Permalänk
Medlem

HP-Laptop som låser sig! Minnet?

Har köpt en begagnad HP NC4200: http://www.laptopdirect.co.za/download/hp-nc4200.htm

Datorn tenderar att låsa sig lite då och då. Ibland när jag legat med den i sängen ett tag (vi har inte haft samlag).

Jag tror att den blir för varm...

Först trodde jag att det var CPU:n som överhettades, men efter att ha felsökt den så verkar det vara det extra ram-minnet som är instoppat.

Min fråga/frågor är:

1. Vad händer när minnen blir för varma?
2. Är minnen utav sämre kvalité lättare att överhetta? Detta minne är utav märket 1800Memory.com, mitt undermedvetna säger mig att detta suger?
3. Datorns FSB körs i 533Mhz, minnet är på 667Mhz (ej jag som stoppat in det) kan det vara därför det strular? Eller är minnen "bakåtkompitabla" ?
4. När jag har nätspänningen i så har jag aktiverat att fläkten alltid ska köras i BIOS, datorn har aldrig låst sig då, kyler fläkten minnet också?

Har tagit ur minnet nu, och datorn körs på bra.

Jag kan troligen byta minnet, ska jag försöka få pengarna tillbaka och köpa ett utav bättre kvalité?

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem

Kom igen nu nördar! HILFE HILFE

I need your help...

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem

2 saker kan det vara, för varm, plocka isär och ta ur damm, eller grafikdrivrutiner

Permalänk

Att det sitter ett 667Mhz minne i den spelar ingen roll Och eftersom datorn är ett par år gammal kan den va full med damm Så mitt råd är att ta bort tangentbordet i den och rengöra den Oftast bara några skruvar på undersidan att skruva upp + eventuellt några flärpar på överkanten av tangenbordet Alltenativet är att leta fram servicemanualen till den då ser du

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg