Permalänk

Hjälp! Datorn äter minnes-stickor.

Jag har under den senaste tiden, till coh från, haft problem blåskärmar, som sen visat sig vara trasig ram-minnen.

Första crashen var för ett några månader sedan kanske, som ledde till ett inköp av nya minnen (de i signaturen) då en av stickorna i den gamla uppsättningen dog. Och nu för en månad sedan dog en utav de nya stickorna och jag har fått köra på en sticka den senaste tiden. Tills nu då, när den också dog. Nu kör jag på en backup-sticka från en gammal uppsättning.

Jag har alltså inom loppet av några månader förbrukat 3 stickor, och jag befarar att den fjärde snart ryker också.

Frågan är; Hur kan datorn käka minnen så där? Vad är det som är fel? För visst ska minnen av dessa fabrikat inte bara dö sådär? Det är inga skit grejer direkt, och jag har inte klockat något mer än ställt in minnena enligt instruktion.

Vad ska jag göra för att inte bli fattig på att köpa nya minnen hela tiden?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd

ostabil vcore till dom?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem förut, då va det nätagget som va felet. Dock så har ju du ett nätagg som borde va bra.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp! Datorn äter minnes-stickor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superstoffe
Jag har under den senaste tiden, till coh från, haft problem blåskärmar, som sen visat sig vara trasig ram-minnen.

Första crashen var för ett några månader sedan kanske, som ledde till ett inköp av nya minnen (de i signaturen) då en av stickorna i den gamla uppsättningen dog. Och nu för en månad sedan dog en utav de nya stickorna och jag har fått köra på en sticka den senaste tiden. Tills nu då, när den också dog. Nu kör jag på en backup-sticka från en gammal uppsättning.

Jag har alltså inom loppet av några månader förbrukat 3 stickor, och jag befarar att den fjärde snart ryker också.

Frågan är; Hur kan datorn käka minnen så där? Vad är det som är fel? För visst ska minnen av dessa fabrikat inte bara dö sådär? Det är inga skit grejer direkt, och jag har inte klockat något mer än ställt in minnena enligt instruktion.

Vad ska jag göra för att inte bli fattig på att köpa nya minnen hela tiden?

Pillat i bios?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som dig tidigare, fast jag hade föregående nForce 680i moderkort. nForce korten är ökända för att gå varmt och i samband med ingen nära fläkt som suger in kalluft var det ganska kört för min del.

Hur ser luftflödet ut i ditt chassi?

Permalänk

Nätagget har slagit mig också men förnekat det, i och med att det jag har borde vara OK. Ingen lukt eller extrem värme heller.

I BIOS har jag inte pillat mer än när jag ställde in Dominator stickorna (enligt instruktion), vilket förövrigt är tillbaka på auto nu med den andra stickan i. I övrigt ska allt vara mer eller mindre default vad jag vet. Något speciellt du tänker på?

Vad det gäller tempen så har jag självklart kollat det vid flera tillfällen och de är tillsynes väldigt bra. Luftflödet är helt okej. Dock hade jag inte fläkten till Dominator minnena, men annars är det ju thermalright flänsen med Noctua fläkt på processorn, 2 noctua fläktar i chassit och moderkortets små fläktar monterade. Lådan står med ena sidan öppen också.

Hur vet jag att vcore är ostabil förresten?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

omnomnomnom