Permalänk

Byta hdd, hur lösa OS (windows)

Hej på er alla glada Sweclockare

Har en kompis dator här och ska byta hdd. Grejen är att han inte har nån skiva, utan det är bara recovery-partitionen. Så hur löser man detta?
Kollade hp's sida, men där kunde man bara beställa skiva per post, men skulle ju behöva det i helgen

Dator: HP Pavilion dv6000

Behöver ni nån mer info eller något får ni fråga

Tack så länge!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

gör en backup med något program som finns, på en extern enhet eller Dvd media
boota från dessa och installera systemet.

Permalänk
Medlem

Kolla igenom HP programmen på datorn. Ska finnas ett program som heter nått i stil med recovery disc creator.

Permalänk
Medlem

Eller klona disken till den nya, kör på med den gamla installationen alternativt kör en recovery för ny fräsch installation. Den gamla disken orörd ifall det går snett.

Finns flera trådar där detta beskrivs

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Oj sorry. Glömde ju kanske nämna att disken har crashat, därav byte

Så klona och backup fungerar inte så bra :/

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

HAHA, det man inte har i huvudet, får plånboken ta hand om

Permalänk
Medlem

Även recovery partitionen? den kanske du kan klona till nya disken

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

rädda

du du skulle kunna prova o köra knoppix 5.1
bota från skiva å rädda filer från den crashade disken har andvänt detta några gånger då man inte kunnat hitta disken efter crash .

Permalänk

foppson: ingen anning, vet bara att hdd ger blåskärm. Tips på program som kan klona?

Molor: filerna är inte vikitga, det är recovery partitionen som jag skulle behöva.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

Re: rädda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Molor
du du skulle kunna prova o köra knoppix 5.1
bota från skiva å rädda filer från den crashade disken har andvänt detta några gånger då man inte kunnat hitta disken efter crash .

Knoppix är ju ett Linux OS, hur skall den kunna rädda en kraschad HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
foppson: ingen anning, vet bara att hdd ger blåskärm. Tips på program som kan klona?

Molor: filerna är inte vikitga, det är recovery partitionen som jag skulle behöva.

Jag brukar uteslutande köra Ghost som finns på Hirens BootCD, jag har testat några gånger på bla IBM och klonat recoverypartitionen som normalt inte "syns", då har jag klonat hela disken efter jag formaterat C: om det går vill säga, till en ny disk, kört recoveryfunktionen och 30 minuter senare så är datorn igång.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

foppson: Hur fungerar detta om man bara har plats för 1 hdd i taget?

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
foppson: Hur fungerar detta om man bara har plats för 1 hdd i taget?

Boota med Hirens CDn kör igång Ghost, välj Disc to image eller något, välj DVD-brännaren som destination, ta ur Hirensskivan, Ghost ligger i ramdrive, stoppa i en DVD-skiva, då bränner ghost en image-fil av partitionen på DVD:n (spannar på flera skivor om nödvändigt), nät det är gjort så byter du HDD och startar om igen, startar Ghost från Hirens-skivan, när det är igång så stoppar du i första image-skivan och väljer Image to disc, här kan du vid något tillfälle välja partitionsstorlek, recovery bör du inte ändra men de andra kan du böka med.

Jag är urkass på att beskriva hur man ska göra men hoppas du förstår...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Alternativet ovan skulle kunna fungera med lite tur.
Alternativ 2 - beställ en ny skiva av hp
alt. 3 - beställ en ny av microsoft
alt. 4 - Låna en vista oem som inte kommer från en märkes dator.
alt. 5 - §7

Permalänk

foppson: utmärkt förklaring Vi testar med detta!

jocke92:
1. ska testas nu
2. Kan inte välja rätt os plus att det tar så lång tid
3. Tar lång tid (jag vet att det tar typ 3 dagar)
4. Det är XP MC på den vilket inte är så vanligt........
5. Mjo, men som sagt XP MC.....

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||