Intel jobbar på nästa generations SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Summoning
SÅ himla off-topic men kommer man tjäna på defraga ssd:n?
Knappt något väl?

Du tjänar inget på att köra det. Du snarare förlorar på det. Det sliter på disken i onödan.

För övrigt så står ju mycket bra information i intel 80GB g2 tråden.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Fick min SSD igår (Intel X25 G2) och är supernöjd! Väldig skillnad på framförallt laddtider för program, spel och inte minst installationer, det bara blixtrar till!

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Då lär du får vänta rejält länge, bara så du är beredd på det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Keep on dreaming for 10 years^^

Är inte alls säkert. SSD utvecklas riktigt snabbt nu och även om den inte skulle göra det så skulle det ta mindre än 10år innan 1tb ssd är vanligt.
För 2 år sen var 500gb vanliga diskar dom mest prisvärda, idag är det 1.5tb. För 10 år sen var det väl 40gb som var standard.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Är inte alls säkert. SSD utvecklas riktigt snabbt nu och även om den inte skulle göra det så skulle det ta mindre än 10år innan 1tb ssd är vanligt.
För 2 år sen var 500gb vanliga diskar dom mest prisvärda, idag är det 1.5tb. För 10 år sen var det väl 40gb som var standard.

Var någonstans på marknaden ser du att 1,5 tb är mer prisvärda än andra diskar?

Och jävlar vilket gnäll de va på denna tråden då! Fan värre än ett kafferep i bohus xD

Vi fattar att ni inte tycker det är prisvärt, va bra! Då slipper ni slösa pengar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Var någonstans på marknaden ser du att 1,5 tb är mer prisvärda än andra diskar?

Och jävlar vilket gnäll de va på denna tråden då! Fan värre än ett kafferep i bohus xD

Vi fattar att ni inte tycker det är prisvärt, va bra! Då slipper ni slösa pengar!

I butiken. Hur mycket en disk kostar per GB med samma teknik som dom andra diskarna i olika storlekar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

har en lite fråga när vi endå snakar ssd ska jag köpa en intel xm2-m g2 80gb eller
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490463
den är ju snabbare på att skriva .men vilken håller bäst i längden fattar inge om ssd finns det nån guide som man kan läsa lite

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk

Definitionen av prisvärd kan diskuteras beroende på om man räknar med prestanda eller inte..

Så visst har du rätt om man inte räknar prestanda som prisvärt och köper 5400rpm hårddiskar, men om man räknar med prestanda har du tyvärr fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Definitionen av prisvärd kan diskuteras beroende på om man räknar med prestanda eller inte..

Så visst har du rätt om man inte räknar prestanda som prisvärt och köper 5400rpm hårddiskar, men om man räknar med prestanda har du tyvärr fel!

En SSD har bättre prestanda men om jag har för många saker i datorn vill kunna nyttja denna prestandan och sedan använda traditionella diskar för lagring så måste SSD diskarna fortfarande ha en viss storlek.
Når diskarna inte upp till den storleken att jag skulle i majoriteten av mitt arbete/nöje skulle få en förbättring så är den inte prisvärd.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

@kinng_boo
Det som gör Inteldiskarna mer populära än t.ex. den Corsairdisk du funderar på är dess snabbhet att läsa/skriva små datamängder (4kB), d.v.s. det disken alltsom oftast gör om det är en systemdisk.

Permalänk
Medlem

Älskar alla kommentarer i stil med "När en X stor SSD kostar Y, då köper jag!"

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta har olika preferenser/reservationspriser osv, vissa tycker att 2k för 80GB ssd är ok andra inte. Ni som väntar får väl helt enkelt vänta då.

Permalänk
Medlem

Nästan lite sugen på att skaffa en SSD som systemdisk. Fast kvalitén verkar skilja sig enormt bland modellerna enligt SweClockers senaste recension.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Korkad "Nyhet", vad är nytt med att Intel skall minska arkitekturen till 30-20nm? Känns som Hype nyhet.

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
1TB snabb SSD för 1500kr och jag slår till direkt. Vill ju att alla mina spel ska gå snabbare att ladda, det är där laddningstiden märks som mest!

Alltid bra att leva i drömmar!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Är inte alls säkert. SSD utvecklas riktigt snabbt nu och även om den inte skulle göra det så skulle det ta mindre än 10år innan 1tb ssd är vanligt.
För 2 år sen var 500gb vanliga diskar dom mest prisvärda, idag är det 1.5tb. För 10 år sen var det väl 40gb som var standard.

OT. För snart 10 år sedan hade jag en 20GB, 7200 V/min PATA-100, Fujitsu hårddisk som då kostade 1500 kr (dåvarande penningvärde) i mitt dåvarande socket A datorsystem. Större hårddiskar var ännu dyrare... (allt var inte bättre förr eller billigare).

Övrigt.
Tråkigt att se att Intel väntar med att införa SATA-III standarden i år på sin SSD-diskar och enligt mig ett felaktigt beslut då många andra tillverkare inom det området, som jag har läst om det, kommer i olika utsträckning börja rikta om tillverkningen till SATA-III under året. Är det så lär Intel förlora en och annan möjlig kund i år till dem som väljer en konkurrerande märke och produkt istället.

Man undrar vad som kan ligga bakom beslutet till att vänta med att lansera nya produkter - tillverkningsproblem kanske eller vill man se vad de andra tillverkarna inom datorbranschen kommer ut med för olika produkter under året och sedan se om hur man löser eventuella uppkomna problem med den nya tekniken? Spekulation - javisst, men något är det som gör till en stor aktör inom datorbranschen är så avvaktande till SATA-III gränssnittet. Frågan är bara vad...

/Saint25

Permalänk
Medlem

Förmodligen tar man inte med SATA-3 för det inte ger någon märkbar skillnad, de måste upp över 300MB från minneskretsarna och diskkontrollern för de ska finnas någon nytta. Dessutom har Intel inte stöd för SATA-3 i sin egna moderkortskretsar förän 2011, så de vill väl helt enkelt inte släppa SATA-3 diskar moderkort som har SATA-2.

Är bra att de jobbar på att få upp skrivhastigheten, den är lite slö tycker jag på GEN2, får sällan mer än 70-75MB/s på min 80GB disk, skulle gärna vilja ha 30-40MB snabbare skrivhastighet på konternuerlig skriving.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd

Intel bräda som stödjer sata 3.0 = http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=517751

Permalänk
Medlem

Visst kan hastigheterna bli bättre men nu är det viktigare med lite större diskar tycker jag - prisdropp lär vi inte se dom närmaste 6 mån.

Köpte precis min G2:a till min laptop, fungerar svinbra. Men när diskarna blir större & billigare så får den bli systemdisk i min stationära

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

hmmm när kan dessa tänkas komma ut?

tror ni det är värt att vänta om man ser till eventuella prestanda förbättringar?

Permalänk
Medlem

När SSDs med SATA3 kommer ut så lär dom ta ett hopp upp i pris igen och man får fråga sig samma sak igen. Är det värt pengarna?

Men däremot så hoppas jag att priserna på SSDs ändå ska gå ner i år eftersom det hittils verkar ha varit en sån brist på SSDs i lager. När man kollat lagerstatus på prisjakt så tycker jag nästan alla webbutiker saknat dem på lager. Detta tror jag har gjort till att det inte funnits nån prispress på SSDs och tillverkarna har (nästan) kunnat ta vilka priser dom vill. Jo detta är min personliga åsikt. Men på bara nån månad har det dyckt upp massa nya tillverkare och märken jag aldrig ens sett i andra datorkomponentsammanhang så det känns som att SSD diskarna är en schysst kassako för tillverkarna som lockar massa nya tillverkare. Därför hoppas jag att det inom kort blir ett överskott av SSD-diskar på marknaden som får priserna att droppa så som minnespriserna gjorde för ett tag sen. Önsketänkande från min sida.

Kan inte påstå att jag har nåt större behov av SSD men visst är man sugen. Grymt sugen. Speciellt då man köpt nya datordelar men startupptiderna är nästan desamma då man återanvänt sina 5-6 år gamla hårddiskar. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN

Kan inte påstå att jag har nåt större behov av SSD men visst är man sugen. Grymt sugen. Speciellt då man köpt nya datordelar men startupptiderna är nästan desamma då man återanvänt sina 5-6 år gamla hårddiskar. =/

Jag tror också tyvärr som du säger - små lager håller priserna uppe för att vi nu ska bekosta utvecklingskostnaderna - men det är ifs inget nytt i nått sammanhang.

Men till din quote... när du väl suttit vid en dator som har en SSD så vill du inte gå tillbaka. Släng in en CPU på 16 kärnor på vardera 5ghz men de stackars mekaniska hårddisken kommer fortfarande tröttsamt, slitsamt söka sig runt på diskarna...

Men som jag alltid sagt, varför uppgradera när man är nöjd med det man har

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zansiball
hmmm när kan dessa tänkas komma ut?

tror ni det är värt att vänta om man ser till eventuella prestanda förbättringar?

Prestandaskillnad mellan dagens SSDer och dagens hårddiskar: enorm.

Prestandaskillnad mellan dagens SSDer och den hyffsat närliggande framtidens SSDer: liten (i sammanhanget)

Resultat:
Vänta inte för prestandans skull.

Storleken eller priset däremot är en annan femma, om man inte känner att det är värt pengarna för den storlek man vill ha så kommer det ju förstås bli billigare med tiden.