Permalänk
Medlem

Ramminnets betydelse i en NAS (FreeNAS)?

Tänkte bygga en liten NAS som kör FreeNAS.

Finns det någon anledninge att stoppa i mer minne än 1 gig? Eller ens det? Jag vet att det går att köra på väldigt lite, men finns det någon prestandavinst i att ha mer minne i detta sammanhang? Typ kopiering av stora filer eller nåt?

Permalänk
Medlem

Nej det spelar ingen roll om du inte kör typ tunga databaser på den (varför du skulle vilja göra det vet jag inte).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Om du ska använda dig av ZFS kan nog 2GB vara bättre.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köra Intel D945GSEJT.

Men varför vore det bättre med 2GB menar du? Är nyfiken på just dessa tankar!

Permalänk

Alla talar om ZFS... tror jag ska göra en experimentell 6GB NAS.

Provade på openfiler och den frös och hade för sig. Inom en timme bestämde jag mig aldrig mer Openfiler. Känns lustigt med all den positiv kritik den fått. Speciellt hur överlägsen den är FreeNAS.

Det är inte många jag ser här som talar för Openfiler..eller Openfiler över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Det lutar nu åt att jag bara kör ubuntu desktop så kan jag sätta burken i standby vid behov osv.
Datorn kommer bli kraftfull nog att köra det, och det mesta jag behöver kunna göra går ju att göra i ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the tackle
Jag tänkte köra Intel D945GSEJT.

Men varför vore det bättre med 2GB menar du? Är nyfiken på just dessa tankar!

Sun rekomenderar 2gb+ för zfs, det är ett filsystem utöver det vanliga kan man säga Ta en titt på wiki sidan

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD