Permalänk
Medlem

Varför Lenovo Thinkpads dyra+fula?

Hejsan.

Har funderat ganska mycket på det faktum att Lenovos laptops är både fula, inte så ultimat prestanda + dem är snordyra.

Varför? Har sett bl.a mossan har en sådan i jobbet. Någon som äger en sådan som kan förklara för lilla mig om min okunnighet?

Markie

Permalänk
Hedersmedlem

Kvalité och pålitlighet.

Jag tycker dock att de är riktigt snygga. Skärmen i min T61P är helt sjukt bra, 1680x1050 15.4" med ruskigt bra färgåtergivning. Trackpointen är nästan också värd att betala extra för, riktigt riktigt bekväm när man har blivit van med den.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Entusiast

Kolla på youtube så hittar du massa filmer där folk slänger dem i marken upprepade gånger utan att de går sönder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Jag har 6st och dom är tveklöst dom bästa bärbara man kan köpa om du frågar mig (tillsammans med Apples då om man gillar OS X).

Driftsäkra, tåliga,perfekt trackpoint,underbart tangentbord och med bra hård och mjukvarusupport. Ja dom är dyra och vissa tycker att dom är fula, själv tycker jag alla Siba datorer i öststatsplast med färgglada lampor,mediaknappar och 17 tummare med Musse Pigg upplösning på 1280x800 på 4,8kg är skitful men smaken är som baken, många verkar gilla dom också, sen får man läsa på forumet 3 månader senare hur den överhettar,trackpaden tappar färgen,laddaren lägger av, och man inte ens kan ladda ner drivrutiner för XP på tillverkarens hemsida, sånt slipper jag

En konsumentdator får du skicka till Irland eller nåt annat land för enklare hårdvarufel, jag ringer IBM dom budar över reservdelen och inom ett dygn så plingar UPS på dörren med de delar jag får byta själv utan att garanti påverkas (tex RAM,optisk enhet,disk,mpci-kort,tangentbord,laddare mm)

Kort sagt: thinkpads är för proffs/företag och designad för att leva 4-6år, konsumentprylarna du hittar på Siba är mer slit-och-släng och designad därefter, paddorna har dockningsmöjlighet,långa hård/mjukvaru-cykler (jag kan köpa en heatsink till en 8 år gammal T20 och få den budad till mig på en dag, prova de på Packard Bells hemsida!), drivrutiner för XP,Vista,Win7,olika batteri-options, ultrabay (byt ut optisk enhet mot HDD/batteri) osv osv

Permalänk
Medlem

som Zzzandman sa, dom är pålitliga och robusta, saknar min gamla goa t43'a

tyvärr har jag inte råd att köpa thinkpad då jag är studerande men så fort jag har stabil inkomst blir de nog till att sälja Acer'n och investera i en thinkpad.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
SpelClockers

Jag har en T61p.. Sviker mig aldrig! Som tidigare nämnts så är det bra byggkvalité på datorerna. Mycket tysta i drift (T60/61 serien i alla fall), hör endast hårddisken och ibland luft som flyttas från fläkten om jag kör något krävande. Och trackpointern fungerar mycket bättre än en touchpad, skulle aldrig orka med att behöva använda touchpad varje dag i mitt skolarbete.

Sen ser de professionella ut.. Något som bl.a Acer inte ens är i närheten av i mina ögon.

Permalänk
Medlem

har en t61 som ja har överklockat grafikkortet från 600mhz till 900mhz, 40% ökning på core osv. Undervoltade cpun och den når aldrig över 80C. brukar ligga på 65C när ja spelar tyst laptop.

+ tappat laptopen några gånger, funkar utmärkt fortfarande!

Skärmen är grym osv, va mer behövs säga?

Permalänk
Medlem

Har inte rätt många Thinkpads CAD grafikkort med? Eller är det bara nått som jag fått för mig? ^^
Polares jobb dator hade iaf ett ATI cadkort som kostade skjortan i sin dator, och hon använde den typ till Word i jobbet. Det var av jobbet hon hade fått datorn.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Har inte rätt många Thinkpads CAD grafikkort med? Eller är det bara nått som jag fått för mig?

Jo de stämmer, de workstation-klassade paddorna har graffe optimerad för 3d/cad osv tex gamla favoriten t61p, nuvarande W500 och W510 som lanserades på CES tidigare.

Permalänk
Medlem

Men prestandan på en Lenovo är väll i klass med de skitfula som finns på siba?
Jag menar för 15000kr kan man väll få en av de billigare Dell XPS laptop'sen som är väll ganska bra?

Permalänk
Medlem

Lenovo är gamla IBM.
IBMs thinkpads var utan tvekan bäst på marknaden, även dyrast.

Personligen gillar jag Lenovo skarpt.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markie
Men prestandan på en Lenovo är väll i klass med de skitfula som finns på siba?
Jag menar för 15000kr kan man väll få en av de billigare Dell XPS laptop'sen som är väll ganska bra?

XPS är bra men inte lika bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
Lenovo är gamla IBM.
IBMs thinkpads var utan tvekan bäst på marknaden, även dyrast.

Personligen gillar jag Lenovo skarpt.

IBM sålde Thinkpad til Lenovo har jag för mig.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Jo, men varför väljer man som privatperson att köpa en Thinkpad istället för en lika prestanda-dator för 5000kr billigare?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markie
Jo, men varför väljer man som privatperson att köpa en Thinkpad istället för en lika prestanda-dator för 5000kr billigare?

För att man vill ha en dator som håller?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markie
Jo, men varför väljer man som privatperson att köpa en Thinkpad istället för en lika prestanda-dator för 5000kr billigare?

Har du ens läst svaren du har fått? Jag tycker att Zzzandman gav mer än nog med anledningar varför Thinkpads är värda sitt högre pris.

Permalänk

För att vi alla använder laptops till olika ändamål och i olika miljöer och därför anpassar man de produkter man väljer att köpa efter vad som passar en själv bäst.

Problemet ligger i att andra inte har samma behov och därför, oftast, inte förstår logiken i att betala en högre summa för något som det själva inte har behov av.

Vem bestämmer vad som är designmässigt snyggt?

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markie
Jo, men varför väljer man som privatperson att köpa en Thinkpad istället för en lika prestanda-dator för 5000kr billigare?

Därför att en "prestanda-dator" har inte trackpoint, perfekt tangentbord, roll-cage i skärmen, underrede i kolfiber,thinklight,FDE,TPM,fingeravtrycksläsare (ink pre-boot scanning), dockningmöjligheter,högupplöst matt skärm,ultrabay,olika batteri-lösningar,avancerade tilläggsprogram, driftsäkerhet, 3 års garanti, 7 års reservdelstillgång, inga plomberade serviceportar, APS, godkänd för upp till 80kg tryck på skärmlocket, 10.000 st öppningar/stängningar av skärmen, gummibussningar på hårddiskinterface, uppfyller militära standarder för: dammtålighet,extrema tempaturskillnader,luftfuktighet, vibrationer... Dessutom är dom tysta,svala,lättmeckade,snygga

Vill du ha maximal prestanda för minimala pengar så välj en slit-och-släng dator, vill du ha en slitvarg i 3-5 år som du använder 18 timmar per dygn och som klarar slitage av att flyttas runt överallt så välj en Thinkpad. Många stirrar på specen och tycker en padda är överprissatt, för mig är hårdvaran underordnad att den ska klara 3 år på jobbet där jag flyttar runt den flera ggr/dag och sedan ska den stå ljudlös i bokhyllan dygnet runt som mail/fil/web server i ytterligare 3 år...

NASA använder Thinkpads i rymden och Göran Kropp när han ska klättra runt lite i bergen där kan man ju inte slå på sin Packard Bell och konstatera att den inte bootar upp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Därför att en "prestanda-dator" har inte trackpoint, perfekt tangentbord, roll-cage i skärmen, underrede i kolfiber,thinklight,FDE,TPM,fingeravtrycksläsare (ink pre-boot scanning), dockningmöjligheter,högupplöst matt skärm,ultrabay,olika batteri-lösningar,avancerade tilläggsprogram, driftsäkerhet, 3 års garanti, 7 års reservdelstillgång, inga plomberade serviceportar, APS, godkänd för upp till 80kg tryck på skärmlocket, 10.000 st öppningar/stängningar av skärmen, gummibussningar på hårddiskinterface, uppfyller militära standarder för: dammtålighet,extrema tempaturskillnader,luftfuktighet, vibrationer... Dessutom är dom tysta,svala,lättmeckade,snygga

Vill du ha maximal prestanda för minimala pengar så välj en slit-och-släng dator, vill du ha en slitvarg i 3-5 år som du använder 18 timmar per dygn och som klarar slitage av att flyttas runt överallt så välj en Thinkpad. Många stirrar på specen och tycker en padda är överprissatt, för mig är hårdvaran underordnad att den ska klara 3 år på jobbet där jag flyttar runt den flera ggr/dag och sedan ska den stå ljudlös i bokhyllan dygnet runt som mail/fil/web server i ytterligare 3 år...

NASA använder Thinkpads i rymden och Göran Kropp när han ska klättra runt lite i bergen där kan man ju inte slå på sin Packard Bell och konstatera att den inte bootar upp...

Det förklarade det mesta. Men hur byggs en sådan? Jag menar 80kg tryck på skärmen, det är ju brutalt.

Permalänk
Medlem

Om dom nu håller så länge som du säger, varför har du köpt så många?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markie
Det förklarade det mesta. Men hur byggs en sådan? Jag menar 80kg tryck på skärmen, det är ju brutalt.

Ja de är ganska coolt, det är en stötupptagande sektion under själva skärmen som fördelar ut trycket över ett större område, ungefär som en modern bils krockskydd:

Här ser du vad man kan göra om man vågar:

http://www.youtube.com/watch?v=-CrpUU3cCPE

80 kg är dock inte värst, HPs motsvarighet till Thinkpads, Elitebook (också grymt fina datorer) klarar numera 135kg! Det är ganska bra med den där rollcagen om man har datorn i ryggsäck tillsammans med några böcker, något som kan lägga ganska mycket tryck på skärmlocket. Rollcagen innebär också att datorn kan tappas ner utan att LCD spricker, jag har själva tappat min t61:a nerför en betongtrapp och sopat min x200t rakt ner i klinkersen i köket utan problem...

Edit: glömde säga att tangentbordet är spillsäkert, något som jag provat några ggr, finns dräneringshål undertill så att inte känslig elektronik skadas. Läste om nån som hade spill en kopp kaffe rakt på sin T42:a och den hade överlevt och jag har lagt en halv burk cola rakt i tangentbordet och den överlevt.

http://www.youtube.com/watch?v=SMyiY08HE0U

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megaman9
Om dom nu håller så länge som du säger, varför har du köpt så många?

Haha ja de är en bra fråga, ingen är trasig och jag använder alla inte varje dag men i alla fall över en vecka, en X200 tablet är trevlig att browsa hemsidor med i soffan, min t42:a är filserver/mailserver, min workstationklassade t61p med 1920x1200 är mycket trevlig för virtuella maskiner men ganska tung då är min x200s på 1200 gram trevligare att ta med på resor speciellt då den har inbyggd 3g-modem sen har jag en t60p också mest pga att de var den sista thinkpaden med IPS-skärm som är helt underbar om man jämför med alla junkiga TN-paneler dom monterar nu

Permalänk

En rolig sak med Thinkpads är att de flesta datorerna lever flera liv. Företag köper in de, använder de i 3år och sedan kränger till andra företag/privatpersoner som använder de och i sin tur säljer de vidare.
En flera år gammal Thinkpad duger alltid fint som workstation

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Varför satsar inte Lenovo på prestandan än hållbarheten? Jag menar de skulle kunna trycka in någon bättre grejer i datorerna.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markie
Varför satsar inte Lenovo på prestandan än hållbarheten? Jag menar de skulle kunna trycka in någon bättre grejer i datorerna.

För att det finns 5000 andra märken som gör just det?

Lenovo är inte ensamma om att köra stenhårt på tillförlitlighet, men de är ett av få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markie
Varför satsar inte Lenovo på prestandan än hållbarheten? Jag menar de skulle kunna trycka in någon bättre grejer i datorerna.

Det ena utesluter väl inte det andra? Det enda som inte erbjuds i extrem prestandaväg i Thinkpads är värstinggrafikkort för spel. Är man ute efter en speldator köper man i min värld ingen Thinkpad (eller någon annan bärbar för den delen) utan givetvis en stationär dator.

Allt annat kan du få! Ta bara ett titt på specifikationerna för nya W510 ->

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Jag har 6st och dom är tveklöst dom bästa bärbara man kan köpa om du frågar mig (tillsammans med Apples då om man gillar OS X).

Driftsäkra, tåliga,perfekt trackpoint,underbart tangentbord och med bra hård och mjukvarusupport. Ja dom är dyra och vissa tycker att dom är fula, själv tycker jag alla Siba datorer i öststatsplast med färgglada lampor,mediaknappar och 17 tummare med Musse Pigg upplösning på 1280x800 på 4,8kg är skitful men smaken är som baken, många verkar gilla dom också, sen får man läsa på forumet 3 månader senare hur den överhettar,trackpaden tappar färgen,laddaren lägger av, och man inte ens kan ladda ner drivrutiner för XP på tillverkarens hemsida, sånt slipper jag

En konsumentdator får du skicka till Irland eller nåt annat land för enklare hårdvarufel, jag ringer IBM dom budar över reservdelen och inom ett dygn så plingar UPS på dörren med de delar jag får byta själv utan att garanti påverkas (tex RAM,optisk enhet,disk,mpci-kort,tangentbord,laddare mm)

Kort sagt: thinkpads är för proffs/företag och designad för att leva 4-6år, konsumentprylarna du hittar på Siba är mer slit-och-släng och designad därefter, paddorna har dockningsmöjlighet,långa hård/mjukvaru-cykler (jag kan köpa en heatsink till en 8 år gammal T20 och få den budad till mig på en dag, prova de på Packard Bells hemsida!), drivrutiner för XP,Vista,Win7,olika batteri-options, ultrabay (byt ut optisk enhet mot HDD/batteri) osv osv

Coolt, det här kanske är nåt för mig då.

Jag kan inte tänka mig att vara tvungen till att köra vista/w7 (då är jag hellre utan) så jag kräver fullt xpstöd. Alla lenovo har drivers till xp eller?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Coolt, det här kanske är nåt för mig då.

Jag kan inte tänka mig att vara tvungen till att köra vista/w7 (då är jag hellre utan) så jag kräver fullt xpstöd. Alla lenovo har drivers till xp eller?

Ja dom i T,W och X-serien i alla fall, du kan själv kolla här så ser du:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/TPAD-MATRIX.html

Det som är ännu bättre är att jag kan ladda ner drivare för Windows 7 på min t61p som slutade tillverkas för 18 månader sedan, dvs dom håller även gamla holkar med drivare för OS som inte fanns släppta när datorn slutade tillverkas...

Permalänk
Medlem

Finns även Win7 drivers till min T60 som fyller tre år om en månad. Funkar kanon fortfarande

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxxor
Finns även Win7 drivers till min T60 som fyller tre år om en månad. Funkar kanon fortfarande

Skoj, det är de som är fördelen med en företagsdator, många företag har ett standard-operativ som alla klienter måste köra och därför erbjuder Lenovo både uppgradering och nergradering av OS till både gammal och ny hårdvara som man själv vill (inom rimliga gränser, T4x tex har inget officellt stöd för Win7 men så kom den ju T40 våren 2003 också).