Permalänk
Medlem

Laptop laddar inte batteri!

Har ett litet problem. Råkade ha sönder min laddare till laptopen och var därför tvungen att köpa mig en ny. Det blev en Hama universal-adapter, problemet är nu dock att batteriet inte laddar utan den går direkt via adaptern hela tiden så rycker jag sladden dör laptopen. Vad är felet egentligen?

Dessutom arbetar datorn MYCKET långsammare när jag kör med sladden i, den blir segare än en gammal 500 mhz. Kan tex inte skriva för fort utan att det fryser till. Något som har lösning på något av mina problem?

Mvh

Permalänk
Vive la liberté!

Vad är det för datormodell?

Kan vara så att orginalladdaren är en såkallad "Smart-laddare" med lite extra inbyggd elektronik som datorn måste känna av för att kunna ladda och köra med AC prestanda istället för batteriprestanda

Permalänk
Medlem

Fijutsu Siemens m1425. Tror inte att det är problemet då jag har haft 2 andra laddare som inte är originalladdare och de har laddat upp batteriet.

Permalänk
Vive la liberté!

I så fall låter det som någonting på moderkortet har rykt och datorn inte längre kan känna av om den kör på AC eller batteri, utan tror att den är i batteriläge hela tiden. Du kan möjligtvis inte låna en laddare av någon?

Permalänk
Medlem

Okej, låter ju rätt konstigt då den gick att ladda med den gamla laddaren igår och den var jag tvungen att kassera pga att sladden gick av. Hoppas inte att moderkortet rykt. Kostade mig 700 norska för en ny adapter och datorn är ju så pass gammal att man inte gärna lagar den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlazKent
Okej, låter ju rätt konstigt då den gick att ladda med den gamla laddaren igår och den var jag tvungen att kassera pga att sladden gick av. Hoppas inte att moderkortet rykt. Kostade mig 700 norska för en ny adapter och datorn är ju så pass gammal att man inte gärna lagar den.

Pröva skarva ihop den gamla sladden å se om de fungerar för å utesluta att de har nått med laddaren att göra.

Hur gick sladden av? Våld? Kanske då kontakten eller nått skadades?

Permalänk
Medlem

Testade med en annan adapter, det laddade inte alls då heller. Så vad kan då felet vara? Har batteriet slagits ut eller är det något fel på moderkortet?