Extrema hörlurar från Ultimate Ears

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Produktbeskriving: KOSS Spark Plug

Frekvensområde: 10-20000 Hz

Pris: c:a 100 spänn.

Ultimate Ears:
18 till 18 000 Hz.

De nya värstinglurarna lanseras i februari och beräknas kosta motsvarande cirka 13 000 kronor inklusive moms.

Snacka om att bli ägda.

Du vet, det finns annat än bara frekvensomfång som påverkar hur bra de låter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Produktbeskriving: KOSS Spark Plug

Frekvensområde: 10-20000 Hz

Pris: c:a 100 spänn.

Ultimate Ears:
18 till 18 000 Hz.

De nya värstinglurarna lanseras i februari och beräknas kosta motsvarande cirka 13 000 kronor inklusive moms.

Snacka om att bli ägda.

Du ägde dig själv med det inlägget.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad låg nivå det är på många av inläggen här, det är väl upp til var och en hur mycket pengar man vill lägga på sin hobby eller sina intressen?

13k är småpotatis för många människor och jag skulle gärna lägga den summan om jag hade haft råd och det visar sig att dom krossar allt annat som är billigare.

Har lagt betydligt mycket mer än så på hifi och hemmabio och jag är väldigt nöjd med alla inköp.

Har lagt 15ggr så mycket pengar på elektronik i år som min bil kostade när jag köpte den...

Permalänk
Medlem

Jag sitter också gärna med en högtalaranläggning för 50kkr. Av flera anledningar så är inte det genomförbart, mest på grund av budget men även utrymme. Och som jag påpekade förut, att stoppa in ett par "feta golvare" i en studentlägenhet eller dylik är ju inte direkt optimalt, varken för grannar eller akustiken. Jag har även högtalare (monitorer) men jag känner konstant att de aldrig kan låta optimalt med mina förutsättningar. Det är skönt att slippa oroa sig om sådant med hörlurar.

Men visst, när jag blir "vuxen" och kan ha ett dedikerat rum för musik osv så är det lätt högtalare som gäller.

Mitt inlägg ovan var bara ett svar på andras reaktioner när de ser dyra hörlurar. Jag tror det är bra många fler som har hört en ordentlig högtalareanläggning än en hörlursanläggning och därav inte vet hur bra en sådan faktiskt kan låta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Produktbeskriving: KOSS Spark Plug

Frekvensområde: 10-20000 Hz

Pris: c:a 100 spänn.

Ultimate Ears:
18 till 18 000 Hz.

De nya värstinglurarna lanseras i februari och beräknas kosta motsvarande cirka 13 000 kronor inklusive moms.

Snacka om att bli ägda.

Det var nog i särklass det mest naiva hifi-påstående jag någonsin sett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoxxorE
Eftersom det samlas lite hifi-folk i den här tråden så tänkte jag passa på att fråga en sak. Vad händer vid utökandet av membran. Det man är ute efter är väl att varje membran ska vara "expert" inom sitt frekvensområde och därmed ge en korrekt återgivning över hela frekvensspektrat.

För att ni ska förstå vad jag menar så utgår jag från detta påstående. Om det är sant eller inte har jag ingen aning om:

Färre högtalarembran är inte lika bra över hela frekvensområdet som fler membran indelade i egna frekvensområden. Men däremot så är det svårare att tajma flera högtalare och kan därför upplevas "rörigare".

Ja och nej. Fler högtalarmembran är absolut inte alltid bättre. Jag har hört högtalare med en diskant och en mellan/bas som låter bättre än en fullfjädrad tre-vägare och även tvärtom. Det skiljer från högtalare till högtalare. Det blir inte rörigare med fler membran. Nästan tvärtom: om du delar upp mellanregistret och basen så behöver inte mellanregistret förflytta lika mycket luft som ett kombinerat element, vilket innebär att det då finns mindre risk för oönskad distortion.

Två tumregler som ofta stämmer (naturligtvis finns det massor av undantag):
1: Större element flyttar oftast mest luft och återger djupare bas. Slaglängden på ett större element är dock längre oftast. Ett undantag är mina högtalare som har dubbla 8" basar som är lite speciellt upphängda för att förminska slaglängden och ändå återge djupbas. Det här med slaglängd leder oss till regel 2.

2: I och med att större element har större slaglängd kräver de oftast mer kraft för att det skall låta bra. Därav är det många tillverkare som använder sig av 2 stycken lite mindre element än ett enda stort. Är det en välkonstruerad högtalare så kan man få precis lika djup bas med två mindre element. Ett praktexempel på detta är Purgatory's (inlägget ovan) högtalare som är tillverkade av Elac. Dessa högtalare har en banddiskant (en underbar sådan) och två stycken 5.25" basar. När man sätter igång dem så undrar man vart basen kommer ifrån. Jag blev alldeles ställd när jag hörde dem första gången.

För att sammanfatta så finns det inget som säger att fler element innebär bättre ljud, men oftast så finns det vissa knep, vad det gäller antalet element, för att förbättra ljudet.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredlovebot
Jag sitter också gärna med en högtalaranläggning för 50kkr. Av flera anledningar så är inte det genomförbart, mest på grund av budget men även utrymme. Och som jag påpekade förut, att stoppa in ett par "feta golvare" i en studentlägenhet eller dylik är ju inte direkt optimalt, varken för grannar eller akustiken. Jag har även högtalare (monitorer) men jag känner konstant att de aldrig kan låta optimalt med mina förutsättningar. Det är skönt att slippa oroa sig om sådant med hörlurar.

Men visst, när jag blir "vuxen" och kan ha ett dedikerat rum för musik osv så är det lätt högtalare som gäller.

Mitt inlägg ovan var bara ett svar på andras reaktioner när de ser dyra hörlurar. Jag tror det är bra många fler som har hört en ordentlig högtalareanläggning än en hörlursanläggning och därav inte vet hur bra en sådan faktiskt kan låta.

Okej, missförstod lite. Det klart, har man inga vettiga förhållanden för stora högtalare är det kanske inte värt det. Det är ju ett misstag som väldigt många gör med fruktansvärt dyra anläggningar också. Att stoppa in ett par golvare som väger 120 kg styck i ett rum på 20 kvm. blir oftast inte särskilt bra då de behöver mer yta att spela på som du sa.

Det stämmer nog mycket väl att de flesta inte har hört en riktig hörlursanläggning. Framför allt trora jag att de flesta inte vet vad de ska leta efter i ett par dyra lurar, och därav inte förstår hur folk kan spendera så mycket på ett par lurar. Nu har ju jag som sagt prioriterat att lägga pengar på stor hifi men är även hörlursentusiast när jag kan

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det var nog i särklass det mest naiva hifi-påstående jag någonsin sett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Du ägde dig själv med det inlägget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoxxorE
Frekvensområde är inte det ända som avgör om en högtalare är bra. Lite som att säga att min dator är bättre än din eftersom mitt nätagg kan ge 1000W.
[/I]

Nu kan jag inte säga något mer än att Koss Spark är en av de mest usla in-ear lurar jag använt, det är verkligen bara bas som gäller och något bra ljud är det inte på tal om över huvudtaget.

Men oavsett hur man diskuterar, så kan man ALDRIG komma ifrån det faktum, att dra på ett par lurar för 13k, som inte klarar ens samma frekvensomfång som ett par lurar för 199kr är bara rent ut sagt störtlöjligt.

Eller eftersom jag nu tydligen var så ägd, kanske ni kan förklara varför man skulle producera ett par lurar som är gjorda för*bra ljud*, man i slutländan förlorar loppet då de aldrig kommer nå mållinjen, på exakt samma gång som priset är väldigt högt.

Eller ni kanske uppgraderar erat system där hemma med ett par nya högtalare för det trippla priset, som inte ens pallar halva frekvensområdet av erat gamla system?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Nu kan jag inte säga något mer än att Koss Spark är en av de mest usla in-ear lurar jag använt, det är verkligen bara bas som gäller och något bra ljud är det inte på tal om över huvudtaget.

Men oavsett hur man diskuterar, så kan man ALDRIG komma ifrån det faktum, att dra på ett par lurar för 13k, som inte klarar ens samma frekvensomfång som ett par lurar för 199kr är bara rent ut sagt störtlöjligt.

Eller eftersom jag nu tydligen var så ägd, kanske ni kan förklara varför man skulle producera ett par lurar som är gjorda för*bra ljud*, man i slutländan förlorar loppet då de aldrig kommer nå mållinjen, på exakt samma gång som priset är väldigt högt.

Eller ni kanske uppgraderar erat system där hemma med ett par nya högtalare för det trippla priset, som inte ens pallar halva frekvensområdet av erat gamla system?

Men och? Den lilla skillnad på frekvensomfång spelar inte den minsta roll! Det hörbara området ligger mellan ca 20-20000hz för ett barn, när man blir tonåring/vuxen sjunker maxfrekvensen med några tusen.

Inom ljud finns det en jävla massa andra parametrar som är 100ggr viktigare än frekvensomfånget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Men oavsett hur man diskuterar, så kan man ALDRIG komma ifrån det faktum, att dra på ett par lurar för 13k, som inte klarar ens samma frekvensomfång som ett par lurar för 199kr är bara rent ut sagt störtlöjligt.

Ungefär lika löjligt som att en Denon-förstärkare på 5x30W är mer kraftfull än en 5x150W förstärkare från Yamaha.

Jag råkar dessutom höra riktigt höga frekvenser, och jag skulle gott klara mig utan ljud med frekvensen 18 356Hz.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Produktbeskriving: KOSS Spark Plug

Frekvensområde: 10-20000 Hz

Pris: c:a 100 spänn.

Ultimate Ears:
18 till 18 000 Hz.

De nya värstinglurarna lanseras i februari och beräknas kosta motsvarande cirka 13 000 kronor inklusive moms.

Snacka om att bli ägda.

Snacka om att du blev ägd som precis gjorde bort dig big time

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Ni som nu skulle kunna punga ut så mycket pengar för ett par lurar, av nyfikenhet, vad ska ni använda dom till?

för protalbelt bruk en imod + nån förstärkare typ rsa predator/shadow. Har man väldigt stora fickr kan manalltid slänga på en v-cap dock

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Naturligtvis får folk lägga pengar på vad de vill men man skall inte förvänta sig för mycket. En relativt bra tumregel är att tänka så här:
45% av det slutgiltiga ljudet utgörs av utrustningen i anläggningen
45% utgörs av placering och akustik i rummet
10% kan utgöras av kablar [/B]

Många verkar glömma ljudkällan och hur den har spelats in och jag gissar att inte de flesta artisterna använder sig av nätsladdar för 5000 kr per meter.

För övrigt så finns det de som lägger ut flera miljoner på sina system och rackmonterar och har totalt separerad elförsörjning osv.

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Nu kan jag inte säga något mer än att Koss Spark är en av de mest usla in-ear lurar jag använt, det är verkligen bara bas som gäller och något bra ljud är det inte på tal om över huvudtaget.

Men oavsett hur man diskuterar, så kan man ALDRIG komma ifrån det faktum, att dra på ett par lurar för 13k, som inte klarar ens samma frekvensomfång som ett par lurar för 199kr är bara rent ut sagt störtlöjligt.

Eller eftersom jag nu tydligen var så ägd, kanske ni kan förklara varför man skulle producera ett par lurar som är gjorda för*bra ljud*, man i slutländan förlorar loppet då de aldrig kommer nå mållinjen, på exakt samma gång som priset är väldigt högt.

Eller ni kanske uppgraderar erat system där hemma med ett par nya högtalare för det trippla priset, som inte ens pallar halva frekvensområdet av erat gamla system?

Frekvensomfånget spelar ingen roll för hur en högtalare låter. Det finns högtalare som spelar upp till 100.000 Hz som mycket väl kan låta sämre än högtalare som spelar upp till 20.000 Hz. En människas hörsel går ungefär från 20 Hz till 20 KHz när den är som bäst.

Sedan så kan jag lova dig att anledningen till att siffrorna ser ut som de gör, angående dessa lurar, är att UE skriver frekvensomfång som är äkta och det gör inte Koss. Det spelar ingen roll om en lur går ner till 10 Hz om det är -6db (dvs en fjärdedel av volymen på det faktiska frekvensomfånget). Kollar du +/- 0db så ser det garanterat väldigt annorlunda ut. Spark Plug har väldigt mycket högbas vilket ger den tyngden som folk vanligtvis syftar på när de säger "bas", men inte är det mycket som låter under 35 Hz.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saeon
Många verkar glömma ljudkällan och hur den har spelats in och jag gissar att inte de flesta artisterna använder sig av nätsladdar för 5000 kr per meter.

För övrigt så finns det de som lägger ut flera miljoner på sina system och rackmonterar och har totalt separerad elförsörjning osv.

Självklart är ju ljudkällan väldigt viktig men den är väldigt svår att påverka kvalitén på själv. Antingen så är det välinspelat eller så är det inte det. De faktorerna jag pratade om är ju sådant man kan påverka själv i sin anläggning. Men jo, ljudkällan är ju ack så viktig.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Det här låter som bondfångeri.
Hörlurar har normalt bara ett element, och av goda skäl - det försäkrar att man undviker fasproblem och utsläckning/förstärkning vid frekvenser som återges av mer än ett element. Och sådana frekvenser är det gott om för hörlurar saknar antingen delningsfilter helt eller använder väldigt enkla metoder av både plats och kostnadsskäl.
Man kan försöka hitta två element vars naturliga avrullning passar bra med varandra utan dleningsfilter, men jag har anledning att tro att det fungerar sämre hos hörlurar än hos högtalare. Och hos högtalare gör man bara så i extremt billiga konstruktioner.
Att använda sex element verkar helt vansinnigt, och ett rent försök att imponera på folk som inte riktigt förstår sig på var problemen finns.

Den huvudsakliga anledningen till att man hos högtalare använder flera element är att det är svårt att med ett element återge alla frekvenser med låg distortion och rimlig verkningsgrad. Eftersom hörlurar sitter så nära örat är verkningsgraden inget större problem. (Eftersom elementen är små är också problem med att högtalarelementet "bryter upp" litet.) Trots att det teoretiskt finns hyggliga argument att använda två element för större hörlurar gör man det helt enkelt inte för någon bättre hörlur - fördelarna uppväger inte nackdelarna. Ingen utav mina topplurar från Stax, Etymotic Research, Sennheiser, Beyerdynamic, eller mina Koss-elektrostater använder mer än ett element (AKG, Denon, Grado, Audio Technica och så vidare gör exakt samma designval här), och för den klassen av lurar görs inte valet av kostnadsskäl.

Permalänk

Alla in-ear lurar i det högre sortimenten har 2 eller flera element och det är konstaterat att dom låter bättre så att kalla det bondfångeri är väl att vara lite ute cykla...

Permalänk
Medlem

Är det inte så att hörlurar med "solid state" armaturer inte är tillräckligt bra på att flytta luft, och att det därför behövs fler av dem för att till exempel kunna återge alla frekvenser på rätt sätt, framförallt basen? Jag köpte först Shure SE420 och provade dem direkt mot SE530 som jag nu äger, och den förstnämnda hade oerhört mycket mindre bas.
Jag vet inte, bara en tanke..

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Jo. Även fast det finns IEM's som har dynamiska element, så använder lurarna i fråga armatur "element".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
Alla in-ear lurar i det högre sortimenten har 2 eller flera element och det är konstaterat att dom låter bättre så att kalla det bondfångeri är väl att vara lite ute cykla...

Nonsens.
Det finns ingen tillverkare med större erfarenhet och bredd av små lurar än Sony. De har en bredd i modellsortimentet och flera med helt unika lösningar lösningar. De har inga smålurar med flera element, inte heller topplurar som EX-700. Sennheiser är mycket nyare på området, men har know-how och resurser att skapa egna unika lösningar. De använder också bara ett element, också i sina IE-6 till IE-8, (liksom för den delen i sina nya HD-800 som har ett helt nyutvecklat ringformat element).
Etymotic Research är pionjärerna på isolerande in-ear lurar, och blev "kommersiella" i samband med ER-4b och ER-4s. Återigen, enkla element genomgående.

Så vilka är det som använder mer än ett element, och precis varför?
Nu är det ju nästan ingen som gör vettiga reviewer av plupplurar, men hur tror du att impulssvaret ser ut? Vad blir resultatet av element som som ligger nära varandra som spelar samma signal?

Jag upprepar - ett sexelements plupplurssystem skapar man för att tjäna pengar på okunniga.
Fram till för drygt ett decennium sedan var hörlurar lite av en fristad från övriga audio-fältets placeboförsäljning. Så är det inte idag.

Permalänk

Den allmäna uppfattningen är vad jag sett att ingen av dom lurarna du listar spelar i topligan förutom ie-8orna.
Då jämnför jag inte med customlurar utan vanliga lurar från tex westone, shure, ue, audio technica. Sen om det beror på okunskap från dom eller vad det nu beror på vet jag inte.

Permalänk
Medlem

EntropyQ3: Varför jämför du dynamiska element med armatur? Det är en del skillnad.

Sen så att det skulle vara "nonsens" är ju rätt löjligt att påstå när tex JH13Pro med ganska lik design (6 element) har hyllats av nästan alla som lyssnat på den. Det finns en hel skara folk som sålt sina HD800 efter de fått sina JH13.

Permalänk

Jerry Harvey har även jh 16 pro påväg 3 vägs, 8 element hehe

Permalänk
Medlem

Logitech <3 dom vet vad dom sysslar med.

Permalänk

Har ägt ett antal lurar under en tid, först ett par Koss, visst, "bra" bas men uselt ljud för övrigt, därefter ett par sony för runt 500, helt ok ljud, sedan ett par shure för 700, mindre bas men bra detaljrikedom, sedan ett par shure igen för runt 1200 med lika bra bas som föregående shure men med ännu mer detaljrikedom och rymd. Vid det steget trodde jag inte det kunde låta mycket bättre, klockrent ljud generellt. Men då sladden gick sönder på dessa fick jag ett par nya på garantin, fick då möjlighet att byta till ett par andra shure, kollade upp priset sedan och fick reda på att de kostade 2500kr(gjorde ett klipp helt klart). Blev mycket förvånad angånde ljudet då dessa uppenbarligen var mycket bättre än de för 1200kr. Otroligt värklighetstroget ljud, grymt detaljrikt och ljup bas. Så visst, ljudkvaliteten ökar naturligtvis med prisnivån, kanske inte proportionerligt mot kostnaden. Nu efter jag provat lurar i klasserna från 200 kr typ, till 2500 kan jag inte säga annat än att alla lurar låter skit rent ut sagt för under 1000kr även då det gäller mp3 som jag huvudsakligen lyssnar på i min walkmanmobil.

http://www.dustinhome.se/pd_5010109294.aspx?csref=Prisjamfore...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses