Varför VGA på nya G73JH-A1 (mobile 5870)?

Permalänk
Medlem

Varför VGA på nya G73JH-A1 (mobile 5870)?

referens: http://1toppc.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Product_C...

http://www.amd.com/us/products/notebook/graphics/ati-mobility...

Varför slänger ASUS in en VGA connector på sina upkommande G73JH-A1???

Känns lite dumt! Jag menar, fine, den har HDMI också men en DVI hade i mina ögon varit mycket mera tilltalande, eller HDMI, VGA och DVI.. Eller displayport?

Why oh why?

Permalänk

Bakåtkompabilitet och för att det är vanligt att VGA används för att koppla bärbara datorer till tv-apparater. Håller dock med om att det hade varit bra om det hade funnits en DVI istället.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Eh.. Jag förstår ditt argument, men what's the point? Om du vill koppla skeiten till en TV, varför inte använda HDMI?

Permalänk

Bra fråga, nästan alla Tv-apparater har ju HDMI men många externa bildskärmar har ju inte HDMI. Men då uppstår ju frågan varför man inte använder DVI. Det är möjligt att det har med nån standard att göra eller nåt men jag är inte helt säker.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Hmmmm, ok.. Känns som att man borde fasa ut VGA nu bort med skeiten

Permalänk

Precis! Det är dags att fasa ut VGA och införa DVI på bärbara!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Men dvi och hdmi är väl samma sak fast på olika kontakter?

Vill man ha dvi är det ju bara att köra med adapter, samma sak med vga iofs. Finns ju adapter till det med.

2st hdmi kanske vore vettigare ?

Permalänk
Medlem

2st HDMI skulle vara vettigare, yes. Ellerhur?

Rent bildmässigt (inte upplösning), är det någon kvalitetsskillnad mellan HDMI/DVI och VGA?

Permalänk

finns många projektorer som bara har vga

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan83
finns många projektorer som bara har vga

DVI->VGA dongle?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriand
DVI->VGA dongle?

Ja och eftersom DVI och HDMI är same same but diffrent så lär det ju gå med hdmi->dvi sen dvi->vga adapter. Finns det hdmi--vga adapter? Kanske blir dumt med så många adapter på adapter. om inte annat risk för att knäcka loss portarna från moderkortet.

Jag ser helt klart ett behov av vga. Jag tror att det är fler som har användning av vga+hdmi än 2st hdmi. DVI känns onödigt stor och klumpig på dagens allt mera kompakta datorer.

Permalänk
Medlem

thereal, ok. Kan förstå det.. Men nu är det så att vi pratar om en relativt stor "gamer"-laptop... Rätt mycket plats...

Permalänk

Jovisst, 2hdmi + vga kunde dom kanske kosta på sig. Eftersom hdmi och dvi är samma sak så kan jag förstå varför dom inte har det.

Framöver så kommer nog både vga och dvi vara ett minne blott..