Stöd för stereoskopisk 3D i nästa Catalyst

Permalänk
Medlem

men varför 120 hz? blurayfilm visas ju i 24p dvs 24 bilder i sekunder uppdelat på hur många hz skärmen spelar upp filmen i. Då borde väl 50 och 60 hz skärmar visa helt ok bluray 3d?

Permalänk

Blir väl en 10 tusen eller så för en setup med 2 brillor men åtminstone 3 vill jag nog ha. Nvidia verkar optimera så att det bara segar 1/3 eller så på nyare spel. Så i framtiden kan det nog bli mer hanterbart. Men lång väg dit.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Jag har en CRT-skärm som klarar 120 Hz i 800*600 och 100Hz i 1024*768. Då 800*600 känns som en lite väl låg upplösning undrar jag om man kan få skaplig stereografisk effekt i 100 Hz, eller om det är 120 Hz som gäller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
men varför 120 hz? blurayfilm visas ju i 24p dvs 24 bilder i sekunder uppdelat på hur många hz skärmen spelar upp filmen i. Då borde väl 50 och 60 hz skärmar visa helt ok bluray 3d?

tror 25-30Hz/öga blir flimrigt.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

24p är väl inte så värst flimrigt? Ingen kan väl påstå att blurayfilm är flimrigt i annat än stora svep med kameran?

EDIT: ah kanske förstår vad du menar: att glasögonen behöver skifta bild tillräckligt snabbt för att ögat inte ska tycka det är jobbigt.

Permalänk
Hjälpsam

Skillnaden är att en film byter bild 24 gångerr i sekunden, men den är ljus hela tiden.
Shutter glasögonen är svarta en 1/60 dels sekund och ljusa i en 1/60 dels sekund, det skulle flimra oehört i om det gick hälften så snabbt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraeshok
Catalyst 10.1 Beta
Angående 3d, Nvidia kör sin egen version med bara stöd för sina 3-glasögon. ATI har lagt till stöd så vilken tredjepartstillverkare som helst kan använda industristandard 3d-glasögon med sina grafikkort.

Det finns inga färdiga industristandard 3D-glasögon än. Standardiserings organet bildades så sent som augusti förra året och formalierades först nu den 8 januari i år.

Sen får vi väl se hur aktiva AMD/ATI är med att optimera 3D stödet för diverse spel.

Permalänk
Hjälpsam

3D stödet behöver inte optimeras av vare sig ATI eller Nvidia, det finns redan där.
Men speltillverkarna måste utforma spelen, så att dom ser bra ut i 3D.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Jag testade att lira Left4dead i 3D på ett nyöppnat gamerkafé men helt nya maskiner med speciella 3d monitorer (120hz). Man använder samma sorts glasögon som på 3d biografer.

Jag kan säga att det var rätt coolt, men efter mindre än 50 minuter kom huvudvärken och jag var tvungen att stänga av spelet. Det var också väldigt bökigt att ställa in alla inställningar och man var tvungen att sitta med ett exakt avstånd ifrån skärmen annars blir det suddigt.

Även utan huvudvärk skulle jag aldrig få för mig att spela ett spel i 3d, coolt att testa en gång, men inte mer nej tack.

Man blir distraherad och det gick mycket sämre för mig än vad det brukar.

OK? Så det var inte batteridrivna shutter glasögon typ nVIDIAs med en liten box kopplad till skärmen som skickar ut en IR signal? Fick du ont i huvudet på bio också?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Hoppas någon kommer med nåt najsigt hack så att man kan köra med 3D Vision brillorna ihop med ATI's lösning då

Har Geforce 8800GT och 3d Vision brillorna + Viewsonic VX2268WM

Prestandan är lite halvdan då grafikkortet är rätt gammalt. Vill köpa nytt grafikkort men känns dumt att köpa nytt Nvidia nu när det inte finns något DX11 kort från dom än. Vore nice att köpa ett 5870 och sen få det att funka med 3d Vision. I annat fall får jag väl vänta på Fermi.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Varför kan man inte använda samma teknik som i 3D filmerna? Tex som filmen Avatar...tog man av glasögonen såg man att det var dubbelt precis som 3D spelen. Med filmglasögonen slipper man ju elektroniska slutare = innehåller batterier som behöver laddas/bytas. Billigare glasögon, kan användas till både spel och film osv.

Därför att din skärm inte kan generera polariserat ljus, men om du nöjer dig med att ha svartvit bild är det inget problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
3D stödet behöver inte optimeras av vare sig ATI eller Nvidia, det finns redan där.
Men speltillverkarna måste utforma spelen, så att dom ser bra ut i 3D.

Nvidia har inställningar i s.k 3D vision profiler för all spel som dom supportar. Funkar på samma sätt som deras SLI profiler för olika spel.

Permalänk
Medlem

så...nu har nvidia en onödig funktion mindre att skryta med... Jag hade viljat se satsning på dx 10 eller 11 istället för sådant här nonsens som ingen normal människa har råd med iallafall...

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Får meddelandet:

Service Unavailable

The requested service is temporarily unavailable. It is either overloaded or under maintenance. Please try later.

på catalyst hemsidan, kan de vara på väg?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Skillnaden är att en film byter bild 24 gångerr i sekunden, men den är ljus hela tiden.
Shutter glasögonen är svarta en 1/60 dels sekund och ljusa i en 1/60 dels sekund, det skulle flimra oehört i om det gick hälften så snabbt.

Blu-Ray är filmat och lagrat i 24 fps men visas inte det utan antigen i 50 (pal, 1,1,2,2,3,3...därav att PAL-filmer är bokstavligt 4% snabbare och fundera lite vad 4% gör med ljudet om den inte mastras bra), 60 (ntsc 3:2 pulldown 1,1,1,2,2,3,3,3... därav att man upplever "judder" speciellt vid paneringar) och nuförtiden även 48 (11,22,33, därav flimmer på t.ex. Panasonic G10 om man inte tvingar 60 antigen på TVn eller spelaren), 72 (på V och S-serien av Panasonics NeoPDP 1,1,1,2,2,2,3,3,3.. nu börjar vi snacka

Finns mer därtill men det är bara LCD som inte flimmrar vid låg hz, för att bakgrundsbelysningen är "alltid på". Plasma och CRT flimmrar fortfarande vid låg hz.

Bio är 24 hz och därför flimmrar skiten som fan (RealD är 48 dock, 24 för varje öga)

Permalänk
Medlem

Allt det här verkar jätteintressant och jag är positiv till allt som har med 3D att göra. (Helsåld efter att ha sett Avatar 3D)

Men mitt stora, och enda, bekymmer är de som använder glasögon.
Hur ska en som jag som alltid lirar med headset och använder glasögon. Just nu använder jag "terminalglasögon" med minimala och platta bågar för att skava så lite som möjligt mot hörlurarna.

Hur kommer det funka med glasögon + 3D-glasögon + headset?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
så...nu har nvidia en onödig funktion mindre att skryta med... Jag hade viljat se satsning på dx 10 eller 11 istället för sådant här nonsens som ingen normal människa har råd med iallafall...

Jag tycker inte detta är något nonsens. Effekten av 3D med denna typ av glasögon är jätte häftig. DX11 + fysik effekter + 3D kommer att göra spelen helt underbara. Dessutom så är prislappen helt överkomlig för dom flesta skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Härligt ATI. Ny skärm så är de bara tuta o köra

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
Allt det här verkar jätteintressant och jag är positiv till allt som har med 3D att göra. (Helsåld efter att ha sett Avatar 3D)

Men mitt stora, och enda, bekymmer är de som använder glasögon.
Hur ska en som jag som alltid lirar med headset och använder glasögon. Just nu använder jag "terminalglasögon" med minimala och platta bågar för att skava så lite som möjligt mot hörlurarna.

Hur kommer det funka med glasögon + 3D-glasögon + headset?

Nvidias 3D-glasögon funkar bra med vanliga glasögon (självklart beroende på vilken design det är på glasögonen), men med hörlurar känns det hela lite klumpigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
men varför 120 hz? blurayfilm visas ju i 24p dvs 24 bilder i sekunder uppdelat på hur många hz skärmen spelar upp filmen i. Då borde väl 50 och 60 hz skärmar visa helt ok bluray 3d?

24p går alldeles utmärkt att visa på en 120Hz. 5*24 = 120. Men frågan är om blurayfilmerna för 3D kommer att köra 24p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
Allt det här verkar jätteintressant och jag är positiv till allt som har med 3D att göra. (Helsåld efter att ha sett Avatar 3D)

Men mitt stora, och enda, bekymmer är de som använder glasögon.
Hur ska en som jag som alltid lirar med headset och använder glasögon. Just nu använder jag "terminalglasögon" med minimala och platta bågar för att skava så lite som möjligt mot hörlurarna.

Hur kommer det funka med glasögon + 3D-glasögon + headset?

sitter just nu med mina vanliga brillor + nvidia's 3d vision brillor + koss porta pro.

funkar hyfsat, skaver inte så farligt.

använder jag däremot mitt gamla headset med riktigt stora hörselkåpor (http://www.webhallen.com/prod.php?id=14792) så går det inte lika bra. dom täcker inte öronen då nvidia brillorna sticker ut för mycket.

min rekommendation är att du kör t.ex porta pro + en separat mic som du hänger på tröjan eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
så...nu har nvidia en onödig funktion mindre att skryta med... Jag hade viljat se satsning på dx 10 eller 11 istället för sådant här nonsens som ingen normal människa har råd med iallafall...

DirectX10 och DirectX11 är minst lika mycket snack som detta - och teknikerna finns ju fortfarande. Allt AMD gör är ett introducera något "utan vidare" som Nvidia stått och flaggat med ett år redan utan att jag personligen sett något resultat.

Tekniken blir intressant när 120hz blir standard för datorskärmar - innan dess känns det lite fånigt att betala extra pengar på bildskärmen för den sakens skull.

Permalänk
Medlem

Real D visar 144 bilder per sekund, varje bild visas tre gånger per öga. Källmaterialet är 24*2.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

jag testade med en 19" i 85Hz och det var ganska ok det laggade lite mm men annars är det ok om man ska testa skillnaden

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
OK? Så det var inte batteridrivna shutter glasögon typ nVIDIAs med en liten box kopplad till skärmen som skickar ut en IR signal? Fick du ont i huvudet på bio också?

De använde denna bildskärmen http://www.zalman.co.kr/eng/product/product_read.asp?idx=219

Den har en s.k. Linear polarizer LCD panel, den ritar upp 3d bilden på liknande vis som på en 3d biograf och man använder "passiva" 3d glasögon precis som på en 3d biograf.

Jag såg en 3d film på bio och jag fick lite huvudvärk, men inte lika mycket som när jag lirade på 3d gamer cafét, dock hade vi festat en del innan vi gick dit och vi var där vid 03.00 tiden, så jag var säkert extra känslig emot huvudvärk i det tillståndet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Det finns inga färdiga industristandard 3D-glasögon än. Standardiserings organet bildades så sent som augusti förra året och formalierades först nu den 8 januari i år.

Sen får vi väl se hur aktiva AMD/ATI är med att optimera 3D stödet för diverse spel.

Du kan stryka industristandard glasögon från min mening så är den helt ren. Lite klantigt skrivet av mig. Men om vi ser på hur AMD lagt till Bit Couldron och sitt 3d stöd så talar allt för att de kommer stöda eventuelt standard som ratificeras senare, och vilka andra aktiva glasögon som helst som ansluts via t.ex. usb. AMD brukar gilla att hållla sig till industristandarder, medans Nvidia gillar egna lösningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraeshok
Du kan stryka industristandard glasögon från min mening så är den helt ren. Lite klantigt skrivet av mig. Men om vi ser på hur AMD lagt till Bit Couldron och sitt 3d stöd så talar allt för att de kommer stöda eventuelt standard som ratificeras senare, och vilka andra aktiva glasögon som helst som ansluts via t.ex. usb. AMD brukar gilla att hållla sig till industristandarder, medans Nvidia gillar egna lösningar.

Det är ingen större skillnad mellan Nvidias och Bit Coulderons glasögon båda är av LCD-shutter typ. Bit Coulderon använder radiokommunikation vilket troligtvis är en fördel, men det är inget krav i standarden. I vilka fall har inte Nvidia anammat de industristandarder som finns eller kommer? När standarden är klar och definierad så kommer med all säkerhet Nvidia att följa denna standard också så som dom gjort med OpenGL, OpenCL etc...

Permalänk
Medlem

Må så vara att de kommer att följa standarden så småningom, men varför skulle de släppa in konkurrenter till sina egna glasögon som de tar 1000-1500kr för? Navit att tro att de kommer låta andra köra 3D-glasögon med sina produkter när de har en egen lösning sedan nästan 10 år tillbaka (Uppdaterade lösning för '3D' kom tidigt i 2009 och kallas Nvidia 3D Vision). Och radiokommunikation/bluetooth är en avsevärt förbättring mot IR som Nvidia använder sig av, IR är extremt lätt att störa ut med t.ex. andra IR källor eller fluorescerande ljus.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite svårt att följa en standard som ännu inte finns eller hur?
Jag har inte heller påstått att IR skulle vara lika bra som radio.
När det gäller Bit Caulderon glasögonen så verkar det inte heller vara så mycket standard som gäller:

•3D Ready Gaming PC’s
◦Optimized for use with AMD’s ATI GPU’s

Permalänk
Medlem

# Upgradeable for future 3D standards
# Uses reliable IEEE 802.15.4 (ZigBee™ radio) technology
# The BC5000 shutter glasses can also be synchronized with any TV incorporating a VESA 1997.11 standard stereoscopic connector.