Permalänk
Medlem

nya minnen = bättre vad? köra Win 7?

halloy! har en HP zd8000 som jag funderar på att uppdatera från 1gb till 2 eller 3Gb minne.

så de jag undrar över är vad blir bättre egentligen?

spelar lite olika spel på den när jag är hos kompisar och de fungerar bra men kör oftast på lägsta inställningar.
blir de bättre med nya minnen? vad mer blir bättre? allt allmänt?
är de värt att uppgradera den?

datorn är bra gammal nu. men ska den inte klara av Windows 7?
skulle vilja ha win 7 för då kan jag lättare komma åt andras datorer som har vista/7 mm.

och till sist. har någon gjort detta på "sin" någon gång i tidernas begynnelse och vad är erfarenheterna?

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

Jo jag tror du kommer märka skillnad. Inte pga att 2gb skulle ge rakt av mer prestanda, men för att spelet kan använda tillräckligt med minne. 1gb är rätt lite, då den kör alla windows processer och program du har på vid sidan om. Så visst kan du få bättre prestanda om du skaffar en gig till.

Windows 7 kräver rätt lite, så den klarar lätt av det.

Sen vet jag inte om din dator stödjer dual channel. Isånnafall skulle jag valt 2gb eller 4gb, då man helst kör med lika minnen (två st 1gb, två st 2gb) och inte en 1gb och en 2gb. Ska du köra dual channel ska de vara lika.

Tänk också på att du har 2x512mb. Så du måste köpa två st 1gb stickor eller en 2gb sticka och köra med, istället för de gamla.

Minnen ger ingen direkt prestanda skillnad, när man snackar gb. Dock så kan datorn segas ner när du har för lite minne, vilket kan göra att den funkar bättre om du har mer.

Edit, en sak du kan göra är också att ställa in vilka program och processer som ska starta med datorn. Brukar efter en tid vara massa skit som startar och drar ram. Skriv msconfig i kör, eller i startmenyn (om du har vista). Sen går du till fliken start up och kryssar bort program som du inte vill ska starta med datorn.

Kryssa inte bort något du inte känner till. Kan vara microsoft processer. Men t.ex. ituneshelper, botware och liknande kan du kryssa bort.

Permalänk
Medlem

Huddit: tack för ett kanonsvar!
följdfråga ang grafiken. den kommer inte bli bättre och jag kan inte köra mer krävande spel, men den kommer gå stabilare typ?

EDIT: "Memory: The 1 GB of installed RAM (2 x 512 MB, dual channel at 400 MHz) is a very good start for this multimedia-centric notebook, but you'll want to take full advantage of the 2 GB capacity (2 x 1 GB) to maximize the multimedia."

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

ang , msconfig, ta bort allt att starta UTOM ditt virus program, sen om du installerar W7 läs detta.

http://www.askvg.com/15-things-to-do-after-installing-windows...

en liten guide hur man kan stänga en massa skräp som Windows startar.

En snabb dator är beroende på hur många processer som är i gång på samma gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chander
ang , msconfig, ta bort allt att starta UTOM ditt virus program, sen om du installerar W7 läs detta.

http://www.askvg.com/15-things-to-do-after-installing-windows...

en liten guide hur man kan stänga en massa skräp som Windows startar.

En snabb dator är beroende på hur många processer som är i gång på samma gång.

länken sparad har man lite å pyssla med när alla nya prylar kommer

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |