Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter flashat bios

Min dator specifikation
1 Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED m/fläkt
1 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
1 Antec Sonata III Miditower, Svart m/500W Nätaggr.
1 XFX GeForce 8800GTS 650M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDTV/HDCP,650Mhz
1 OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT, XTC, w/two 2048MB, CL5-4-4-15
1 NEC DVD-brännare AD-7203 SATA Svart OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)
1 Gigabyte GA-EP35-DS4, P35, S-775, ATX, Silent Pipe, DES, 2xPCI-Ex16

Ville få igång WOL på min data men hittade inte riktigt inställningen i BIOS så jag testad att flasha mitt BIOS till den senaste verision genom att använda windows applikationen @BIOS som det fanns guide till i min gigabyte manual(installerade ifrån gigabyte skivan). Efter att jag hade gjort denna flashning så började datorn bluescreena när jag spelade så jag antog att det nya BIOS verisionen som spökade så jag ville ha tillbaka den jag hade tidigare. För att göra detta så kopplade jag ut datan och sammankopplade CLR_CMOS pinnarna på modekortet med en skruvmejsel. Detta funkade dock inte så efter mycket läsande så och inga bra nya ideer så laddade jag hem en tidigare BIOS verision ifrån gigabytes hemsida för mitt moderkort ifrån ungefär när jag köpte komponenterna. Sen flashade jag Q-Flash allt gick bra och efter det var klart så startade jag om datan genom Q-Flash och efter det gick allt helt åt helvete...Nu startar inte datorn längre. Datorn startar och efter 2-3 sekunder dör den sen startar den igen och denna gång håller den liv i sig själv bortåt 8-10 sekunder och låter jag den fortsätta till en tredje omstart av sig själv håller den lite längre innan den dör. Dock vågar jag inte testa för länge utan stänger av strömbrytarn efter 2-3 gånger och drar ut sladden.

Edit: Glömde nämna att jag har även testat att ta ut moderkorts batteriet i ~1h detta gjorde ingen skillnad.

Utifrån vad jag har läst så är det bästa att göra felsökning genom att byta ut komponenter för att se vad det är som felar dock har jag inga komponenter att byta ut med då min äldre dator är för gammal och dens komponenter passar inte i min nya dator. Så nu vet jag inte vad jag ska göra för att få min dator att fungera igen :S. Är det någon som har nåt tips om hurvida jag kan fortsätta att fixa min dator?

Alzorz

Permalänk
Medlem

Har man inte dualbios på d moderkortet? Reset typ cmos eller bios knapp på baksidan d har jag på mitt moderkort testa d.

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Entusiast

Det kan hända att ditt försök att nollställa cmos-minnet inte blev fullgod.
CMOS-minnet är uppbackat av en kondensator som håller minnet. CLR_CMOS-byglarna laddar ur kondensatorn när dem kortsluts. Denna bygel måste hållas kortsluten i några minuter för en fullgot nollställning.

En för kort kortslutning leder till en korrupt CMOS-inställning som kan får datorn att ställa in processorn och annan hårdvara på fel sätt och omöjliggöra uppstart.

Prova detta:

1: Koppla ur all utrustning och ström från datorn.
2: Lokalisera klockbatteriet på moderkortet och ta bort det.
3: kortslut "CLR_CMOS" pinnarna med en bygel. Låt vara kortslutet.
4: Låt nu datorn stå så här i minst 10 minuter.
5: Ta en fika.
6: Återställ CLR_CMOS-byglingen till sin ordinarie position.
7: Sätt tillbaka klockbatteriet.
8: Återanslut datorn och kolla om det fungerar.
9: ???
10: Profit!!!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

hmm...hittar ingen på baksidan av datorn, eller sitter den direkt på moderkortet? Glömde nämna i huvudposten att jag har tagit bort moderkorts batteriet i ~1h för att få grund inställningar

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alzorz
hmm...hittar ingen på baksidan av datorn, eller sitter den direkt på moderkortet? Glömde nämna i huvudposten att jag har tagit bort moderkorts batteriet i ~1h för att få grund inställningar

Det räcker inte bara med att ta bort batteriet.
CLR_CMOS bygeln måste hållas kortsluten i några minuter för att ladda ur backup-kondensatorn.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

okej, vad menar du med bygel, ska jag sätta lite ståltråd runt de eller?

Permalänk
Entusiast

"bygel" kan vara en "jumper"
Se bild:

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast

Du får kolla med dinb moderkorts-manual vilka pinnar det är som skall kortslutas.
I normala fall är det pin 2 och 3 som skall kortslutas för nollställning, och pin 1 och 2 för normal drift.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

okej har ingen sån men satte en metall sak som nuddar båda pinnarna, bara att vänta och hålla tummar nu

Permalänk
Entusiast

Ser nu när jag läser manualen till ditt moderkort att du har tillgång till Backup-BIOS, försök att aktivera den om det fortsätter att strula.

EDIT:
Det verkar som om Backup-BIOS på Gigabytes moderkort är automatisk, är ordinarie BIOS korrupt, kickar backupen in per automatik.
När du startar datorn och du inte får någon bild, prova med reset-knappen en gång. Detta borde får backup-BIOS att kicka in.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

tog några bilder för att visa hur det ser ut. Min CLR_CMOS metod fungerar inte riktigt som den vanliga tror jag.

Bild på manualen om CLR_CMOS
http://img682.imageshack.us/img682/5296/sg1s5575.jpg

Bilder på kortet
http://img194.imageshack.us/img194/9606/sg1s5577.jpg
http://img199.imageshack.us/img199/6349/sg1s5578.jpg

Permalänk
Entusiast

Att låta något vila på pinnarna räcker oftast inte. Det händer ofta att pinnarna är av olika höjd och din metod där kanhänd att den bara vilade på den ena pinnen.

Det behövs en bygel för att en kortslutning skall vara fullgod.

Men om du är säker på att CMOS-minnet är nollställt, prova det jag skrev ovan, starta upp datorn och prova reset knappen för att få Backup-BIOS att kicka in.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast

Du nämner också att datorn startar, och sedan stänger av sig efter några sekunder.
Detta kan vara tecken på att CPU-fläkten inte är ansluten till CPU_FAN-anslutningen på moderkortet.
Eller så är nätagget på väg att ge upp då den inte orkar hålla igång.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Blir allt vanligare med sånt där att man i princip ska kunna kortsluta den vid uppstart engång och sedan starta om och allt är rensat.

I vissa fall kan du även köra in ett PS/2 tangentbord och gå in i BIOS blint för att ladda in defaultvärdena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Att låta något vila på pinnarna räcker oftast inte. Det händer ofta att pinnarna är av olika höjd och din metod där kanhänd att den bara vilade på den ena pinnen.

Det behövs en bygel för att en kortslutning skall vara fullgod.

Men om du är säker på att CMOS-minnet är nollställt, prova det jag skrev ovan, starta upp datorn och prova reset knappen för att få Backup-BIOS att kicka in.

okej :S, har ingen bygel men kan testa att sitta med en skruvmejsel några minuter. Vilken är det som är reset knappen?

Permalänk
Entusiast

Reset-knappen är den oftast mindre knappen intill "Power on" som sitter på framsidan av ditt chassi. Se bara till att den knappen också är ansluten till "Reset" pinnarna på moderkortet.

Återigen: Kolla att processor-fläkten är korrekt ansluten till kontakten märkt CPU_FAN på moderkortet

EDIT:
I din moderkortsmanual, på sidan 107, kapitel 5-3-2, hittar du en utmärkt felsökningsguide. Prova den

Länk till manualen:
http://europe.giga-byte.com/FileList/Manual/motherboard_manua...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

På den första bilden där ser du clear cmos-jumpern mitt i bilden.

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Medlem

Oki, trodde du menade nån annan knapp ^^, testade den men den verkade inte fungera då datorn inte startade om utan fortsatte att starta stoppa automatiskt. Tagit ut batteriet igen och hållet + - tillsammans även suttit med en skruvkejsel på CLR_CMOS pinnarna nån minut. Men inget har ändrats :S, fortfarande så att den startar och stoppar osv, värt att nämna är att jag inte får nån bild på skärmen även om den vart igång 15s innan den dör. CPU fläkten sitter på rätt plats. Kanske ska nämna att datan har fungerat felfritt innan i 1½ år innan BIOS flashningarna pajade allt.

Permalänk

Umm... fick exakt samma fel när ett minne inte satt i ordentligt tidigare...

nu låter det väldigt osannolikt för dig... men men...

Permalänk
Entusiast

Som sagt, prova den nämnda felsökningsguiden på sidan 107 och se om den kan hjälpa dig, annars så tror jag du lyckats korruptera BIOS så pass illa att Backup inte kickar in heller. Illa!

Kolla vad du kan få löst per garanti.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma sak vid BIOS flashning med ett EP35-DS4, inte ens Inet fick igång det så jag fick ett nytt.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Gick igenom manual guiden och utifrån den är det antingen total fel på cpu,memory eller moderkortet själv eftersom inget som står hjälper.

okej, enligt det senaste ni säger verkar det som om moderkortet e helt paj :S. Är ju lite jobbigt, frågan är bara hur tar jag reda på bästa sättet att det verkligen är moderkortet som är paj och inte minnen,cpu eller nåt annat som spökar, vore lite tråkigt om jag köper ett nytt moderkort och det inte löser situationen.

Om jag nu skall köpa ett nytt har ni några förslag som passar mina andra delar + stödjer Wake On Lan?