart finns det inga som helst teoretiska grunder på att något sådant skulle vara möjligt, eller i alla fall möjligt med ändlig mängd energi. Det skulle i så fall öppna upp möjligheter som "evighets-kraftverket", "överljushastigheter" och annat trevligt.

Suck, jag trodde att jag hade stött på någon som faktiskt kunde något om fysik och visste vad han pratade om så man kunde få till en intressant diskussion. Det visade sig att det bara var någon som hade rökt lite för mycket svampar hemma i pojkrummet.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem

Det verka som att det kommer 32nm Quad Core ändå

http://blogs.zdnet.com/computers/?p=1173

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Suck, jag trodde att jag hade stött på någon som faktiskt kunde något om fysik och visste vad han pratade om så man kunde få till en intressant diskussion. Det visade sig att det bara var någon som hade rökt lite för mycket svampar hemma i pojkrummet.

Heh, trodde du ens för en sekund att man, enligt dagens teorier, skulle kunna ändra hastigheten på ett icke masslöst föremål till ljusets hastighet, med ändlig mängd energi, utan att behöva dra till med pseudo-vetenskap/sci-fiction?

I övrigt är detta argument inte skapat av mig själv utan uthämtat från en fysikbok som jag läste för länge sedan. Det var inte menat som en allvarlig teori utan snarare bara som en uppmanelse till att inte ta allt för givet.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Heh, trodde du ens för en sekund att man, enligt dagens teorier, skulle kunna ändra hastigheten på ett icke masslöst föremål till ljusets hastighet, med ändlig mängd energi, utan att behöva dra till med pseudo-vetenskap/sci-fiction?

I övrigt är detta argument inte skapat av mig själv utan uthämtat från en fysikbok som jag läste för länge sedan. Det var inte menat som en allvarlig teori utan snarare bara som en uppmanelse till att inte ta allt för givet.

Nå, det gjorde jag inte. Men som jag sa så hade jag hoppas på att du skulle ha lite mer substans bakom ditt påstående. Nu försöker du bara flumma bort det med dåliga ursäkter. Börjar bli pinsamt.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Nå, det gjorde jag inte. Men som jag sa så hade jag hoppas på att du skulle ha lite mer substans bakom ditt påstående. Nu försöker du bara flumma bort det med dåliga ursäkter. Börjar bli pinsamt.

Nej, det är du som är pinsam

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Nej, det är du som är pinsam

Jag skulle nog vilja hålla fast vid att det är du som är pinsam. Varför skriver du ens om du inte ska tillföra något vettigt?

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Ja för hittills jobbar det bara klåpare på Intel?

Ja självklart, blinkningar antyder 100% allvar och kan ej tolkas annorlunda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onlyleif
Ja självklart, blinkningar antyder 100% allvar och kan ej tolkas annorlunda.

Det kräver en viss intelligensnivå för att förstå ironi.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk

inga nyheter om att shuttle har tagit fram en standard för laptops, dåligt.