Smidig/snabb laptop med bra batteritid omkring 6-8000kr

Permalänk
Medlem

Smidig/snabb laptop med bra batteritid omkring 6-8000kr

Som rubriken lyder. Är inte jättehaj på bärbara datorer men vill som
sagt att den ska kunna hantera flera program samtidigt smidigt och
att den ska klara av Cad-program utan svårigheter. Datorn ska även
ha HDMI-utgång. Kommer egentligen inte använda den så mycket för
spel men det är självklart ingen nackdel om den är bra åt grafikhållet
också. Skärmstorleken ska vara 15-16".

Prioriterar som sagt batteritid högt, bra ljud i högtalarna är också
uppskattat även om det kanske inte är det vanligaste bland bärbara
datorer?

En annan sak är att jag är väldigt förtjust i Macbooks mousepad. Dvs
de smidiga funktionerna typ scrollning m.m. Vet inte om det finns
laptops förutom Apples som har liknande funktioner men det
uppskattas i vilket fall...

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt tittat lite på Asus UL50VT och det verkar vara en lovande dator.
Det här med att den har batteritid på 12h. Tror ni det gäller när datorn är på
1% ljusstyrka och att den bara står på utan att man använder den eller skulle
man kunna sitta och t.ex. surfa 10h i sträck utan att den dör?
Finns det någon mer som har någon erfarenhet av denna datorn?

Permalänk
Medlem

Tycker också att Asus uL30 och uL50 serie verkar bra och snygga med bra batteritid..

Har hört att deras service är bra också så det är ju ett plus..

Det där med Batteritid kan ju var som med Mobiltelefoner

typ att det är MAX möjliga tid datorn klarar sig i standby typ..

Skulle tipp att du får ladda den efter 5 timmar om du jobbar med den...

Som min SE Aino den håller inte ens 2 dygn om man använder den fullt normal användning tar lite bilder och spelar 10min /kväll och ringer några få samtal,,

Sen finns det säkert undantag och Asus kan mycke väl ha fått fram en dator om klarar surf i 8 timmar men,, kanske nån som äger en kan uttala sig...

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Jag har kommit fram till att UL50:n är för stor och siktar mig nog hellre in på en UL30VT isåfall.
Någon som vet om det finns någon butik i Gbg som säljer den så man kan ta sig en titt?
Datorn finns på Sibas hemsida men där står att releasedatumet är 2010-02-01.

Permalänk
Medlem

bara så du vet så är den utan DVD men det behöver man inte så ofta nuförtiden...

Min bror köpte en sån till sin tjej i november och den verkar skitbra och hon är nöjd.. men hon upptäckte efter 1 månad att den sakna optisk enhet,, nåja,, ingen fara...

KÖP den verkar smidig som fan

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Hmm, vad är en optisk enhet?
Jag är medveten om att den inte har DVD-brännare men den kan väl fortfarande läsa dvd-skivor/filmer?

Edit: Saknar den cd-läsare helt och hållet? (tror jag kopplar vad optisk enhet är).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moshi
Hmm, vad är en optisk enhet?
Jag är medveten om att den inte har DVD-brännare men den kan väl fortfarande läsa dvd-skivor/filmer?

En optisk enhet är samma sak som en DVD-läsare

Det ska komma en ny dator om ca. en månad som heter Asus UL30JT, du kan läsa lite om den här: http://zedomax.com/blog/2010/01/08/asus-ul30jt-hands-on-revie...

Dock så tror jag den kommer ligga runt 9-10000, så det bästa är nog UL30VT.
Är du i stort behov av en optisk enhet (DVD-läsare) så kan du alltid köpa en extern.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Skulle ni säga att att UL30VT:n är en prisvärd dator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moshi
Skulle ni säga att att UL30VT:n är en prisvärd dator?

Enligt mig: självklart. Och kollar du på prisjakt så ser du att den ligger på rank 2 bland de bärbara datorerna just nu

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Nu när du nämnde rank så tog jag en titt på datorn som låg först, nämligen Acer Aspire 1810.
Vad är skillnaden Om man tittar på datorerna prestandamässigt, typ hur de
hanterar flera program samtidigt, hur smidigt datorn flyter på m.m.
Jag antar att det är stor skillnad grafikmässigt, någon som kan säga hur stor?

Vilken dator tror ni är starkast på kvalitetssidan?
Sen förstår jag att det är en väldigt relativ fråga, men vilken hade ni valt?

En till fråga. Har sett att många klagar på betraktningsvinkeln på
Asusen och att skärmen är irriterande blank. Finns det någon likvärdig
dator som inte har detta problemet?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se STARKT. Riktigt snabb och grym batteritid, dock uppfyller den inte 15"+ kravet men i och med att man kör 13xx något i upplösning så får man en rätt klar bild ändå. Går ju att koppla in till annan skärm också om man vill det..

Utan optisk enhet även denna, spelar ingen roll enligt mig så man installerar med mesta via .exe's och windows med USB. Bra grafikkort, 7500p i 3dmark06 lirar t.ex. badcompany 2 i medelgrafik med mellan 20-70fps. Även "dubbla" grafikkort, antingen HD5650 som sagt eller intels inbyggda eller vad man ska säga, bara byta när man som helst vill med ett knapptryck i windows, batteritid på mellan 4-8 timmar beroende på vad man gör, konstant arbete kanske 5-6 timmar.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Du tror inte h*n köpt en dator redan såhär 8 månader senare?

Visa signatur

Självklart!